Mimo krótkiego czasu prace torowe w newralgicznych miejscach na łódzkich liniach tramwajowych 15 i 17 mają szanse zakończyć się w terminie. Kończy się remont ul. Gdańskiej między Zieloną a Struga. Tramwaje powróciły też na Pomorską, choć na razie jako linie wahadłowe kończące bieg po obu stronach Ronda Solidarności.
Na dotychczas remontowanym odcinku zostały już wymienione płyty betonowe. Obecnie trwa wymiana nawierzchni. Jutro rozpocznie się remont kolejnego odcinka – od Struga do Kopernika. – Będzie to wiązało się ze zmianą tras komunikacji miejskiej . Inaczej pojadą linie autobusowe 80, 83 oraz 88 w obu wariantach. Zmienią one trasy tak, by ominąć skrzyżowanie Gdańskiej z ul. Curie-Skłodowskiej – informuje rzecznik Zarządu Dróg i Transportu Tomasz Andrzejewski. Od skrzyżowania z Żeromskiego pojadą do al. Mickiewicza, gdzie zawrócą, a potem skręcą w ul. Zamenhofa na swoją trasę. Zmiana będzie obowiązywała tylko w podanym kierunku.
– Organizacja ruchu będzie podobna do dotychczasowej. Prace obejmą część skrzyżowania Gdańskiej i Struga. Przejazd w ciągu Struga będzie możliwy, ale po jednym pasie. Zakres prac będzie także wymagał zmian w parkowaniu – mówi Michał Gogolewski z Zarządu Inwestycji Miejskich.
Prace w zakresie umożliwiającym przywrócenie ruchu tramwajów mają zakończyć się w październiku. Całość – wraz z robotami na jezdniach i chodnikach – powinna potrwać do końca roku. Wymianę torowiska prowadzi Zakład Torów i Sieci łódzkiego MPK.
Ulicę Gdańską obsługują na co dzień linie 12, 15 i 17. Zapewniają one dojazd do większości wydziałów Uniwersytetu oraz Politechniki Łódzkiej – stąd dążenie do zakończenia prac torowych przed początkiem roku akademickiego. Na tegoroczne wakacje przypadła kumulacja prac na wspólnym odcinku linii 15 i 17: obok remontu Gdańskiej i
przebudowy sąsiedniej Kopernika od ponad tygodnia trwa także wymiana torów na Rondzie Solidarności (skrzyżowanie ul. Pomorskiej z drogą krajową nr 14). Wymianie będzie towarzyszyła przebudowa wschodniego wlotu ronda, która pozwoli na oddzielenie torowiska od jezdni i likwidację zatorów, w których w godzinach szczytu przez wiele minut stały tu zarówno tramwaje, jak i samochody.
Również i tu łódzki Zarząd Inwestycji Miejskich planuje zakończenie przebudowy przed powrotem studentów. Na razie, po zamontowaniu rozjazdów nakładkowych po obu stronach ronda, uruchomiono tramwajowe linie wahadłowe 17 i 17A, dowożące z tymczasowych krańców na Koziny i Stoki. Do ich obsługi wykorzystuje się wagony dwukierunkowe M8CN, choć można spotkać także sprzęgnięte tyłami składy 805Na. Czas przesiadki – ze względu na dość długi odcinek do przejścia i kilka sygnalizatorów świetlnych po drodze – wynosi według ZDiT od 6 do 10 minut.