Łącznie 21 niskoemisyjnych autobusów miejskich kupią w najbliższym czasie przedsiębiorstwa komunikacyjne z Radomska, Skierniewic oraz Sieradza. Stanie się to możliwe dzięki przesunięciom w puli funduszy unijnych, dokonanym na wniosek samorządu województwa. Inwestycje mają z jednej strony poprawić komfort podróżowania transportem zbiorowym, z drugiej – pomóc w walce z zanieczyszczeniem powietrza.
Wszystkie złożone w ubiegłym roku wnioski pomyślnie przeszły ocenę formalną i merytoryczną, problemem była jednak niedostateczna ilość środków przewidzianych na działanie 3.1. (niskoemisyjny transport miejski) w Regionalnym Programie Operacyjnym. Dopiero w ubiegłym tygodniu Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego poinformował o
przesunięciu około 100 mln zł z puli na rozwój transportu multimodalnego poza siecią TEN-T.
MPK Sieradz zamierza kupić trzy autobusy klasy midi za 3,14 mln zł, z czego 2,1 mln zł pokryje dofinansowanie z RPO. Deklarowany cel to osiągnięcie „niskoemisyjnej i zrównoważonej mobilności miejskiej”. Jest to kontynuacja zakupów rozpoczętych w ubiegłym roku – Sieradz wzbogacił się wtedy o osiem Solarisów Urbino 10, również kupionych przy wsparciu finansowym Unii Europejskiej (dostawa dwóch ostatnich sztuk ma nastąpić w tym miesiącu). Warto przypomnieć, że miasto zadeklarowało też przystąpienie do programu badawczo-rozwojowego E-bus.
Wnioski złożone przez dwa pozostałe miasta mają większą skalę. Przewoźnik ze Skierniewic zamierza kupić dziesięć autobusów o długości 12 metrów za 12,1 mln zł. Dotacja z RPO będzie wynosiła 7,56 mln. Najdroższy wniosek złożył
samorząd Radomska: za 13,7 mln zł (w tym 8,8 mln dofinansowania) miasto chce m. in. kupić 8 autobusów 12-metrowych (po 4 wyposażone w napęd hybrydowy oraz wyłącznie w silnik wysokoprężny spełniający normę Euro 6).
Władze Sieradza i Skierniewic nie odpowiedziały jeszcze na szczegółowe pytania, dotyczące – między innymi – rodzaju napędów. W dwóch ostatnich miastach wnioski zawierają także część infrastrukturalną.
– Niskopodłogowe, nowoczesne pojazdy zapewniają komfort podróżowania, są poza tym cichsze i oszczędzają środowisko. Główne wyzwanie, jakie musimy podjąć, to ochrona powietrza. Właśnie z myślą o niej kolejne samorządy kupują autobusy o napędzie emitującym mniej bądź żadnych zanieczyszczeń – komentuje marszałek województwa łódzkiego Witold Stępień. Jak dodaje, proces eliminacji smogu, za który odpowiada nie tylko niska emisja w gospodarstwach domowych, ale także komunikacja, będzie wieloletni.