Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Łódź: Zaczyna powstawać obszarowy system sterowania ruchem

Dalej Wstecz
Autor:

Roman Czubiński

Data publikacji:
2014-09-30 12:35
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Łódź: Zaczyna powstawać obszarowy system sterowania ruchem
fot. PTER19, lic. CC BY-SA 4.0 Wikimedia commons
Wykonawca inteligentnego systemu sterowania (jedno z zadań w ramach rozbudowy i modernizacji łódzkiej Trasy W-Z) w ciągu miesiąca od podpisania umowy rozpoczął prace na kilku skrzyżowaniach. Sprawdził też, które z obecnie działających sygnalizatorów można przystosować do potrzeb nowego układu.

- Firma Sprint S. A. wykonuje obecnie pętle detekcyjne na skrzyżowaniu Wólczańska - Mickiewicza oraz Piotrkowska - Żwirki - informuje naczelnik działu sterowania ruchem Zarządu Dróg i Transportu Michał Sarnacki. W październiku ma się rozpocząć modernizacja skrzyżowania Żeromskiego - Struga. Wszystkie istniejące elementy sygnalizacji zostaną zdemontowane, a ich miejsce zajmą instalacje dopasowane do potrzeb OSSR. Kierowcy i pasażerowie MPK nie powinni jednak zbyt intensywnie odczuć robót: poszczególne pasy ruchu będą zajmowane tylko na 2-3 godziny w celu wycięcia miejsca w nawierzchni na pętlę indukcyjną. Pozostałe prace będą odbywały się poza jezdnią.

- Mamy wstępny harmonogram prac. Będą one skoordynowane z innymi inwestycjami drogowymi w mieście, głównie z przebudową Trasy W-Z, tak by nie trzeba było dwa razy z rzędu rozkopywać tego samego miejsca - dodaje Piotr Grabowski z Wydziału Prasowego ZDiT.

Jedną z głównych zasad działania systemu ma być priorytet dla komunikacji miejskiej. Nie będzie on jednak przyznawany w sposób bezwzględny. Działanie sterowników będzie zależało od rozkładu jazdy, z którym serwer będzie porównywał rzeczywisty czas pojawienia się pojazdu na skrzyżowaniu. - Jeśli autobus lub tramwaj, zbliżając się do urządzenia detekcyjnego, zmieści się w czasie rozkładowym - nie będzie miał priorytetu, bo byłoby to pozbawione sensu. Dostanie go natomiast, jeśli będzie opóźniony - zapowiada M. Sarnacki.

Długość fazy zielonego światła dla poszczególnych kierunków będzie uzależniona od natężenia ruchu: im mniej samochodów, tym krócej będzie paliło się światło. Dlatego kluczową rolę będzie odgrywała detekcja. - W skład systemu wejdą różnego rodzaju urządzenia detekcyjne. Będą to pętle indukcyjne dla samochodów i tramwajów oraz kamery "czytające" tablice rejestracyjne. Właśnie po numerze rejestracyjnym system będzie odróżniał samochód osobowy od autobusu miejskiego. W niektórych miejscach, np. na wlotach dróg podporządkowanych, zastosujemy też specjalne pętle dla motocyklistów - wylicza M. Sarnacki. Na każdym pasie ruchu znajdą się 2 pętle: przy linii zatrzymania oraz ok. 50 m przed nim. Jeśli samochód będzie dojeżdżał do skrzyżowania pod koniec fazy zielonego światła, system może wydłużyć mu ją o kilka sekund, by nie musiał gwałtownie hamować. Inna funkcja systemu to zliczanie pojazdów jadących w poszczególnych kierunkach.

Pracownicy ZDiT przekonują, że na wprowadzeniu OSSR skorzystają także rowerzyści. - Na wszystkich przejazdach rowerowych, na których do tej pory chęć przejazdu była sygnalizowana przyciskiem, zostaną zainstalowane czujniki radarowe, wykrywające rowerzystę na linii zatrzymania. Rowerzysta, podjeżdżając do skrzyżowania, nie będzie musiał naciskać przycisku, by otrzymać informację, że zaraz będzie mógł przejechać lub że musi poczekać. Takie rozwiązanie odznacza się większą sprawnością, niż stosowane dotąd kamery - twierdzi M. Sarnacki.

Urządzenia detekcyjne będą połączone systemem kanalizacji kablowej z komputerowym "mózgiem" systemu w nowej siedzibie Centrum Sterowania Ruchem. Wraz z serwerownią zostanie ono przeniesione do nowej, przestronniejszej siedziby przy ul. Tuwima.

Gotowy system zostanie oddany do użytku wraz z Trasą W-Z - czyli w październiku przyszłego roku. Koszt kontraktu z warszawskim oddziałem firmy Sprint wynosi dokładnie 78 927 104,44 zł.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Trasa W-Z w Łodzi: Umowa na system sterowania ruchem

Przestrzeń

Trasa W-Z w Łodzi: Umowa na system sterowania ruchem

Roman Czubiński 13 sierpnia 2014

Koszalin: Jest wstępny projekt ITS

Komunikacja

Koszalin: Jest wstępny projekt ITS

Edyta Wsół 25 kwietnia 2014

Grudziądz: Komunikacja miejska z ITS-em. Przedłużą tramwaje?

Komunikacja

Grudziądz: Komunikacja miejska z ITS-em. Przedłużą tramwaje?

Michał Lange 19 kwietnia 2014

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5