Powoli zbliża się wymiana zużytych odcinków torów tramwajowych na Dołach i Teofilowie. Nie można wprawdzie liczyć na ich przebudowę w ciągu najbliższego roku, jednak w tym czasie mają zostać wykonane prace przygotowawcze, tak by inwestycja mogła zacząć się w 2018 r. Władze miasta planują przy tym sięgnięcie po fundusze unijne.
Zarówno ul. Wojska Polskiego na całej długości, jak i końcowy odcinek Aleksandrowskiej (między pętlami Szczecińska i Chochoła) to odcinki w bardzo złym stanie. – Ich eksploatacja zagraża wręcz bezpieczeństwu – podkreśla przewodniczący Doraźnej Komisji łódzkiej Rady Miejskiej ds. Transportu Bartosz Domaszewicz. Awaryjne wyłączenie ich z ruchu oznaczałoby jednak odcięcie dużej części Bałut od komunikacji miejskiej. – Aby uniknąć takiej konieczności, konieczne jest podjęcie działań inwestycyjnych już w przyszłym roku. Chodzi o tworzenie projektów i jednoczesne poszukiwanie środków finansowych, także ze źródeł zewnętrznych – dodaje.
Wkrótce koncepcja...
W uchwalonym stanowisku komisja wskazała na konieczność poszukiwania w przyszłym roku środków na remont. Dokładny koszt inwestycji trudno na razie określić. – Jesteśmy na etapie szacunków. Na pewno będzie to w obu przypadkach po kilkadziesiąt milionów złotych. Można starać się o pozyskanie funduszy unijnych przeznaczonych na transport niskoemisyjny – mówi radny.
Wicedyrektor Zarządu Inwestycji Miejskich Katarzyna Mikołajec informuje, że ZIM pracuje nad koncepcją przebudowy ul. Wojska Polskiego. – To konieczny etap na drodze do pozyskania decyzji środowiskowej i przygotowania programu funkcjonalno-użytkowego. Dopiero w kolejnym kroku będzie można ogłosić przetarg na projekt i budowę lub na samą budowę, bo formuła realizacji to jeszcze kwestia otwarta – wyjaśnia.
Nie wiadomo jeszcze, w jaki sposób inwestycja zmieni układ ulicy: w poprzednich latach pojawiały się plany przebudowy jej na drogę dwujezdniową. Koncepcja przebudowy torowiska i drogi ma zostać przedstawiona w styczniu.
...potem inwestycja
Zdaniem Domaszewicza idealnym rozwiązaniem byłoby przyjęcie dokumentacji i koncepcji w ciągu wiosny i lata przyszłego roku, a jesienią ogłoszenie przetargu, tak by wykonawca mógł wejść na plac budowy z początkiem 2018 r. W ocenie wicedyrektor ZIM taki harmonogram jest realny. – Zamierzamy pozyskać dofinansowanie zewnętrzne, ponieważ miasto nie byłoby w stanie przeprowadzić inwestycji z własnych środków – dodaje Mikołajec.
– Projekt dla Aleksandrowskiej już istnieje, ale w dokumencie z 2014 r. muszą być naniesione pewne zmiany – dodaje radny. Jak
informowaliśmy ponad dwa lata temu, plany przebudowy torowiska przy Aleksandrowskiej zakładają likwidację jednego z dwóch torów. Pętla Chochoła ma zostać przebudowana tak, by mogły na niej zawracać również autobusy. Perony mają ulec podwyższeniu, a podstacja energetyczna – przebudowie.