Miasto chce, by w najbliższych latach rozszerzyła się sieć ulic, po których może poruszać się tabor niskopodłogowy. Dziś nowsze tramwaje kursują bowiem tylko na kilku liniach, m.in. 10, 11, 12 czy 15 (wraz z ich wariantami). Dostępność komunikacji miejskiej ma się zwiększać nie tylko dzięki wprowadzeniu przystosowanego do potrzeb osób niepełnosprawnych taboru na kolejne trasy, ale także dzięki przebudowie przystanków.
Zarząd Dróg i Transportu Urzędu Miasta Łodzi planuje przeprowadzić w najbliższych latach prace, które pozwoliłyby zwiększyć możliwości wykorzystania tramwajów niskopodłogowych. – Stan łódzkich szyn na pewno się poprawia – ocenia bowiem co prawda Tomasz Andrzejewski, rzecznik prasowy ZDiT – jednak jest jeszcze kilka odcinków wymagających modernizacji czy przebudowy – dodaje. – Chcemy zwiększyć możliwości kursowania niskopodłogowych tramwajów, które obecnie nie mogę pojawić się na wszystkich liniach – stwierdza.
Jeszcze w tym roku przetargi w ramach „Tramwaju dla Łodzi”Jednym z priorytetów miasta w zakresie remontu infrastruktury tramwajowej ma być także zwiększanie dostępności komunikacji miejskiej. – Podczas prac podwyższane są perony, stwarzane są wspólne przystanki autobusowo-tramwajowe lub węzły przesiadkowe, które ułatwiają podróżowanie – wskazuje Tomasz Andrzejewski. Jeszcze w tym roku ZDiT zamierza ogłosic postępowania przetargowe na remont kolejnych odcinków sieci w ramach dużego projektu unijnego „Tramwaj dla Łodzi”. Na razie Zarząd nie przedstawił jednak kompletniej listy planowanych zadań.
Najważniejszymi z toczących się obecnie prac mają być te w ciągu tramwajowej linii nr 15, a więc na ulicach Kopernika i Gdańskiej oraz na rondzie Solidarności. ZDiT liczy, że ich przeprowadzenie pozwoli zniwelować pojawiający się rokrocznie problem wybrzuszania się torowiska na ul. Gdańskiej w okresie upałów. – W tym roku oprócz tych większych inwestycji wykonano również mniejsze modernizacje torowisk, które miały na celu poprawę stanu infrastruktury i ułatwienie przejazdu tramwajom. Wymieniona została kratownica torowa na skrzyżowaniu al. Włókniarzy z ul. Legionów i zwrotnica u zbiegu Zgierskiej i Dolnej – wylicza przedstawiciel ZDiT.
Remont Dąbrowskiego w tym roku, a linii podmiejskich...?Tomasz Andrzejewski przypomina także o przeprowadzonej w tym roku wymianie rozjazdów przy Zajezdni Muzealnej Brus. Choć punktowe prace pozwoliły utrzymać ruch, to właśnie w okolicy dawnej bazy spółki Tramwaje Podmiejskie, która jest przekształcana w placówkę muzealną,
znacznie spadła maksymalna dopuszczalna prędkość ruchu. Podobne problemy dotyczą także
innych fragmentów sieci tramwajów podmiejskich. – Mamy nadzieję, że w ramach Łódzkiego Tramwaju Metropolitarnego lub własnych zadań gmin uda się zmodernizować podmiejskie odcinki tras – zapewnia nasz rozmówca.
Jeszcze w tym roku ma zacząć się zapowiedziany remont ul. Dąbrowskiego pomiędzy Rzgowską a Śmigłego-Rydza. Jego stan jest tak zły, że pomimo zakończenia prac na jednym ze skrzyżowań, które blokowały możliwość przejazdu,
nie zdecydowano się na wznowienie ruchu. – Również samo skrzyżowanie ul. Dąbrowskiego i al. Śmigłego-Rydza było bardzo wyeksploatowane – podkreśla Tomasz Andrzejewski.