MPK-Łódź sprowadziło niedawno wagon niskopodłogowy, który nie będzie jednak wykorzystywany w ruchu liniowym. Przewoźnik tłumaczy, że „wagon imprezowy” z Helsinek nie może kursować bez relatywnie dużych przeróbek przywracających mu standardowe parametry, a ich zlecenie trwałoby długo. Wcześniej niż zakończyłaby się przebudowa spółka będzie dysponować wagonami niskopodłogowymi pozyskanymi z innych źródeł.
Łódzki przewoźnik sprowadził
trzeci wagon GT8N z Helsinek. Jeszcze w Finlandii został on przebudowany na „wagon imprezowy”. Pewne zdziwienie może budzić decyzja MPK o nieprzystosowywaniu pojazdu do służby liniowej, bo procent wagonów niskopodłogowych w mieście wciąż jest relatywnie niski. Spółka tłumaczy jednak, że przeprowadzenie prac dostosowujących tramwaj do standardów regularnej komunikacji miejskiej nie byłoby proste.
Trzeba byłoby ogłosić nieplanowane wcześniej przetargi – W wagonie zamontowano wielokolorowe oświetlenie, specjalne nagłośnienie, kanapy. Część siedzeń jest ustawiona pod zupełnie innym kątem niż siedzenia w standardowym tramwaju, a poza tym zamontowano w nich stoliki. Wszystkie te elementy trzeba byłoby zdemontować – stwierdza Agnieszka Magnuszewska, rzecznik prasowy Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego – Łódź. – Konieczny byłby również montaż biletomatu, kasowników, [urządzeń] informacji pasażerskiej, sterowników systemów VETRA i OSSR oraz tzw. rampy inwalidów. Wymaga to uruchomienia pozaplanowych postępowań o zamówienie publiczne, a podpisanie umów mogłoby trwać do końca roku – wylicza.
Tymczasem do tego momentu ilostan łódzkiego przewoźnika ma ulec znacznej poprawie m.in. dzięki zakupowi innych wagonów używanych. – Do tego czasu MPK-Łódź zyska 27 tramwajów niskopodłogowych i z częściowo niską podłogą. Mowa o dwunastu Pesach Swing, które zostaną dostarczone do Łodzi do połowy października, oraz o piętnastu wagonach NF6D z udziałem niskiej podłogi do 60 proc., które prawdopodobnie zostaną dopuszczone do ruchu do końca października – przypomina nasza rozmówczyni.
Niska podłoga ma przydać się choćby podczas Senioraliów Dodaje też, że udział niskiej podłogi w wagonie GT8N to zaledwie ok. 15 proc. Przekonuje również, że atuty tramwaju i tak zostaną wykorzystane np. podczas imprez masowych. – Tramwaj sprowadzony z Helsinek chcemy wykorzystywać m.in. do przewozów specjalnych podczas Senioraliów – wskazuje. Rzecznik wymienia także dwa inne duże wydarzenia, w których biorą udział także osoby starsze – Noc Muzeów i Light Move Festival.
Wagony GT8N kursują po łódzkich ulicach od 2007 r. Wówczas sześć takich pojazdów z niemieckiego Mannheim sprowadziła nieistniejąca już spółka Międzygminna Komunikacja Tramwajowa obsługująca nieczynną obecnie trasę Łódź – Zgierz – Ozorków. Pięć lat później pojazdy te zostały przejęte przez MPK i dziś kursują na liniach miejskich. Przedsiębiorstwo zakupiło później cztery kolejne egzemplarze z Helsinek, dokąd trafiły jako używane z Mannheim.