Czy zmienią się ceny biletów zintegrowanych na kolej i łódzką komunikację miejską? Łódzka Kolej Aglomeracyjna oraz władze Łodzi rozważają wprowadzenie obniżki cen Wspólnego Biletu Aglomeracyjnego na linii koluszkowskiej. Zarząd Dróg i Transportu chciałby skłonić mieszkańców do przesiadki na pociąg, ale droga do zmiany cennika wydaje się jeszcze bardzo daleka, bo niezbędne jest porozumienie całego szeregu podmiotów.
Na naszych łamach opisywaliśmy już
starania gminy Andrespol o rozszerzenie oferty komunikacji kolejowej, zwłaszcza w okresie zapowiadanego remontu ul. Rokicińskiej w Łodzi. Mieszkańcy Bedonia i kilku innych miejscowości będą wówczas musieli liczyć się ze znacznymi utrudnieniami związanymi z zamknięciem lub ograniczeniem ruchu na najważniejszej trasie wjazdowej do stolicy aglomeracji. Samorząd spodziewa się na tyle dużych komplikacji, że
nie zadecydował, jak funkcjonować będzie wówczas organizowana przez gminę komunikacja autobusowa na dwóch liniach do Łodzi.
Łódź rozważa różne możliwości modyfikacji taryfyPrzynajmniej częściową receptą na problemy ma być właśnie transport kolejowy. Potrzeby Andrespola zbiegają się z planami Urzędu Miasta Łodzi, który wstępnie zamierza zlecić uruchomienie dodatkowych pociągów na linii Łódź – Koluszki (nie wiadomo jeszcze, w jakiej dokładnie relacji i liczbie). Zamiar udziału w postępowaniu dotyczącym tego zamównienia potwierdziła Łódzka Kolej Aglomeracyjna.
Wojewódzki przewoźnik zaproponował także obniżenie cen Wspólnego Biletu Aglomeracyjnego, kodowanego na elektronicznej karcie biletu uprawniającego do korzystania z łódzkiej komunikacji miejskiej oraz pociągów regionalnych na wybranej trasie. – Wraz z chęcią wykorzystania taboru kolejowego do komunikacji zastępczej dla Andrzejowa [najbardziej wysuniętego osiedla Łodzi graniczącego z gminą Andrespol] czy też sąsiednich miejscowości analizujemy możliwości taryfowe, które dodatkowo mogłyby skusić mieszkańców do skorzystania z transportu zbiorowego – mówi Tomasz Andrzejewski, rzecznik prasowy Zarządu Dróg i Transportu Urzędu Miasta Łodzi.
Konieczna jest zgoda wszystkich – licznych – uczestników porozumieniaPomimo – jak można wnioskować – przychylnych wstępnych opinii ze strony wszystkich bezpośrednio zainteresowanych podmiotów zmiana cennika WBA nie będzie proceduralnie łatwa. – Nusiałaby ona zostać ustalona ze wszystkimi uczestnikami porozumienia Wspólnego Biletu – podkreśla bowiem nasz rozmówca. Tymczasem w projekcie uczestniczą nie tylko samorządy Łodzi i województwa oraz obaj przewoźnicy kolejowy (ŁKA i Przewozy Regionalne), ale także władze szeregu miast, które zintegrowały taryfowo swoją komunikację miejską, m.in. Sieradz, Zgierz, Pabianice czy Zduńska Wola.
Otwartym pozostaje pytanie, czy szeroka formuła porozumienia nie będzie ograniczać możliwości przeprowadzenia innych korekt cen w przyszłości. Na razie jednak strony muszą już szukać porozumienia, bo zasadnicza faza robót ma się rozpocząć według informacji gminy Andrespol na początku przyszłego roku.