Zarząd Dróg i Transportu przystąpił do wyboru wykonawcy nowej drogi rowerowej w zachodniej części miasta. Choć trasa dotrze tylko na skraj parku na Zdrowiu, dzięki połączeniu z już istniejącymi drogami rowerowymi ułatwi dojazd rowerem do centrum wielu mieszkańcom pobliskich osiedli.
Jedna droga, trzy różne potoki
Trasa będzie prowadziła po południowej stronie ul. Konstantynowskiej pod wiaduktem kolejowym (na odcinku tym istnieje już niewielki fragment drogi rowerowej, który jest jednak w złym stanie, zostanie więc zbudowany od nowa w zgodzie z obowiązującymi dziś standardami). Następnie zostanie poprowadzona wzdłuż ul. Zielonej. Ponieważ pas drogowy jest w tym miejscu szeroki, nie będzie potrzeby zwężania jezdni. Przetarg ma zostać podzielony na dwa zadania: od al. Unii do al. Włókniarzy (pod wiaduktem kolejowym linii na 15 Łódź Kaliska – Bednary) oraz od al. Włókniarzy do pl. Hallera. Ich długość wynosi odpowiednio: 350 i 1100 metrów.
– Badania potoków ruchu przy użyciu aplikacji Endomondo wykazały, że zapotrzebowanie na taką drogę rowerową jest duże – informuje łódzki oficer ds. zrównoważonego transportu Bartosz Zimny. W grę wchodzą nie tylko przejazdy rekreacyjne z centrum do parku na Zdrowiu. Przy al. Unii Lubelskiej zaczyna się droga rowerowa do osiedla Montwiłła-Mireckiego, której dotychczas brakowało połączenia zresztą sieci łódzkich dróg rowerowych. Przez park prowadzi także ciąg pieszo-rowerowy w kierunku południowo-zachodnim do ul. Krzemienieckiej, chętnie wykorzystywany w drodze do śródmieścia przez mieszkańców kilkudziesięciotysięcznego blokowiska na Retkini.
Do jesieni trasa gotowa
Przy okazji na skrzyżowaniu Konstantynowskiej i al. Unii zostaną wykonane przejazdy rowerowe. Dotychczas działały tu wyłącznie przejścia dla pieszych, mimo że do trzech z czterech wlotów skrzyżowania docierały odcinki dróg rowerowych. Prawdopodobnie pojawią się tam, podobnie jak na innych skrzyżowaniach wyposażonych w sygnalizację, także podpórki dla rowerzystów oczekujących na zmianę światła. Droga rowerowa otrzyma nawierzchnię bitumiczną, a w miejscach, w których kierowcy wjeżdżają nielegalnie na przestrzeń przeznaczoną dla rowerzystów, pojawią się metalowe słupki.
ZDiT zamierza zakończyć inwestycję jesienią bieżącego roku. – Trasa będzie dość łatwa do wykonania, bez wielu kolizji terenowych, więc nie spodziewamy się większych problemów dla wykonawcy ani związanych z tym opóźnień – mówi łódzki oficer ds. zrównoważonego transportu.
Środki na budowę udało się wygospodarować dzięki oszczędnościom, uzyskanym w przetargu na budowę drogi rowerowej wzdłuż ul. Rzgowskiej na Chojnach. Co ciekawe, sięgnęły one aż 2 milionów złotych przy szacowanym koszcie inwestycji rzędu 4,5 mln zł. – Projekt i kosztorys pochodził sprzed trzech lat, a od tego czasu spadły ceny materiałów budowlanych oraz robocizny – tłumaczy B. Zimny.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.