Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Łódź: MPK pozbyło się autobusów historycznych

Dalej Wstecz
Autor:

Kasper Fiszer

Data publikacji:
2018-02-17 08:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Łódź: MPK pozbyło się autobusów historycznych
Sprzedany ikarus 280.70E w czasie eksploatacji liniowej (z prawej)Fot. Kasper Fiszer
Tabor historyczny łódzkiego MPK został uszczuplony o cztery pojazdy: ikarusy 280.26 i 280.70E, jelcza M11 i mercedesa O405N. Przewoźnik tłumaczy, że nie znalazł funduszy na remont żadnego z autobusów, przez co odbudowa stała się nieopłacalna. Trzy z czterech wozów trafiły na złom, czwarty jest obecnie w rękach łódzkiego miłośnika komunikacji miejskiej kolekcjonującego pojazdy zabytkowe.

Łódzkie MPK na przełomie roku sprzedało cztery autobusy, które zostały wcześniej zachowane jako tabor historyczny. – Jako spółka nie dysponujemy budżetem pozwalającym nam zarówno na ich gruntowne remonty, przywrócenie do ruchu, jak i utrzymywanie – tłumaczy decyzję Sebastian Grochala, rzecznik prasowy Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego – Łódź. Trzy z czterech wozów zostały najprawdopodobniej zezłomowane.

MPK liczyło na sprzedaż autobusów kolekcjonerom taboru

– Nie była to decyzja łatwa ani przyjemna, ale w naszej sytuacji konieczna. Nie ukrywamy, że liczyliśmy na to, że pojazdy trafią w ręce przede wszystkim miłośników, a nie złomiarzy. Udało się to częściowo zrealizować, niestety tylko w jednym przypadku – powiedział nam przedstawiciel MPK. – Najbardziej rokującego [w kierunku dalszej eksploatacji] ikarusa 280.70E kupił właśnie łódzki miłośnik komunikacji – dodał.

Dwie firmy złomiarskie w ramach przetargów kupiły natomiast jelcza M11, ikarusa 280.26 i mercedesa O405N. Również w drodze przetargu rozstrzygnęła się przyszłość zachowanego ikarusa nowszego typu. – Nie mamy informacji, czy pozostałe wozy zostały już fizycznie zezłomowane – mówi nasz rozmówca.

Nadzieje na eksploatację zniknęły w związku z kosztami utrzymania

– Jelcza M11 i ikarusa 280.26 zdecydowaliśmy się sprzedać, gdyż nie znalazły się pieniądze na ich remont i utrzymanie ani w momencie przekazywania ich na historyczne, ani tuż po tym fakcie (a więc około osiem lat temu) – stwierdził Sebastian Grochala. – Od tego momentu autobusy ulegały degradacji. Nie nadawały się już ani do pokazywania, ani tym bardziej do eksploatacji, o kosztach i sensowności remontu nie wspominając – dodał.

Drugi z ikarusów oraz mercedes O405N zostały zaklasyfikowane jako historyczne około dwa lata temu. – Początkowo mieliśmy duże nadzieje na eksploatację, później jednak okazało się, że koszty utrzymania są znaczne i będą rosnąć – mówi rzecznik prasowy MPK. – W związku z tym zapadła decyzja o sprzedaży również tych dwóch jednostek razem z dwoma opisanymi wcześniej starszymi wozami – opisuje. Dodaje też, że łódzki przewoźnik nie ma uprawnień do samodzielnej likwidacji pojazdów.

Niepewny los zajezdni dla taboru zabytkowego

Obecnie pojazdy zabytkowe i historyczne, zarówno należące do MPK, jak i do łódzkich kolekcjonerów prywatnych, stacjonują głównie w Zajezdni Muzealnej Brus. Jej opiekunem jest Klub Miłośników Starych Tramwajów, którego członkowie utrzymują placówkę jako wolontariusze. Jak pisaliśmy przed tygodniem, los obiektu jest jednak relatywnie niepewny. Wymaga on bowiem inwestycji, którym nie podołają pasjonaci, a miasto odsuwa w czasie przekształcenie go w pełnoprawne muzeum.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Warszawa. EEC i Mobilis mają zastrzeżenia do przetargu ZTM

Prawo & Finanse

Warszawa. EEC i Mobilis mają zastrzeżenia do przetargu ZTM

Jakub Dybalski 09 lutego 2018

Taszkent: Kolejowe muzeum, które żyje

Komunikacja

Taszkent: Kolejowe muzeum, które żyje

Kasper Fiszer 23 lipca 2016

WKD z nowymi zabytkami. Już tylko nieruchomymi

Przestrzeń

WKD z nowymi zabytkami. Już tylko nieruchomymi

Witold Urbanowicz 11 lipca 2016

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5