Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Łódź: Więcej inwestycji rowerowych

Dalej Wstecz
Autor:

Roman Czubiński

Data publikacji:
2016-03-29 14:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Łódź: Więcej inwestycji rowerowych
Droga rowerowa w Łodzifot. Roman Czubiński
Dzięki ostatnim poprawkom do budżetu Łodzi miasto przeznaczy na inwestycje rowerowe przeszło dwukrotnie więcej środków, niż planowano. Pozwoli to na zaprojektowanie i budowę dwóch nowych dróg rowerowych, spinających sieć na południu i zachodzie miasta.

Nie tylko inwestycje...

Na infrastrukturę rowerową zostanie przeznaczonych ponad 10,5 mln zamiast pierwotnie przewidzianych 5 mln zł. – W pierwszym kwartale z reguły podsumowuje się wydatki i wpływy z ubiegłego roku, stąd często pojawiają się wolne środki. Dzięki lobbowaniu i naciskom udało się doprowadzić do wykorzystania ich na zwiększenie budżetu rowerowego, wcześniej krytykowanego jako zbyt niski – tłumaczy przewodniczący Doraźnej Komisji ds. Transportu łódzkiej Rady Miejskiej Bartosz Domaszewicz. Pozwoli to zarówno na przystąpienie do dużych inwestycji infrastrukturalnych, jak i do mniejszych, ale również poprawiających komfort i bezpieczeństwo jazdy rowerem.

Jedna z dwóch sztandarowych, nadprogramowych inwestycji to droga rowerowa wzdłuż al. Bandurskiego, łączącej największe łódzkie osiedle mieszkaniowe z okolicami dworca Łódź Kaliska i z dalszymi drogami w kierunku centrum. Zostanie ona podpięta do istniejącego ciągu przy hali sportowo-widowiskowej Atlas Arena, na zachód od stacji.

Drugim dużym przedsięwzięciem będzie trasa wzdłuż ul. Paderewskiego, która połączy drogi przy Rzgowskiej i Pabianickiej, dotychczas pozbawione połączenia z główną siecią łódzkich dróg rowerowych. Co ważne, przy okazji budowy dróg rowerowych będą przebudowywane także chodniki, dzięki czemu na inwestycjach skorzystają też piesi.

...ale i projekty

– Przygotujemy też kolejne projekty do realizacji w latach następnych, wśród nich projekt drogi rowerowej wzdłuż Zgierskiej i Zachodniej od Pojezierskiej do Nowomiejskiej. Wracamy do cyklu, w którym w jednym roku przygotowujemy projekty, a w kolejnym je realizujemy – dodaje B. Domaszewicz. Zmiana ta szczególnie ucieszyła łódzkie środowiska rowerowe. – Wadą planowania inwestycji w latach minionych było ogłaszanie przetargów na początku roku, wykonawcę wyłaniano w jego połowie, a budowę drogi rowerowej kończono dopiero w ostatnich miesiącach, przez co wielu rowerzystów nie mogło początkowo z niej korzystać. Dobrze, że władze miasta zrywają z tym trybem – ocenia prezes Fundacji „Normalne Miasto – Fenomen” Hubert Barański.

Trzeba się policzyć

Wśród tzw. małych udogodnień dla rowerzystów znajdą się np. sierżanty i inne elementy oznakowania poziomego, podjazdy czy podpórki na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną. Na łódzkich ulicach pojawi się też niespotykana dotąd liczba elektronicznych liczydeł rowerowych. – Będzie ich 9. Zostaną zlokalizowane w miejscach, w których zbiera się ruch rowerowy np. z różnych osiedli. Głównym punktem będzie plac przed Urzędem Marszałkowskim – zapowiada Tomasz Andrzejewski z biura prasowego Zarządu Dróg i Transportu.

Rola liczydeł to nie tylko pokazywanie, ilu rowerzystów przejeżdża w danym miejscu po danej drodze. – Ze względu na swoją specyfikę ruch rowerowy nie tworzy korków, stąd popularne przekonanie, że z infrastruktury rowerowej nikt nie korzysta i nie warto jej budować. Tymczasem pierwsze elektroniczne liczydło, które stało przed przebudową Trasy W-Z przy al. Mickiewicza między Piotrkowską a al. Kościuszki, pokazywało ruch rzędu kilku tysięcy rowerzystów dziennie! – tłumaczy H. Barański. – Żeby się z nami liczono, musimy się najpierw policzyć. To urządzenie pomaga też obalić stereotyp, według którego rowerem jeździ się tylko w weekendy i w celach rekreacyjnych. Można poza tym wykorzystać jego wskazania w badaniach ruchu rowerowego: jego głównych kierunków, godzin szczytu itp. – dodaje.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Zachodniopomorskie. 200 mln zł na trasy rowerowe

Przestrzeń

Zachodniopomorskie. 200 mln zł na trasy rowerowe

Rafał Stawecki 15 marca 2016

Dolny Śląsk też będzie miał swoje Green Velo?

Przestrzeń

Dolny Śląsk też będzie miał swoje Green Velo?

Bartosz Józefiak 24 lutego 2016

 

 

 

 

 

 

współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS