Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Łódź: Pierwszy techniczny 805N

Dalej Wstecz
Autor:

Roman Czubiński

Data publikacji:
2016-11-26 08:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Łódź: Pierwszy techniczny 805N
fot. Roman Czubiński
Na stan Zakładu Torów i Sieci łódzkiego MPK wpisano pierwszy wagon 805Na. Egzemplarz o numerze 1338 ma w niedalekiej przyszłości zostać przebudowany na wagon pomiarowy. Brakuje jeszcze pełnej wyceny i decyzji o szczegółach zakresu przebudowy. MPK deklaruje chęć dalszej odnowy taboru technicznego, przeszkodą jest jednak brak środków na inwestycje.

Do tej pory do przeprowadzania podstawowych pomiarów służył jeden z wagonów technicznych generacji N. Jego wyposażenie było jednak znacznie skromniejsze. Przybliżony koszt przeróbek nie jest na razie znany – jak informuje rzecznik, trwa jego szacowanie.

Diagnoza stanu infrastruktury

Wagon będzie wykorzystywany do wykonywania okresowych przejazdów wagonem po całej łódzkiej sieci tramwajowej. W ich trakcie będą wykonywane pomiary zygzakowania przewodu jezdnego, zwisu przewodu jezdnego, współpracy pantografu z siecią jezdną, przejścia pantografu na skrzyżowaniach i rozjazdach czy pętli zwarcia w określonych miejscach sieci trakcyjnej w celu optymalnego doboru nastaw wyłączników zasilaczy trakcyjnych.

Inne planowane funkcje wagonu to kontrola i pomiary nastaw systemu sterowania zwrotnicami, pomiary i kontrola skrajni oraz pomiary napięcia sieci trakcyjnej w określonych rejonach zasilania. Wyniki badań będą zapisywane i rejestrowane na nośnikach cyfrowych, w tym – przy użyciu kamery.

Osiemsetpiątek powoli ubywa

Od czasu dostawy pierwszych wagonów Pesa Swing 122NaL w grudniu ubiegłego roku MPK wycofało z eksploatacji liniowej 13 wagonów 805Na. Większość z nich (9 sztuk) to pojazdy niezmodernizowane. Dwa z nich zostały przekazane na cele muzealne. Rzecznik MPK Sebastian Grochala nie odpowiedział na pytanie, czy któryś z pozostałych poza 1338 zostanie przebudowany na techniczny.

Przewoźnik odstawił też dwa zmodernizowane na przełomie XX i XXI wieku wagony 805Na Elin. – Powodem był brak części zamiennych aparatury elektrycznej na rynku – wyjaśnia Grochala. Oprócz tego stan posiadania MPK zmniejszył się o dwa wagony z napędem firmy Enika, sprzedane do Elbląga (pisaliśmy o tej transakcji kilka miesięcy temu). Pozostałe dwa wagony – doczepy bierne 3913 i 3923 – mają zostać ponownie zmodernizowane, tym razem z wykorzystaniem podzespołów firmy Woltan. W listopadzie z łódzkich ulic zniknęły też oba dwukierunkowe wagony GT8ZR, sprowadzone w 2009 r. z Innsbrucku przez nieistniejącą już Międzygminną Komunikację Tramwajową. Do muzeum przekazano ponadto jeden z posiadanych GT6.

Co dalej z taborem technicznym?

Nie sposób uciec od pytania o przyszłość technicznej floty tramwajowej MPK. Park łódzkich wagonów technicznych to dziś głównie wagony generacji N w wieku powyżej 50 lat. Rzecznik spółki zapewnia, że przewoźnik chciałby odmłodzić i wyposażyć w nowocześniejszą aparaturę tę część parku taborowego. – Problemem jest brak środków potrzebnych na ten cel. Aktualnie wagony generacji N pozostają w użyciu, ponieważ dobrze radzą sobie szczególnie z trudnymi warunkami eksploatacyjnymi. Co do przyszłości, na razie trudno cokolwiek mówić – mówi Grochala.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Tramwaje Warszawskie zamawiają wozy sieciowe

Komunikacja

Tramwaje Warszawskie zamawiają wozy sieciowe

Witold Urbanowicz 15 listopada 2016

Nowy tabor techniczny Tramwajów Warszawskich zdaje egzamin

Komunikacja

Nowy tabor techniczny Tramwajów Warszawskich zdaje egzamin

Witold Urbanowicz 01 sierpnia 2016

Tramwaje Warszawskie z nowymi wozami technicznymi

Komunikacja

Tramwaje Warszawskie z nowymi wozami technicznymi

Witold Urbanowicz 31 stycznia 2016

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5