Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Łódź: Tramwajowa Linia Turystyczna znów na szlaku

Dalej Wstecz
Autor:

Roman Czubiński

Data publikacji:
2016-06-23 10:15
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Łódź: Tramwajowa Linia Turystyczna znów na szlaku
Skład obsługujący łódzką linię turystycznąfot. Roman Czubiński
W najbliższą niedzielę rozpocznie się czternasty sezon łódzkiej linii obsługiwanej zabytkowym taborem. Tak jak w ostatnich latach, wagony 5N+5ND obsłużą jedną z brygad podmiejskiej linii 43 z Łodzi do Lutomierska. W dniu inauguracji przejazd historycznym składem będzie można połączyć ze zwiedzaniem Zajezdni Muzealnej Brus z 1910 roku.

Projekt jest realizowany wspólnie ZDiT, Klub Miłośników Starych Tramwajów, którego członkowie pełnią nieodpłatnie funkcję konduktorów, oraz MPK, do którego należy zabytkowy skład 5N+5ND. Tramwaj odjeżdża z pętli Telefoniczna w każdą niedzielę i święto o 12.14 i 17.05. W powrotną drogę wyrusza z rynku w Lutomiersku o 14.25 i 19.06. Na linii są honorowane wszystkie rodzaje biletów lokalnego transportu zbiorowego w Łodzi.

23 kilometry atrakcji

Na obecnej trasie łódzka linia turystyczna jeździ od czterech lat (wcześniej docierała tylko na pętlę Zdrowie, a przeciwny kraniec miała na pętli Wycieczkowa na obrzeżach Lasu Łagiewnickiego lub na terenie nieistniejącej już zajezdni Dąbrowskiego). – Wzdłuż całej 23-kilometrowej trasy znajduje się wiele atrakcji turystycznych – przekonuje Bartosz Stępień z MPK. Należą do nich kompleks wypoczynkowy na Zdrowiu (park, ZOO i ogród botaniczny), wspomniana zajezdnia muzealna i dawny bunkier wojskowy na Brusie, zabytkowe kościoły czy jedyny w Polsce nitowany most tramwajowy z 1928 r. nad rzeką Ner w Lutomiersku. Różnorodne zabytki można podziwiać z okien tramwaju zarówno w Łodzi i Konstantynowie, jak i w bardziej podmiejskim krajobrazie między Konstantynowem a Lutomierskiem.

Tramwajowa linia turystyczna to sztandarowy projekt klubu od 2003 roku. Doczekała się licznych wyróżnień w konkursach na atrakcje turystyczne Łodzi i regionu. – Konduktorzy traktują pracę na linii turystycznej nie tylko jako przyjemność, ale także jako doświadczenie, ponieważ większość z nich zamierza związać swoją przyszłą karierę właśnie z komunikacją miejską – mówi Robert Maćkowiak z KMST. W tym roku będą nie tylko sprzedawać pasażerom bilety, ale także udzielać im informacji o mijanych atrakcjach turystycznych i o historii łódzkiej komunikacji miejskiej. Jeden z konduktorów będzie pełnił służbę w przygotowanej z własnej inicjatywy replice munduru z lat 60. ubiegłego wieku.

Coraz więcej eksponatów na Brusie

Z inauguracją linii w tym sezonie będą ściśle powiązane najbliższe dni otwarte Zajezdni Muzealnej Brus, które również odbędą się 26 czerwca. Zabytkowym tramwajem będzie można dojechać pod samą zajezdnię. Kolejna okazja do zwiedzania będzie miała miejsce miesiąc później – podczas obchodów Święta Łodzi 23 i 24 lipca. Godziny otwarcia zajezdni to 12-18 (24 lipca wyjątkowo zajezdnia zostanie zamknięta o godzinę wcześniej). Drzwi zajezdni zostaną otwarte także 18 września (zakończenie kursowania linii turystycznej w sezonie 2016) i 11 listopada.

Najstarszy eksponat – pudło wagonu Herbrand VNB-125 – pochodzi z 1898 r., kiedy to uruchomiono w Łodzi komunikację tramwajową. Najmłodszy stacjonujący na Brusie pojazd to Ikarus 280.70 z 1997 r., odkupiony z PKS Łódź przez osobę prywatną. Wiele pojazdów (przedwojenne tramwaje typu Sanok, Lilpop II i Lilpop III, przebudowany na szkoleniowy wagon 2N1 ze stanowiskiem instruktora czy zmodernizowany przez dawną Międzygminną Komunikację Tramwajową „kanciasty” 803N) ma charakter unikatowy. Gospodarze zajezdni planują też zorganizować wystawę tablic tramwajowych i nadal pokazywać zwiedzającym kolekcję sygnalizatorów tramwajowych. Zwiedzanie jest bezpłatne, członkowie KMST zachęcają jednak do dobrowolnych datków na rzecz dalszego ratowania zabytków techniki.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Niebezpieczna zielona strzałka? Wojciechowicz: Rozdmuchany problem

Prawo & Finanse

Niebezpieczna zielona strzałka? Wojciechowicz: Rozdmuchany problem

Witold Urbanowicz 23 czerwca 2016

Dyrektor DSDiK: Kolej nie musi być droga

Komunikacja

Dyrektor DSDiK: Kolej nie musi być droga

Bartosz Józefiak 23 czerwca 2016

Praga: Funikularem na wieżę widokową

Komunikacja

Praga: Funikularem na wieżę widokową

Kasper Fiszer 14 maja 2016

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5