Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Łódź: Umowa z Pesą na 22 tramwaje

Dalej Wstecz
Autor:

Roman Czubiński

Data publikacji:
2014-12-30 16:34
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Łódź: Umowa z Pesą na 22 tramwaje
wiz. Pesa
Po łódzkiej Trasie W-Z (Retkinia – Olechów) od października przyszłego roku będą kursowały 22 niskopodłogowe tramwaje Pesy generacji Swing. Władze miasta oraz Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego podpisały dziś z producentem umowę na ich dostawę.

Będą kolejne zakupy?

– To historyczny moment. Nigdy wcześniej [od 1990 r. - przyp. RC] nie kupowaliśmy jednocześnie tak wielu nowych tramwajów – mówi prezes MPK Zbigniew Papierski. Jego zdaniem proces odmładzania taboru nie powinien jednak się na tym zakończyć. – Przygotowujemy się już do kolejnych zakupów, które pomogą nam w odnowie parku taborowego – informuje prezes, dodając, że spółka liczy na dalsze wsparcie ze strony Urzędu Miasta.

Podpisana dziś umowa to dopiero pierwszy etap – potwierdza prezydent Hanna Zdanowska. – Stan taboru tramwajowego od dawna pozostawiał wiele do życzenia. Oprócz modernizacji posiadanego już taboru będziemy kupować nowe wagony. Planujemy kolejne, większe zakupy w najbliższych latach, również z wykorzystaniem funduszy unijnych już z nowej perspektywy budżetowej 2014-2020 – zapowiada.

Właśnie od pozyskania funduszy unijnych było uzależnione podpisanie umowy. Rozstrzygnięcie wygranego przez Pesę przetargu na 22 wagony przez długi czas miało charakter jedynie warunkowy. Dopiero na początku listopada Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju przyznało fundusze niezbędne do sfinalizowania zakupu. Dofinansowanie z Programu Operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko” wyniesie 40 procent ogólnej sumy kontraktu, która wynosi 166 milionów złotych.

Pesa: jesteśmy gotowi

Po Łodzi jeździ już 10 tramwajów wyprodukowanych przez Pesę. Wagony 122N wprowadzono do eksploatacji na trasie tzw. Łódzkiego Tramwaju Regionalnego (linia 11 Chocianowice – Helenówek) w lipcu 2008 r. – Pojazdy, które dostarczymy teraz, będą bardziej przyjazne dla pasażerów – zapowiada członek zarządu Pesy Zenon Duszyński. – Budujemy tramwaje od 8 lat. W wagonach, które dostarczymy do Łodzi w przyszłym roku, zbierzemy nasze doświadczenia z całego tego okresu. Jesteśmy w pełni przygotowani do ich wyprodukowania oraz późniejszego serwisu: z Bydgoszczy do Łodzi można dojechać autostradą w dwie godziny – zaznacza. Według jego deklaracji bydgoski producent będzie startował także w kolejnych łódzkich przetargach na dostawę taboru.

Zakup nowych tramwajów nie będzie jednak jedyną drogą poprawy stanu taboru. Spółka planuje również modernizację pojazdów już posiadanych i ewentualnie sprowadzanych jako używane z zagranicy. Jak informowaliśmy przed dwoma miesiącami, nowa polityka taborowa zakłada stopniowe odchodzenie od prac przy wagonach generacji 805Na na rzecz przebudowy niemieckich pojazdów M6/M8, obejmującej wstawienie członu niskopodłogowego.

Wygodniej, ale czy szybciej?

Według prezesa Papierskiego nowy tabor w połączeniu z nową infrastrukturą pozwoli przewoźnikowi skutecznie konkurować na Trasie W-Z (Olechów – Retkinia) z transportem samochodowym. – Tramwaj będzie najszybszym środkiem transportu między tymi dwoma osiedlami – obiecuje prezes.

Trudno jednak pogodzić to z danymi zawartymi we wniosku o dofinansowanie przebudowy Trasy W-Z, według których czas przejazdu tramwaju między Widzewem a Retkinią ma skrócić się o... niecałą sekundę. A jeszcze przed przebudową nie tylko kierowcy, ale i rowerzyści pokonywali trasę Widzew Wschód – Retkinia szybciej od tramwaju. Na czas dotarcia pasażera do celu podróży oprócz samego czasu spędzonego w środku transportu wpływa wprawdzie także czas dojścia do i z przystanku (a część utrudniających ten proces barier, zwłaszcza przy przesiadaniu się, ma zostać podczas przebudowy zlikwidowana). Nie sposób jednak ustrzec się wrażenia, że albo optymizm Z. Papierskiego i prezydent Zdanowskiej jest na wyrost, albo też wniosek o dofinansowanie zawiera zbyt pesymistyczne prognozy efektów.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Łódź: pierwszy Swing na linii po 20 listopada. Reszta do końca roku

Komunikacja

Łódź: pierwszy Swing na linii po 20 listopada. Reszta do końca roku

Roman Czubiński 06 listopada 2015

Łódź. Pierwszy dzień trasy W-Z [ZDJĘCIA]

Komunikacja

Łódź. Pierwszy dzień trasy W-Z [ZDJĘCIA]

Roman Czubiński 03 listopada 2015

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5