Po trzech miesiącach działania sieci bezprzewodowego Internetu w wybranych autobusach i tramwajach łódzkie MPK podsumowało statystyki. Wyniki, choć obiecujące, nie są jednoznaczne. Wzrostowi transferu danych towarzyszy spadająca z miesiąca na miesiąc liczba tzw. unikalnych użytkowników.
Największy projekt w PolsceWedług danych operatora i dostawcy usługi oraz urządzeń, firmy SAT FILM, w październiku – pierwszym (choć niepełnym) miesiącu funkcjonowania sieci – skorzystało z niej 40 619 osób. Spadek w kolejnym miesiącu spadek był nieznaczny (39 037), za to w grudniu użytkowników było już o prawie 2 i pół tysiąca mniej (36 563). Odwrotna tendencja dotyczy transferu danych: w październiku wyniósł on 2,1 terabajta, w listopadzie i grudniu – po 3. Przez 20 dni bieżącego miesiąca „unikalnych użytkowników” było 25 877, a przesłanych danych – 1,4 TB.
– Zrealizowany przez nas projekt to największe tego typu przedsięwzięcie w Polsce. Bezpłatnym Internetem w komunikacji miejskiej na taką skalę nie może poszczycić się nawet Warszawa – mówi pełnomocnik zarządu SAT FILM ds. marketingu Artur Witwicki. Jak przyznaje, firma otrzymuje za pośrednictwem MPK zgłoszenia o awariach. – To jednak promil w skali całego projektu. W dodatku część owych awarii wynika nie z wad urządzeń, a z braku umiejętności użytkowników – twierdzi. Zgłoszenia dotyczące problemów należy zgłaszać do MPK, które przekaże je operatorowi. – Najlepiej podać wtedy jak najwięcej dokładnych informacji – numer pojazdu, godzinę i miejsce, w którym wystąpiła usterka – radzi A. Witwicki.
Nie będzie szybciej, ale może być więcej pojazdówZastrzeżenia użytkowników budzi też czasami prędkość transferu danych (512 kB/s). Jej zwiększenie byłoby technicznie możliwe, jednak na przeszkodzie stoi prawo. – Wymogi Urzędu Komunikacji Elektronicznej regulują parametry sieci bezprzewodowej w miejscach publicznych. Górna granica to 0.5, a w niektórych okolicznościach 1 MB na sekundę. Przekroczenie jej jest niestety niemożliwe – tłumaczy pomysłodawca, były przewodniczący Młodzieżowej Rady Miejskiej Mikołaj Jasiński. To właśnie członkowie młodzieżowej rady złożyli przegłosowany później przez łodzian wniosek do budżetu obywatelskiego na 2015 rok w sprawie Internetu w pojazdach MPK. Zadania z budżetu obywatelskiego mają, co do zasady, zapewnione finansowanie tylko przez rok, władze Łodzi zdecydowały jednak o przyznaniu środków na funkcjonowanie bezprzewodowego Internetu przez kolejne dwa lata.
Wi-Fi działa na razie w 184 autobusach oraz 25 pociągach tramwajowych (niskopodłogowe wagony wieloczłonowe oraz składy 805Na). To razem około trzeciej części taboru łódzkiego przewoźnika. Ze względu na brak środków urządzeń umożliwiających odbiór sygnału internetowego nie zamówiono w przypadku dostarczanych właśnie 22 wagonów Pesa 122NaL Swing. Czy można spodziewać się wyposażenia w to udogodnienie dalszych pojazdów? – Nie zastanawiałem się jeszcze nad złożeniem w kolejnej edycji budżetu obywatelskiego odpowiedniego wniosku. Liczę jednak na to, że być może ideę podejmie Urząd Miasta i z własnej inicjatywy będzie doposażał kolejne autobusy i tramwaj w hotspoty – mówi M. Jasiński.
Zebrane przez SAT FILM i przekazane przez MPK statystyki zawierają także inne ciekawe informacje. Choć średni transfer w jednym pojeździe na dobę to 530 MB, największy, jaki odnotowano, wynosił aż 5,7 GB (miało to miejsce 7 grudnia ubiegłego roku). Największy transfer dla pojedynczego użytkownika to z kolei 31 GB. 80 procent korzystających z Wi-Fi w MPK używa systemów operacyjnych Android, a zaledwie po jednej dziesiątej – iOS oraz Windows.