Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Łódź: Radni zdecydują o podwyżce cen biletów

Dalej Wstecz
Data publikacji:
27-01-2017
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
Łódź: Radni zdecydują o podwyżce cen biletów
fot. Kasper Fiszer
Łódzka Rada Miejska w najbliższym czasie zajmie się projektem zmiany taryfy w lokalnym transporcie zbiorowym. Podrożeć mają wszystkie rodzaje biletów z wyjątkiem całorocznych. Pojawią się też nowe bilety o cenach i okresie obowiązywania skalkulowanych tak, by przekonać do komunikacji miejskiej użytkowników samochodów wraz z rodzinami. Projekt nie ma jednak jednoznacznego poparcia nawet wśród radnych rządzącej miastem koalicji.

Przekazany łódzkim radnym projekt zmiany taryfy przewiduje wzrost cen najpopularniejszych biletów krótkookresowych o 20 groszy (o 10 według taryfy ulgowej). Bilet normalny 20-minutowy kosztowałby po zmianach 2,80 zł, 40-minutowy – 3,60 zł, a godzinny – 4,40 zł. Zdrożeć mają też bilety 30-dniowe (z 80 do 90 zł) i 90-dniowe (z 192 do 225 zł). Bilet 24-godzinny ma zostać zastąpiony jednodniowym, tańszym wprawdzie o złotówkę (11 zł), ale o ważności wygasającej o północy w dniu skasowania. Dotychczas możliwość jazdy np. po południu pierwszego dnia i rano drugiego była ważnym atutem łódzkiej „dobówki”. Znaczna obniżka ceny nastąpi w przypadku biletu rocznego (z 900 do 730 zł).

Przewidziano też wprowadzenie nowych rodzajów biletów. Należy do nich bilet pięciodniowy za 33 zł i weekendowy za 10 zł. Wymienione bilety krótkookresowe mają być dostępne jako indywidualne lub grupowe 2+3 (na miejsce rodzinnych – osoby podróżujące na bilecie nie muszą już być spokrewnione). Bilet grupowy pięciodniowy ma kosztować 50 zł, a weekendowy oraz jednodniowy – 15 zł. Usunięto natomiast bilety 3-, 7- i 14-dniowe oraz semestralne, uzasadniając to ich niską popularnością. Projekt uchwały wykreśla też z oferty bilety jednoprzejazdowe jako niespójne z systemem opartym na biletach czasowych.

Przejazdy za 2 zł dziennie

W uzasadnieniu projektu czytamy, że na zmianach w taryfie miejski budżet może zyskać ok. 19 mln zł rocznie. Z taką argumentacją nie zgadzają się radni opozycyjnego w Łodzi klubu PiS. – Jeśli coś ma być droższe, to powinno być też lepsze. Sprzeciwiamy się podwyżkom opłat za korzystanie z komunikacji miejskiej w jakimkolwiek zakresie – mówi radny Bartłomiej Dyba-Bojarski. – Nalegamy na uwzględnienie w dalszych pracach nad taryfą biletową dwóch rozwiązań: „Migawki 65+”, czyli rocznego biletu dla seniorów za cenę 50 zł, oraz przywrócenia biletów 10-minutowych – dodaje radny Łukasz Magin.

- Aby dobrze realizować nową siatkę połączeń, potrzebne są pieniądze. Ujednolicenie taryfy sprawi, że będzie ona bardziej przejrzysta. Przy bilecie całorocznym koszt wynosi zaledwie 2 zł dziennie, przy 90-dniowym – 2,50 zł, natomiast przy 30-dniowym – 3 złote – broni proponowanych rozwiązań dyrektor Zarządu Dróg i Transportu Grzegorz Misiorny. Jak dodaje, nowe rodzaje biletów grupowych i ich ceny zostały przygotowane w taki sposób, by zachęcić łodzian do przesiadki na komunikację miejską z samochodów.

Zachęcać do miesięcznych i dłuższych

Przewodniczący Doraźnej komisji ds. Transportu Bartosz Domaszewicz (PO) zwraca uwagę, że taryfa biletowa powinna faworyzować stałych użytkowników transportu publicznego. – Podwyżka cen biletów 90-dniowych jest moim zdaniem nieco zbyt wysoka. Warto też dyskutować o biletach 10-minutowych, których ponowne wprowadzenie jest postulatem bardzo wielu mieszkańców – uważa radny. Jak twierdzi, bilety takie mogłyby być przydatne wobec planowanego wprowadzenia w wielu miejscach sieci przesiadek z autobusów dowozowych na tramwaje. – Pozwoliłoby to zaplanować podróż w taki sposób, by nie płacić za czas przeznaczony na przesiadkę i oczekiwanie na nią – tłumaczy. Nie wyklucza też zgłoszenia propozycji nieco tańszych biletów ważnych poza godzinami szczytu komunikacyjnego.

Współautor projektu nowego układu linii Tomasz Bużałek z Biura Strategii Miasta podkreśla, że choć komórka magistratu, w której pracuje, nie odpowiada za ceny, wzrost opłat nie musi być dla pasażerów zniechęcający. – Każda podwyżka uderzy nas po kieszeni, ale najlepsze systemy transportowe świata nie są systemami tanimi w relacji do zarobków – uzasadnia. Jak dodaje, przynajmniej jedna z przedstawionych zmian zasługuje na poparcie. – Dotychczasowa sytuacja, w której pasażerowi bardziej opłacało się kupić 4 bilety kwartalne, niż 1 roczny, była niezrozumiała. Jako organizatora transportu powinna nas interesować jak największa liczba stałych klientów, kupujących bilety na jak najdłuższy okres – mówi Bużałek. Jako dowód skuteczności takiej polityki taryfowej przytacza przykłady Wiednia i Pragi.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Komunikacja Beskidzka z nową taryfą biletową

Prawo & Finanse

Komunikacja Beskidzka z nową taryfą biletową

Jakub Rösler 08 grudnia 2021

Warszawa: Bez podwyżek biletów ZTM. A co z cięciami w niedziele?

Przestrzeń

Bydgoszcz myśli o biletach czasowych. Zadecydują mieszkańcy

Komunikacja

Bydgoszcz myśli o biletach czasowych. Zadecydują mieszkańcy

Przemysław Farsewicz 20 września 2018

Warszawa: Powstanie bilet metropolitalny na komunikację miejską

Prawo & Finanse

Zobacz również:

Komunikacja Beskidzka z nową taryfą biletową

Prawo & Finanse

Komunikacja Beskidzka z nową taryfą biletową

Jakub Rösler 08 grudnia 2021

Warszawa: Bez podwyżek biletów ZTM. A co z cięciami w niedziele?

Przestrzeń

Bydgoszcz myśli o biletach czasowych. Zadecydują mieszkańcy

Komunikacja

Bydgoszcz myśli o biletach czasowych. Zadecydują mieszkańcy

Przemysław Farsewicz 20 września 2018

Warszawa: Powstanie bilet metropolitalny na komunikację miejską

Prawo & Finanse

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5