Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Łódź: tramwajem tylko w szczycie

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
27-11-2013
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Łódź: tramwajem tylko w szczycie
fot. Kasper Fiszer
W ostatnim kwartale początek każdego miesiąca był w Łodzi okazją do reorganizacji komunikacji miejskiej w poprzecinanej remontami Łodzi. Podobnie będzie w grudniu: Zarząd Dróg i Transportu ograniczy pory kursowania jednej z linii tramwajowych.

Zmiana, która wejdzie w życie w najbliższą niedzielę, dotyczy zastępczej linii Z2. Połączenie obsługuje przejezdną część remontowanej trasy W – Z, jednej z dwóch głównych arterii komunikacyjnych miasta, a na końcowej części swojej trasy jest jedyną aktualnie kursującą linią tramwajową. Do obsługi linii wystawiane są bowiem wagony dwukierunkowe, co umożliwia zmianę kierunku na tymczasowym krańcu na ul. Tuwima.

Oferta jest lepsza, ale wciąż zbyt słaba

Połączenie zaistniało w obecnej formie dopiero przed miesiącem. Z2 zastąpiła wówczas kursującą na krótkim, kilometrowym odcinku linię Z3 (pisaliśmy o niej na początku listopada), dzięki czemu tramwaj zapewnił bezpośredni dojazd z dzielnicy Widzew na skraj Śródmieścia. Wyłączenie z ruchu centralnego odcinka trasy W – Z uniemożliwiło bowiem zarówno przejazd przez całe centrum, jak i dojazd do skrzyżowania ze słynną ul. Piotrkowską czy z al. Kościuszki – głównym ciągiem komunikacyjnym w relacji północ – południe.

Choć linia Z2 stanowi dużo lepszą ofertę komunikacyjną niż jej karykaturalnie krótka poprzedniczka, i tak przegrywa ze sprawną komunikacją autobusową. – W szczycie notujemy napełnienie tramwajów ok. 30 proc. W pozostałych porach dnia bywa, że w wagonie jadą dosłownie 1 – 2 osoby – poinformował w poniedziałek na swojej stronie internetowej Zarząd Dróg i Transportu.

Autobusem częściej i do celu

Dodatkowe autobusowe połączenie zastępcze i bardzo wzmocniona względem rozkładu sprzed remontu linia 98 nie tylko zapewniają dojazd do punktów, do których nie mógł dotrzeć tramwaj, ale i kursują znacznie częściej – nawet co 3 minuty – dublując jeżdżący z dwunastominutową częstotliwością tramwaj na praktycznie całym odcinku jego biegu. W związku z brakiem wspólnych przystanków autobusowo-tramwajowych i relatywnie dużymi odległościami pomiędzy przystankami różnych rodzajów pasażerowie nie mogą pojechać dowolnym najbliższym kursem – przed podróżą muszą zadecydować o wyborze środka transportu. W takiej sytuacji jest on niemal zawsze oczywisty.

Nie przez cały dzień

ZDiT poinformował już o zmianach w rozkładzie jazdy linii Z2, jakie zaczną obowiązywać 1 grudnia: pory kursowania linii zostaną ograniczone do godzin szczytu. Stworzy to sytuację w łódzkiej komunikacji bez precedensu. Niektóre przystanki tramwajowe będą bowiem obsługiwane wyłącznie w określonych godzinach w ciągu dnia. Podróżny będzie więc musiał dokładnie znać rozkład jazdy by wiedzieć, czy warto dojść na przystanek tramwajowy.

Potrzebna dobra informacja

Taka komplikacja może spowodować dalszy odpływ pasażerów – korzystający dziś z linii Z2 mogą uznać, że tramwaj jest niepewnym środkiem transportu i bez wahania wybiorą autobus. Jeśli jednak ZDiT przeprowadziłby udaną kampanię informacyjną dotyczącą godzin kursowania tramwaju – także na przystankach autobusowych, wprowadzenie nietypowych godzin kursowania połączenia może mieć sens. Publiczne pieniądze nie będą wydawane na zupełnie puste kursy, a w szczycie tramwaj choć trochę odciąży mocno przeładowaną linię 98 i jej warianty. Zmniejszenie liczby brygad obsługiwanych taborem dwukierunkowym może też poprawić sytuację taborową na linii Z1 łączącej Śródmieście z Chojnami. Niedostatek wagonów z dwoma kabinami sprawia, że często zdarza się, że zamiast tramwaju w trasę wyjeżdża autobus.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Łódź: Trasa W-Z z perspektywy wykonawcy

Komunikacja

Łódź: Trasa W-Z z perspektywy wykonawcy

Roman Czubiński 30 marca 2017

Łódź: Wniosek o kontrolę NIK w sprawie systemu sterowania ruchem

Prawo & Finanse

Łódź: Nowe oblicze placu pod Urzędem Marszałkowskim

Przestrzeń

Łódź: Podsumowanie pierwszych miesięcy Trasy W-Z

Komunikacja

Łódź. Pierwszy dzień trasy W-Z [ZDJĘCIA]

Komunikacja

Łódź. Pierwszy dzień trasy W-Z [ZDJĘCIA]

Roman Czubiński 03 listopada 2015

Łódź: Tramwajowa Trasa W-Z otwarta

Komunikacja

Łódź: Tramwajowa Trasa W-Z otwarta

Roman Czubiński 31 października 2015

Zobacz również:

Łódź: Trasa W-Z z perspektywy wykonawcy

Komunikacja

Łódź: Trasa W-Z z perspektywy wykonawcy

Roman Czubiński 30 marca 2017

Łódź: Wniosek o kontrolę NIK w sprawie systemu sterowania ruchem

Prawo & Finanse

Łódź: Nowe oblicze placu pod Urzędem Marszałkowskim

Przestrzeń

Łódź: Podsumowanie pierwszych miesięcy Trasy W-Z

Komunikacja

Łódź. Pierwszy dzień trasy W-Z [ZDJĘCIA]

Komunikacja

Łódź. Pierwszy dzień trasy W-Z [ZDJĘCIA]

Roman Czubiński 03 listopada 2015

Łódź: Tramwajowa Trasa W-Z otwarta

Komunikacja

Łódź: Tramwajowa Trasa W-Z otwarta

Roman Czubiński 31 października 2015

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5