Kolejny fragment łódzkiej sieci tramwajowej zyska nową nawierzchnię. Według zapewnień inwestora ruch tramwajów ma zostać przywrócony do początku października. Nieco dłużej potrwają prace przy innych elementach infrastruktury, dzięki którym ulica zyska bardziej wielkomiejski charakter.
Przebudowa ulicy jest finansowana w sposób mieszany. Wymiana torowiska (zużyte elementy płyty węgierskiej zostaną zastąpione nowymi, zapobiegającymi odkształceniom szyn pod wpływem wysokich temperatur) będzie odbywała się w ramach zadań własnych Zarządu Dróg i Transportu. Przebudowa reszty infrastruktury to element nowo uruchomionego programu „Łódź Buduje Dzielnice”. Koszt całego projektu, wraz z sąsiednią ul. Gdańską, wynosi ok. 4 mln zł.
Nie tylko wymiana
W przeciwieństwie do prac na ul. Gdańskiej roboty an Kopernika nie będą miały charakteru czysto odtworzeniowego. – Zmianie ulegnie też jednak wygląd całej ulicy. Uregulujemy miejsca postojowe, oddzielając je od jezdni i chodnika – mówi zastępca dyrektora Zarządu Dróg i Transportu Michał Chylak.
W ramach inwestycji jezdnia zostanie zwężona. Rozwiązania przyjęte na odcinku Żeromskiego – Gdańska będą kontynuacją tych zastosowanych przed czterema laty podczas przebudowy sąsiedniego odcinka Żeromskiego – al. Włókniarzy – z wyjątkiem nawierzchni jezdni, która nie zostanie zmieniona z asfaltu na kostkę brukową. W przeciwieństwie do przebudowy z 2013 r. nie będzie wycinki rosnących tu drzew. Po południowej stronie ulicy zostaną nawet dosadzone dodatkowe rośliny. Przewidziano także kilka parkingów rowerowych.
Organizacja ruchu komunikacji miejskiej pozostanie bez zmian. Linia 12B od dworca Łódź Kaliska jedzie prosto al. Mickiewicza przez przystanek przesiadkowy Piotrkowska Centrum, by przez ul. Kilińskiego, al. Grohmanów i Tramwajową włączyć się w stałą trasę w ul. Narutowicza. W przeciwnym kierunku dwunastka jedzie już prosto ul. Narutowicza, skręcając dopiero w ul. Polskiej Organizacji Wojskowej. Linia 15 z pętli Kurczaki dojeżdża do skrzyżowania Żeromskiego z Kopernika, po czym skręca w lewo i kończy bieg na pętli Karolew. Linia 17 z Telefonicznej przez Plac Wolności jedzie na Koziny, zastępując zawieszoną na czas wakacji linię 7. Komunikację zastępczą zapewniają autobusy 59 i 73 (ta druga tylko w dni robocze) z Radogoszcza, wydłużone do skrzyżowania Żeromskiego – Mickiewicza. Dodatkowe utrudnienia obejmą natomiast kierowców. Przejazd tranzytem przez remontowany, podobnie jak w przypadku ul. Gdańskiej, odcinek zostanie zakazany.
Kiedy Rondo Solidarności?
Termin zakończenia części inwestycji prowadzonej przez ZIM został wyznaczony na koniec roku. Wymiana torów zakończy się jednak znacznie szybciej – ruch tramwajowy ma zostać przywrócony do początku października. – Tempo prac na Gdańskiej jest bardzo dobre, co pozwala być optymistą co do dotrzymania terminu – mówi rzecznik Zarządu Dróg i Transportu Tomasz Andrzejewski.
Warto zauważyć zmiany, jakie nastąpiły w stosunku do
pierwotnych planów. Z jednej strony na uznanie zasługuje przyspieszenie planowego przywrócenia ruchu tramwajów, które miały nie kursować aż do końca roku. Z drugiej – wymiana torów na Gdańskiej i Kopernika miała być skoordynowana z remontem newralgicznego
przejazdu przez Rondo Solidarności, którego rozpoczęcie nie nastąpiło do dziś.