W ciągu trzech miesięcy skrzyżowanie ul. Puszkina i Przybyszewskiego na osiedlu Widzew Wschód stanie się rondem turbinowym. Z powodu częstych wypadków zyskało ono sławę jednego z najniebezpieczniejszych miejsc w Łodzi. Jego przebudowa to jedna z najważniejszych rekomendacji Miejskiej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego oraz komisji łódzkiej Rady Miejskiej do spraw transportu.
Gruntowna przebudowa od lipca do września
Bezpieczeństwo na rondzie ma ulec poprawie dzięki całkowitej zmianie geometrii oraz układowi wymuszającemu wcześniejszy wybór kierunku zjazdu. Jednocześnie powstaną drogi rowerowe, a chodniki zostaną dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. Niezbędna będzie także przebudowa ciepłociągu, sieci elektroenergetycznej i kanalizacji deszczowej.
Mimo dużego zakresu prac przedstawiciele Zarządu Dróg i Transportu przewidują szybką realizację. – Spodziewamy się, że przetarg uda się rozstrzygnąć w czerwcu – mówi Bartłomiej Olejnik ze ZDiT. Harmonogram zakłada szybkie podpisanie umowy z wykonawcą: otwarcie ofert nastąpi 16 czerwca, a roboty gruntowe rozpoczną się na początku wakacji. – Do początku września zamierzamy wykonać ten zakres prac, który będzie najbardziej uciążliwy dla mieszkańców. Z końcem września rondo zostanie oddane do użytku – zapowiada pracownik ZDiT.
Priorytet: przejezdność dla tramwajów
Ruch tramwajowy (linie: 3 oraz 8) ma zostać utrzymany przez cały czas przebudowy. Prace przy infrastrukturze podziemnej pod torowiskiem mają być wykonywane metodą bezinwazyjną. Większe utrudnienia czekają użytkowników dróg – nie można wykluczyć czasowych wyłączeń jezdni w poszczególnych kierunkach. Podczas przebudowy powstaną dwa nowe przystanki autobusowe po wschodniej stronie ronda.
Inną ważną inwestycją w tym rejonie miasta będzie zbliżająca się przebudowa wiaduktu drogowo-tramwajowego ul. Przybyszewskiego nad torami kolejowymi. Prace rozpoczną się na początku przyszłego roku i zakończą w roku 2018. Przypomnijmy, że według początkowych planów obiekt miał zostać zburzony i wybudowany od nowa jeszcze w 2015 r. (potem termin przesunięto na rok 2016 w związku z przebudową równoległej Trasy W-Z). Przebudowa wiaduktu i ronda nie będzie więc odbywała się jednocześnie. Na razie z powodu pogarszającego się stanu obiektu w lutym zwężono obie jezdnie ul. Przybyszewskiego z trzech do dwóch pasów ruchu.
Bardzo podobna przebudowa skrzyżowania, choć na mniej zurbanizowanym terenie, jest planowana również po przeciwnej stronie miasta. Rondem turbinowym stanie się przecięcie ul. Konstantynowskiej i Juszczakiewicza między Zdrowiem a Brusem. Także i w tym przypadku procedura przetargowa została już rozpoczęta, a prace mają zakończyć się w bieżącym roku.