Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Łódź: NextBike wykonawcą roweru publicznego

Dalej Wstecz
Data publikacji:
03-11-2014
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
Łódź: NextBike wykonawcą roweru publicznego
fot. Piotr KałaRower Nextbike na KTP2014
- Jeśli nie będzie odwołań, 12 listopada podpiszemy umowę z wykonawcą roweru publicznego - zapowiada Bartosz Zimny z łódzkiego Zarządu Dróg i Transportu. Zwycięzcą ogłoszonego przed miesiącem przetargu została - znana m. in. użytkownikom warszawskiego Veturilo - firma NextBike.

Według zapowiedzi, zarejestrowani użytkownicy łódzkiego systemu będą mogli korzystać z rowerów publicznych należących do sieci NextBike także w innych ośrodkach w Polsce i na świecie.

Sto stacji, ale tylko w Śródmieściu

ZDiT zamierza do 1 maja przyszłego roku uruchomić system bazowy złożony ze 100 stacji, 1000 rowerów i 1500 stojaków na obszarze ścisłego centrum miasta. System może być rozbudowywany m. in. o stacje sponsorowane przez podmioty prywatne. Z myślą o takich możliwościach starano się unikać lokowania stacji przy galeriach handlowych i innych obiektach komercyjnych. - Jednym z założeń systemu ma być jego elastyczność. Stacje będą mobilne. Jeśli jakaś stacja będzie w opinii użytkowników lub naszej niewydolna albo będzie potrzebowała uzupełnienia, będzie można szybko poprawić sytuację - zapowiada B. Zimny.

Czy nie należałoby skierować oferty od razu także do mieszkańców osiedli peryferyjnych? - W pierwszym etapie system będzie koncentrował się w centrum miasta. Nie można dziś rozbudzać oczekiwań mieszkańców wszystkich łódzkich dzielnic. Chcemy, żeby odległość między stacjami nie była zbyt duża - tłumaczy członek Komitetu Sterującego przedsięwzięcia, radny miejski Bartosz Domaszewicz.

- 100 stacji to tyle, na ile nas w tej chwili stać. Systemy powinny być konstruowane w taki sposób, że jeśli nie ma roweru przy jednej stacji, wystarczy przejść 300-400 metrów, by znaleźć kolejną - dodaje Wojciech Makowski z fundacji "Normalne Miasto - Fenomen". Jego zdaniem należałoby zainwestować więcej pieniędzy w jeszcze większe dogęszczenie stacjami centrum, które nie jest skomunikowane w sposób idealny. Znaczne luki ma też sieć transportu zbiorowego. Jeśli system sprawdzi się w Śródmieściu, w kolejnym etapie może trafić do pozostałych dzielnic.

Taniej dzięki dłuższemu terminowi

- Dzięki zmianie terminu koszt wykonania systemu będzie niższy o kilkanaście milionów złotych od tego, który proponowali oferenci w pierwszym przetargu - uważa B. Domaszewicz. Koszt oferty NextBike wynosi ok. 8,7 mln zł. ZDiT przewidywał wydanie na system roweru publicznego ok. 14 milionów.

Stacje zostaną rozmieszczone m. in. wzdłuż Piotrkowskiej, przy Trasie W-Z (potoki ruchu rowerowego są tu najsilniejsze), przy obiektach uczelnianych, przystankach tramwajowych i węzłach przesiadkowych, a także przy dworcu Łódź Kaliska.

Nie spoczywać na laurach

- Do uruchomienia systemu zostało równo pół roku. Powinien być to czas wytężonej pracy, bo wchodzimy z drugim największym systemem w Polsce do miasta, które nie jest przystosowane do potrzeb rowerzystów - komentuje W. Makowski. - Każdy z 1000 rowerów będzie wykorzystywany średnio ok. 5 razy dziennie. Daje nam to ok. 5000 rowerzystów, w większości niedoświadczonych, którzy powinni móc czuć się bezpiecznie na łódzkich ulicach - przekonuje.

Według niego, do końca kwietnia powinno się wyznaczyć więcej pasów rowerowych i uspokoić ruch drogowy w centrum miasta tak, by standardem stała się jazda z prędkością do 30-40 km/h. Zadanie związane z ruchem pod prąd na spokojnych ulicach jednokierunkowych zostało przegłosowane w ramach budżetu obywatelskiego, odpowiednie zmiany muszą więc zostać wprowadzone do końca 2015 r. - Powinno się jednak wykonać je wcześniej, tak by w momencie uruchomienia roweru publicznego były już dostępne - uważa działacz fundacji.

Komitet Sterujący myśli o skierowanej do kierowców kampanii informacyjnej. - Chodzi o program nauki współistnienia na drogach dla wszystkich użytkowników. Powinien on zostać sfinansowany ze środków zaoszczędzonych w przetargu na system roweru publicznego - uważa B. Domaszewicz. - Kampania edukacyjna powinna obejmować zarówno billboardy, ulotki, jak i treści publikowane w mediach - wtóruje mu W. Makowski.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Mobilność

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Roman Czubiński 08 lipca 2023

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

Mobilność

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

inf. pras. UM Warszawa 27 czerwca 2023

Zobacz również:

Nextbike: Nowe Veturilo – wzór dla roweru publicznego w GZM

Mobilność

Nextbike Polska domyka sezon 2022 z 10% wzrostem liczby wypożyczeń

Prawo & Finanse

Pozostałe z wątku:

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Mobilność

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Roman Czubiński 08 lipca 2023

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

Mobilność

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

inf. pras. UM Warszawa 27 czerwca 2023

Zobacz również:

Nextbike: Nowe Veturilo – wzór dla roweru publicznego w GZM

Mobilność

Nextbike Polska domyka sezon 2022 z 10% wzrostem liczby wypożyczeń

Prawo & Finanse

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5