MPK-Łódź podsumowuje dokonane w zeszłym roku remonty taboru tramwajowego i przedstawia plany własnego Zakładu Techniki na rok 2019. Najważniejszym zadaniem warsztatów pozostanie przystosowywanie do eksploatacji w Łodzi wagonów NF6D sprowadzanych z Niemiec. Jeden z takich pojazdów przejdzie gruntowną modernizację.
Miniony rok był dla zakładów remontowych łódzkiego MPK bardzo intensywny. Miejski przewoźnik sprowadził bowiem z Bochum czternaście wagonów NF6D, które należało przed rozpoczęciem ich eksploatacji na łódzkiej sieci tramwajowej przystosować do lokalnych warunków. Trzynaście z nich przeszło już
proces przygotowawczy. – Było to w 2018 r. główne zadanie Zakładu Techniki – mówi Bartosz Stępień z Działu Promocji Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego – Łódź.
Coraz więcej niskiej podłogi – Jeden wagon został zaś przeznaczony jako prototyp do tzw. głębokiej modernizacji, która będzie realizowana w 2019 r. – zapowiada nasz rozmówca. Równolegle prowadzone będzie przygotowanie do ruchu kolejnych sprowadzanych tramwajów tego typu. Do grudnia Zakład Techniki ma przeprowadzić takie prace w kolejnych dwunastu wagonach.
Trwa także proces modernizacji pojazdów M8C do typu M8CN, w ramach której w środkowym członoe pojawia się niska podłoga. W 2018 r. remont przeszły dwa kolejne wagony, a w ruchu nie pozostaje już ani jeden tramwaj przed przebudową. Plany na ten rok zakładają modernizację trzech M8C. Oznacza to pewne przesunięcie prac względem pierwotnego harmonogramu. W maju zeszłego roku
MPK chciało, by do modernizacji w 2019 r. pozostały już tylko dwie sztuki klasycznych M8C.
MPK będzie kontynuować remont historycznego składu „eNek”Zrealizowano zaś plany dotyczące modernizacji wagonów generacji 805N. W zeszłym roku przebudowano czternaście sztuk tych pojazdów, a w ruchu pozostał już tylko jeden skład, który w całym okresie swojej eksploatacji nie przeszedł kompleksowej naprawy głównej. Mowa tu o pomalowanym w barwy historyczne, ale niemającym statusu zabytku zestawie nr 1830+1831.
Miał on trafić do ZT MPK na początku tego roku. – Na wniosek Klubu Miłośników Starych Tramwajów wciąż pozostaje on w ruchu – stwierdza jednak Bartosz Stępień.
W 2018 r. MPK odrestaurowało natomiast inny tramwaj w czerwono-kremowej malaturze –
5N nr 337. Kursuje on w okresie letnim w zestawie z doczepnym 5ND nr 644 na Tramwajowej Linii Turystycznej, której trasa biegnie do podłódzkiego Lutomierska. W tym roku Zakład Techniki zamierza kontynuować prace dotyczące tego historycznego składu, remontując doczepę.
Powstanie symulator prowadzenia swingaW ciągu minionych dwunastu miesięcy miejska spółka wyremontowała także wagon cityrunner nr 1201 oraz nietypowy autobus z nadwoziem imitującym przedwojenny tramwaj, który zwany jest potocznie trambusem (obecnie MPK korzysta z niego stosunkowo rzadko, można go jednak wynająć). W zakładach stworzono też kabinę wagonu 805N do symulatora. W tym roku powstać ma zaś symulator prowadzenia wagonu swing produkcji bydgoskiej Pesy.