Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Łódź: Trzeci przetarg na rower publiczny. Umowa w listopadzie

Dalej Wstecz
Data publikacji:
07-09-2015
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
Łódź: Trzeci przetarg na rower publiczny. Umowa w listopadzie
fot. Roman Czubiński
Jeśli tym razem uda się podpisać umowę, łódzki rower publiczny może zacząć działać na początku maja przyszłego roku. Zarząd Dróg i Transportu ogłasza kolejny przetarg na budowę systemu. Dotychczasowa historia przedsięwzięcia każe jednak być przygotowanym na różne scenariusze.

Tylko w centrum, za to z GPS

System ma liczyć 1000 rowerów w 100 stacjach na terenie strefy wielkomiejskiej, głównie Śródmieścia. Ewentualne rozszerzenie zasięgu na tereny poza centrum to kwestia kolejnych stadiów. – Na razie chcemy doprowadzić do uruchomienia pierwszego etapu. Termin składania ofert kończy się w październiku, podpisanie umowy zakładamy w listopadzie. Na realizację usługi miasto wyznaczyło czas do końca kwietnia przyszłego roku – mówi miejski radny Bartosz Domaszewicz, członek Komitetu Sterującego, mającego koordynować uruchamianie roweru publicznego.

Kosztorys pozostaje bez zmian: miasto przeznaczyło na ten cel 13,5 mln zł. Mimo to w stosunku do poprzednich postępowań wprowadzono wymóg zastosowania kilku dodatkowych funkcjonalności. – Chcemy zamówić także możliwość śledzenia przy pomocy GPS tras, po jakich poruszają się rowery (operator będzie musiał przedkładać na ten temat raport raz w miesiącu), 5 procent rowerów tandemowych oraz integrację systemu z miejską Migawką. Istotny jest zwłaszcza ten ostatni element, pozwalający włączyć rower publiczny w sieć transportu miejskiego – ocenia radny. Koszty dodatkowych usług zostały sprawdzone na podstawie doświadczeń innych miast, które z nich skorzystały. Nie są wykluczone kolejne udogodnienia, np. rowery cargo, ale... – O zmianie zakresu możemy rozmawiać dopiero przy okazji kolejnych etapów – zastrzega radny.

B. Domaszewicz jest pewien, że zarezerwowane w budżecie kwoty nie zostaną przekroczone. – Poza tym ostateczna wycena zależy od kalkulacji wykonawcy, a te są różne. Przypomnijmy, że w pierwszym postępowaniu w grę wchodziło 19 mln zł, a w kolejnym, nieznacznie zmienionym zakresie – 9 mln. Pierwsza wycena była więc ze strony oferentów raczej badaniem rynku – uważa.

Kręta droga roweru publicznego

To już trzecie podejście do realizacji zadania, wybranego przez łodzian w głosowaniu na wnioski do budżetu obywatelskiego jeszcze w 2013 r. Choć zgodnie z postulatami łódzkich organizacji pozarządowych władze lokalne przyznały dodatkowe środki na zwiększenie zakresu przedsięwzięcia, pierwszy przetarg z połowy 2014 r. nie został rozstrzygnięty: obie złożone oferty znacznie przewyższały kosztorys. Wśród przyczyn wymieniano krótki czas na realizację zadania i związane z tym ryzyko poślizgu oraz zbyt dużą liczbę dodatkowych funkcjonalności. W kolejnym postępowaniu odchudzono więc dodatkowe wyposażenie systemu. Tym razem do fiaska przyczyniła się bezpardonowa rywalizacja między wykonawcami: jedna z firm złożyła skargę na konkurencyjną ofertę, której cena jej zdaniem była rażąco niska. Sama z kolei została wykluczona z przetargu, gdy okazało się, że jeden ze złożonych przez nią dokumentów poświadczał nieprawdę.

– Każdy przetarg wiąże się z ryzykiem opóźnienia. Nauczeni doświadczeniem, będziemy jeszcze uważniej weryfikować dokumenty przedkładane przez wykonawców – zapowiada B. Domaszewicz.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5