Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Łódź: Rusza drugi projekt przystankowy ŁKA

Dalej Wstecz
Autor:

Kasper Fiszer

Data publikacji:
2017-01-18 09:28
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Łódź: Rusza drugi projekt przystankowy ŁKA
Jeden z najnowszych przystanków kolejowych w ŁodziFot. Kasper Fiszer
W tym miesiącu wyłoniony ma być wykonawca studium wykonalności na budowę czterech nowych przystanków kolejowych w Łodzi. Inwestycja obejmie także stworzenie mijanki na Marysinie. Pozwoli to zwiększyć przepustowość trasy Łódź Widzew – Zgierz.

Rozpoczynają się prace nad drugim etapem rozbudowy siatki przystanków kolejowych mających służyć głównie pasażerom przemieszczającym się wewnątrz miasta lub aglomeracji łódzkiej. W ramach zrealizowanego w poprzedniej unijnej perspektywie finansowej tzw. pierwszego projektu przystankowego powstały przystanki Radogoszcz Zachód, Pabianicka i Dąbrowa oraz, na podstawie odrębnego zadania, Stoki, Marysin i Arturówek na wyremontowanej linii Łódź Widzew – Zgierz. Teraz dołączyć mają do nich cztery kolejne.

Kolejne roboty na trasie z Widzewa do Zgierza

Dwa z nich mają dogęścić układ przystankowy na wspomnianym już odcinku z Widzewa do Zgierza. Koordynujący – wraz z Łódzką Koleją Aglomeracyjną – przygotowywanie inwestycji Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego planuje budowę nowego peronu Łódź Warszawska w rejonie wiaduktu kolejowego nad ul. Warszawską (przy osiedlu willowym w północnej części miasta) i Łódź Radogoszcz Wschód w okolicach dużego blokowiska o tej samej nazwie. W przypadku tego ostatniego rozważane są wciąż dwie lokalizacje: w pobliżu ul. Kreciej lub ul. Łucji.

Oczekiwana jest zwłaszcza budowa przystanku na Radogoszczu, znaczące osiedle nie korzysta bowiem dziś w żaden sposób z przywrócenia komunikacji na tzw. kolei obwodowej, pomimo że ta biegnie w bezpośrednim sąsiedztwie bloków. Realizowane w ramach tej samej inwestycji prace mają pozwolić także na poprawę parametrów technicznych odcinka Łódź Widzew – Zgierz. – Na przystanku Łódź Marysin planujemy budowę dodatkowego peronu wraz dobudową drugiego toru (tzw. mijanki) zwiększającego przepustowość – mówi Jacek Grabarski z Wydziału Informacji i Komunikacji Społecznej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego. Pozwoliłoby to na uruchamianie pociągów z częstotliwościami adekwatnymi do ruchu miejskiego.

Dwa nowe węzły kolejowo-tramwajowe

Kolejny nowy peron – Łódź Zarzew – powstać ma pomiędzy stacją Widzew i przystankiem Dąbrowa, przy wiadukcie nad ul. Przybyszewskiego. Ostatni z zapowiadanych przystanków obsłuży natomiast duże osiedle Retkinia i zlokalizowany będzie w rejonie skrzyżowania Maratońskiej i Retkińskiej. Zatrzymają się tam kursy wyjeżdżające z Łodzi Kaliskiej w kierunku Sieradza. – Inwestycja będzie skorelowana z projektem dotyczącym linii kolejowej nr 14 na odcinku Łódź Kaliska – Zduńska Wola – zapowiada Jacek Grabarski.

Projektowane przystanki mają być dobrze zintegrowane z komunikacją miejską. W przypadku Warszawskiej i na Zarzewie możliwa będzie organizacja węzłów kolejowo-tramwajowych. – Szczegółowe rozwiązania zostaną rozstrzygnięte w studium wykonalności na etapie opracowywania dokumentacji. Przewidujemy, że jeszcze w styczniu 2017 r. wybrany zostanie jego wykonawca – zapowiada przedstawiciel UMWŁ.

Kolejne przystanki także w mniejszych miejscowościach

Powstanie kolejnych przystankow bez wątpienia przyczyni się do wzrostu wciąż niewielkiej roli kolei w obsłudze Łodzi. Brakuje nadal jednak rozwiązań o charakterze taryfowym, a wielokrotnie rozkład jazdy nie przystaje do realiów dużego miasta i niewielkie częstotliwości nie pozwalają na skuteczne przejmowanie podróżnych z innych gałęzi transportu. Jak zapewnia Jacek Grabarski, nowe perony wybudowane mają zostać przy współpracy nie tylko z PKP PLK, ale i z samorządem miejskim, być może więc wkrótce kolej będzie obecna w polityce władz Łodzi silniej niż dotychczas.

Tzw. projekt przystankowy – pod oficjalną nazwą „Budowa zintegrowanych węzłów multimodalnych wraz z budową i przebudową przystanków kolejowych na terenie województwa łódzkiego” – finansowany ma być ze środków RPO. – Przy jego konstruowaniu opieramy się na opracowanym na zlecenie Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego przez konsorcjum IDOM w grudniu 2015 r. Studium integracji transportu kolejowego pasażerskiego z innymi środkami transportu – wskazuje przedstawiciel UMWŁ. Druga, odleglejsza w czasie faza projektu objąć ma inne miasta na terenie regionu.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Kolejowe imprezy na WOŚP 2017

Komunikacja

Kolejowe imprezy na WOŚP 2017

Martyn Janduła 14 stycznia 2017

ŁKA: „Efekt Fabrycznej” – o 17% więcej pasażerów

Komunikacja

ŁKA: „Efekt Fabrycznej” – o 17% więcej pasażerów

Roman Czubiński 23 grudnia 2016

Łódzkie: Przy peronie wypożyczysz rower?

Mobilność

Łódzkie: Przy peronie wypożyczysz rower?

Roman Czubiński 23 grudnia 2016

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5