Debata poświęcona efektywnym rozwiązaniom dla kolei regionalnych była kulminacyjnym punktem łódzkiej konferencji „Koleje samorządowe – szanse i zagrożenia”. W dyskusji wzięli udział przedstawiciele niemal wszystkich wojewódzkich przewoźników kolejowych, samorządów, PKP PLK oraz Instytutu Kolejnictwa. Podczas konferencji zastanawiano się także nad związkami systemu transportowego z polityką przestrzenną oraz podsumowano pierwszy rok działalności Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej.
Organizatorem wydarzenia była Polska Izba Producentów Urządzeń i Usług na rzecz Kolei. – Przedstawiciele obecnych na konferencji spółek kolejowych wymieniają doświadczenia. Przykładowe tematy wystąpień to rola kolei samorządowych w systemie transportowym, zintegrowany bilet aglomeracyjny, systemy informacji pasażerskiej, rozwiązania dla osób niepełnosprawnych, ale także pozyskiwanie, eksploatacja i utrzymanie taboru. Skorzystają na tym pasażerowie wszystkich kolei samorządowych. Myślę, że renesans tych kolei jeszcze przed nami – powiedział dyrektor Izby Adam Musiał.
Nieco stonował ten optymizm prezes Towarzystwa Urbanistów Polskich prof. Tadeusz Markowski. Jak stwierdził w referacie wprowadzającym, na problemy transportu szynowego należy patrzeć w szerszym kontekście, tworzonym między innymi przez politykę przestrzenną. – Wiodącym środkiem przemieszczania się jest dziś samochód. Można nawet powiedzieć, że to on steruje w Polsce procesami urbanizacji. W polskich warunkach jest to problem na niespotykaną skalę – ocenił.
Według profesora planowanie przestrzenne zostało w 1990 r. „zdemolowane”, a funkcje urbanizacyjne podporządkowane żywiołom rynkowym. Efektem jest rozproszona zabudowa i sieć osiedleńcza, której kształt bardzo utrudnia zorganizowanie sprawnego transportu publicznego. – Należy się cieszyć, że kolej aglomeracyjna wraca do łask, ale jej długofalowego rozwoju nie będzie bez uporządkowania polityki przestrzennej. Powinno się wzmocnić kompetencje województw kosztem mniejszych jednostek samorządu terytorialnego, których władze wpadają często pod tym względem w pułapkę społeczną, i wprowadzić planowanie zintegrowane powiązane w spójny system krajowy – postulował Markowski.
Więcej na temat konferencji przeczytasz w serwisie Rynek kolejowy.