Urząd Miasta Łodzi po raz kolejny stwierdza, że zabezpieczył możliwość zmiany kierunku jazdy tramwajów po likwidacji ronda na pl. Wolności. Ma to dotyczyć także pojazdów jadących standardowo ul. Nowomiejską: w sytuacjach awaryjnych pojadą one ulicami Zgierską, Zachodnią, Ogrodową i Północną. Konieczność prowadzenia tak znaczącego objazdu ma jednak istnieć relatywnie rzadko.
W ostatnim czasie dużo miejsca poświęciliśmy
planowanym zmianom infrastrukturalnym w północnej części łódkziego Śródmieścia. Duże kontrowersje budzi bowiem decyzja miasta o zmianie układu torowego na pl. Wolności. Dziś funkcjonuje tam rondo tramwajowe, po zmianach ma ono zostać zastąpione odcinkiem toru podwójnego. Ograniczy to możliwość zmiany kierunku jazdy w sytuacjach awaryjnych w rejonie kluczowym dla utrzymania komunikacji tramwajowej w centrum miasta.
Tramwaje jadące Nowomiejską na pl. Wolności nie zawrócą Wybranemu rozwiązaniu sprzeciwia się część łódzkich organizacji związanych z urbanistyką i komunikacją zbiorową. Za niewłaściwe uznają je także niektórzy naukowcy, np. cytowany na naszych łamach kilka dni temu
prof. Jacek Wesołowski z Politechniki Łódzkiej. Magistrat argumentuje natomiast, że dobudowa nowego łuku torowego pomiędzy ulicami Północną a Nowomiejską pozwoli na stworzenie pętli ulicznej, która wraz z krańcem przy Północnej przejmie rolę ronda.
Docelowy układ nie będzie jednak umożliwiał zawrócenia, jeśli tramwaj przyjedzie w rejon pl. Wolności ul. Nowomiejską (to trasa, którą do centrum Łodzi dojeżdżają kursy miejskie z północnej części Bałut – linia 4 – oraz podmiejskie z Ozorkowa i Zgierza – linie 45 i 46). Jak zapewnia nas Zarząd Inwestycji Miejskich Urzędu Miasta Łodzi, i w tym przypadku w sytuacji awaryjnej nie dojdzie do całkowitego wstrzymania ruchu. Tramwaje wymienionych linii będą mogły bowiem zostać skierowane na dłuższą trasę okrężną.
Sytuacje, które mogą być problematyczne, zdarzają się dość rzadko – W sytuacjach awaryjnych tramwaje jeżdżące ul. Nowomiejską od północy będą kierowane już od ul. Dolnej w ul. Zachodnią, a następnie na
krańcówkę przy ul. Północnej – powiedział nam Piotr Wasiak z ZIM UMŁ. Spowoduje to jednak zaprzestanie obsługi sporego obszaru wokół ul. Zgierskiej, który dziś w podobnych przypadkach nie jest pozbawiony komunikacji tramwajowej. Znajduje się na nim m.in. targowisko Bałucki Rynek i duży kościół przy pl. Kościelnym.
– Do tego typu sytuacji dochodzi jednak dość rzadko – uspokaja nasz rozmówca. Jego słowa nie zakończą jednak z pewnością burzliwej dyskusji wokół projektu przebudowy pl. Wolności. Jedna ze stron sporu wciąż przytacza bowiem argumenty o pozytywnych skutkach przeznaczenia większej przestrzeni jednego z najważniejszych łódzkich placów dla pieszych. Druga zaś wskazuje na istotne zubożenie układu komunikacyjnego i dodaje, że ruch tramwajowy da się pogodzić z interesami pieszych. Wydaje się jednak, że Urząd Miasta Łodzi przyjął już wybrane rozwiązanie jako ostateczne.