Latem przyszłego roku ma być gotowa koncepcja zagospodarowania 10 hektarów wokół nowego dworca Łódź Fabryczna. Przetarg na przygotowanie dokumentu wygrało konsorcjum Mott MacDonald Polska, KPMG Advisory oraz Wierzbowski Eversheds.
Najważniejsze części nowego obszaru to Specjalna Strefa Kultury (pomiędzy podziemną stacją a centrum kultury EC1), położony obok Rynek Kobro oraz tereny nad samym dworcem. Dodatkowa część zadania to opracowanie koncepcji przebicia ulic wewnątrz sąsiadującego z Nowym Centrum Łodzi kwartału Kilińskiego – Tuwima – Sienkiewicza – Traugutta.
– Chodzi o stworzenie przestrzeni miejskiej przyjaznej i ciekawej dla mieszkańców. Powinna ona tętnić życiem przez całą dobę, jak dzieje się to w nowoczesnych miastach polskich i europejskich. Z tego powodu nie może składać się z samych biurowców, które pustoszeją po godzinie 18, nie może też stać się typową „sypialnią”. Opracowana przez ekspertów koncepcja ma odpowiedzieć na pytanie, jakie funkcje mają dać zamierzony efekt - mówił w czerwcu "Rynkowi Kolejowemu" Bartosz Brzozowski z Zarządu Nowego Centrum Łodzi.
Aby efekt zagospodarowania był lepszy, Urząd Miasta Łodzi porozumiał się z PKP Nieruchomości w sprawie jego wspólnego przeprowadzenia. Dzięki temu obiekty wybudowane na terenach kolejowych i miejskich mają nie konkurować ze sobą, lecz uzupełniać się nawzajem. Jeśli na terenie NCŁ jest możliwe zlokalizowanie funkcji biurowych, to ze względów logistycznych optymalnym miejscem dla nich byłaby przestrzeń nad dworcem. Miasto powinno w takim wypadku zaproponować obiekty alternatywne lub uzupełniające tę funkcję, a jednocześnie zaspokajający popyt – np. centrum kongresowe lub hotel – wyjaśnia B. Brzozowski. Innym atutem porozumienia z PKP jest wspólny, większy budżet projektu, mający ułatwić przyciąganie inwestorów.
Na przełomie lat 2014-2015 do potencjalnych inwestorów ma zostać skierowana akcja promocyjna. Zarząd NCŁ rozważa sprzedaż całego terenu deweloperowi (który musiałby jednak kierować się zapisami planu miejscowego), zawiązanie publiczno-prywatnej spółki celowej lub podział inwestycji na część prywatną i publiczną.
Władze miasta szukają ponadto firmy, która przygotuje system informatyczny do koordynowania prac w rejonie dworca i Nowego Centrum. Ma on zapobiegać kolizjom pomiędzy pracami ponad stu podmiotów, zaangażowanych w przedsięwzięcie.
Na razie rozstrzygnięto przetarg na inwestycję zwaną Bramą Miasta - reprezentacyjny budynek z prześwitem, stanowiącym przejście pomiędzy starym śródmieściem a Nowym Centrum Łodzi. Obiekt według projektu Daniela Libeskinda (widoczny na wizualizacji) wybudują firmy Atlas i Budomal. Akt sprzedaży (proponowana cena to 40 mln zł) może zostać podpisany jeszcze w tym roku. Od tego momentu inwestor będzie miał 5 lat na ukończenie całości. Wysokość budynku w najwyższym punkcie ma wynosić 64 m, a kubatura – 173 000 metrów sześciennych.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.