Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Łódź: Tramwaje podmiejskie bez wsparcia województwa

Dalej Wstecz
Autor:

Kasper Fiszer

Data publikacji:
2016-11-15 10:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Łódź: Tramwaje podmiejskie bez wsparcia województwa
Tramwaj podmiejski w Pabianicachfot. Kasper Fiszer
Samorząd województwa nie włączy się do projektu Łódzkiego Tramwaju Metropolitalnego. Oznacza to, że podłódzkie gminy nadal muszą szukać źródła finansowania remontu zdegradownej infrastruktury i zakupu nowego taboru. Bez dużych inwestycji ruch na większości tras pozostanie zagrożony likwidacją.

W zeszłym miesiącu szeroko informowaliśmy o staraniach podłódzkich samorządów w utrzymaniu komunikacji tramwajowej ze stolicą regionu. Wspólny projekt inwestycyjny pod nazwą Łódzki Tramwaj Metropolitalny nie ma jednak wciąż zagwarantowanego finansowania, a bez realizacji szeroko zakrojonych prac przetrwanie tramwajów wydaje się niemożliwe. O ile część gmin, zwłaszcza Pabianice, jest gotowych przeprowadzić remont torów poza ŁTM, o tyle inne, szczególnie mniejsze ośrodki deklarują, że na pewno nie będą w stanie udźwignąć ciężaru finansowego bez wsparcia z zewnątrz.

ŁTM nie jest zadaniem własnym województwa

Wskazywały na to np. władze Lutomierska. – Uzasadniona wydaje się propozycja, iż sfinansowaniem tak dużego projektu, istotnego dla całego obszaru metropolitalnego, powinien zająć się samorząd województwa łódzkiego – mówił nam Rafał Bujnowicz, kierownik Referatu Rozwoju Gospodarczego i Zamówień Publicznych gminy Lutomiersk. Dziś wiemy jednak, że władze regionu z pewnością nie wesprą lokalnych samorządów.

– W związku z tym, że planowany przez samorządy miast i gmin projekt Łódzkiego Tramwaju Metropolitalnego nie stanowi zadania własnego samorządu województwa, nie widzimy możliwości bycia partnerem tego projektu – stwierdza jednoznacznie Grzegorz Sławiński z Wydziału Informacji i Komunikacji Społecznej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego. Aktualne stanowisko UMWŁ jest więc zbieżne z dokumentami strategicznymi regionu, które nie zauważają roli tramwaju podmiejskiego w transporcie o charakterze wojewódzkim.

Los pięciu linii pozostaje niepewny

– Inwestycja jest projektem partnerskim miast i gmin, które solidarnie podejmują decyzje o zakresie realizacji inwestycji oraz o jej finansowaniu – wskazuje Grzegorz Sławiński. Mniejsze ośrodki podnosiły dotychczas argument, że tramwaje podmiejskie przekraczają granice powiatów, a tym samym zapewniają komunikację o zasięgu regionalnym. Stanowisko UMWŁ bez wątpienia zmniejsza szanse na przetrwanie systemu.

Po zmianach organizacyjnych w roku 2012 przewozy na wszystkich liniach wybiegających poza granice Łodzi prowadzi łódzkie MPK. Oferuje ono kursy na trasach 9 do Konstantynowa Łódzkiego, 16 do Zgierza, 41 do Pabianic, 43 do Lutomierska i 46 do Ozorkowa. Funkcjonują także połączenie nocne N9 do Konstantynowa, a obsługa linii 46 prowadzona jest całodobowo.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Zgierz: Przyszłość tramwaju jest niepewna

Komunikacja

Zgierz: Przyszłość tramwaju jest niepewna

Kasper Fiszer 01 listopada 2016

Lutomiersk: Tramwaj potrzebuje wsparcia województwa

Komunikacja

Lutomiersk: Tramwaj potrzebuje wsparcia województwa

Kasper Fiszer 27 października 2016

Pabianice z pasami tramwajowo-autobusowymi?

Komunikacja

Pabianice z pasami tramwajowo-autobusowymi?

Kasper Fiszer 20 października 2016

 

 

 

 

 

 

współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS