Nowy przebieg ul. Wojska Polskiego, bodźce motywujące do zabudowywania pustych parceli i umożliwienie pozostawienia tramwajowej sieci trakcyjnej na budynkach – to najważniejsze (z punktu widzenia rewitalizacji miasta) skutki wejścia w życie nowych planów zagospodarowania przestrzennego, przyjętych przez łódzką Radę Miejską. Co w łódzkim samorządzie bardzo rzadkie, za przyjęciem planów głosowali także radni opozycji.
Podczas sesji nadzwyczajnej uchwalono aż 7 planów zagospodarowania przestrzennego. – To dokumenty bardzo istotne dla przyszłych procesów rozwojowych miasta – przekonuje dyrektor Miejskiej Pracowni Urbanistycznej Robert Warsza. Jedne z nich, jak plan związany z Pasażem Schillera i Parkiem Sienkiewicza, dotyczą fragmentów rewitalizowanego obszaru centrum (do tej pory nie był on w całości pokryty planami). Inne otwierają nowe obszary przewidziane do rewitalizacji w kolejnych latach.
Podatek przeciw biedaparkingom
– Plany są niezbędne do kompleksowego i sprawnego przeprowadzenia procesu rewitalizacji. Pozwalają one na zabezpieczenie gminnych kamienic przed roszczeniami spadkobierców ich przedwojennych właścicieli – wyjaśnia dyrektor Biura ds. Rewitalizacji Marcin Obijalski. Obecnie w razie wpłynięcia roszczeń miasto musiałoby wstrzymać wszelkie prace przy konkretnym budynku. Przyjęcie planu miejscowego z uwzględnionym budownictwem czynszowym pozwala na uniknięcie tego ryzyka.
Kolejny ważny element to możliwość nałożenia dodatkowych opłat na właścicieli nieruchomości niezabudowanych. To przydatne narzędzie w walce z tanimi i nieuporządkowanymi parkingami na pustych posesjach. – Chcemy pozbyć się ich z centrum miasta. Jeśli plan miejscowy przewiduje na takim terenie zabudowę, a ta nie powstanie w określonym czasie – właściciel musi płacić miastu dodatkowy, karny podatek za niestosowanie się do zapisów planu – tłumaczy Obijalski.
Sieć pozostanie na budynkach
Ważnym elementem będzie także możliwość ograniczania prawa do dysponowania nieruchomością. – Plan miejscowy umożliwi np. zmodernizowanie podcieni wokół Starego Rynku, będących własnością wspólnot mieszkaniowych. Bez tego modernizacja Rynku nie mogłaby objąć podcieni – mówi dyrektor Biura. Inny przykład zastosowania tego mechanizmu to ul. Legionów, na której tramwajowa sieć trakcyjna jest podwieszona do ścian budynków. – Będziemy przystępowali wkrótce do kompleksowej modernizacji całej ulicy, w tym – sieci trakcyjnej. Bez przyjęcia planu mielibyśmy problemy z uzyskaniem ponownej zgody właścicieli kamienic na zamocowanie odciągów. W efekcie musielibyśmy ustawić słupy trakcyjne, zmniejszając przestrzeń dla pieszych i pogarszając estetykę przestrzeni. Dzięki ograniczeniu prawa do dysponowania własnością takich kłopotów nie będzie – zapowiada Obijalski. W poprzednich latach słupami zastąpiono przytwierdzenia do ścian w wielu miejscach Łodzi, między innymi na ul. Kilińskiego.
Plan zagospodarowania dla okolic południowego końca al. Kościuszki był przedmiotem sesji Rady Miejskiej już w maju ubiegłego roku. Wtedy jednak Urząd Wojewódzki skierował dokument do poprawek, które zostały przez MPU wprowadzone. Inny spośród przyjętych planów dotyczy terenów przy ul. Ogrodowej naprzeciwko centrum handlowego Manufaktura. Jednocześnie obejmuje część Starego Polesia, dla którego przygotowano osobny program odnowy. Kolejne obszary to Stare Miasto z Parkiem Staromiejskim oraz Rynkiem. – Celem jest przyszła rewitalizacja tych dwóch najstarszych miejsc w Łodzi, związanych z układem ośrodka jeszcze sprzed lokacji osady przemysłowej. W przyszłości rewitalizacja pójdzie jeszcze dalej na północ, w kierunku Bałut – zapowiada kierownik MPU.
Nowa ul. Wojska Polskiego nie będzie „autostradą”
W planie dla Starego Miasta i przylegającej do niego części Bałut miejscy planiści zaproponowali nowy przebieg ul. Wojska Polskiego. Jej przekrój będzie obejmował po jednej jezdni w każdym kierunku. – Miasto zrywa z liczącą już kilkadziesiąt lat koncepcją budowania w tym rejonie „miejskiej autostrady”. Wojska Polskiego będzie normalną, miejską ulicą z dużą ilością zieleni – opisuje zmiany Warsza. Nowa droga zostanie poprowadzona częściowo w śladzie obecnej ul. Berlińskiego, przy której część budynków – będących na ogół w złym stanie – zostanie wyburzona. Nowy przebieg ulicy przejmie ruch samochodowy z Placu Kościelnego i równoległego odcinka Wojska Polskiego, co pozwoli na uspokojenie ruchu, usprawnienie przejazdu tramwajów (przebieg torowiska pozostanie bez zmian) i rewitalizację okolicy. Na zachodzie nowa ulica będzie łączyła się z Bazarową, a następnie z Lutomierską. – Wytyczenie nowej drogi umożliwi także kolejne inwestycje związane z programami mieszkaniowymi. Ta część Bałut bardzo ich potrzebuje – dodaje dyrektor MPU.
Plany w obszarze dalej od centrum wychodzą naprzeciw oczekiwaniom mieszkańców. – Chodzi o uregulowanie zasad zabudowy jednorodzinnej na osiedlach – kontynuuje dyrektor. Dwa plany obejmują osiedle Julianów na północ od Parku Mickiewicza. Pojawienie się tam nowej zabudowy rezydencjonalnej w wielkiej skali zaniepokoiło mieszkańców oraz radnych. Przy okazji uporządkowano sytuację własnościową oraz przebieg ulicą. Plan dla Stawów Stefańskiego umożliwia natomiast rozwój terenów rekreacyjnych, a jednocześnie – zabudowę mieszkaniową w obszarze bezpośrednio przylegającym do tej istniejącej.