Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Łódź: MPK chce przywrócić do ruchu odstawione Cityrunnery

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
14-05-2015
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Łódź: MPK chce przywrócić do ruchu odstawione Cityrunnery
fot. Roman CzubińskiCityrunner 1206 zjeżdża do zajezdni
Na łódzkie tory mogą powrócić niebawem trzy pojazdy z najstarszej serii wagonów niskopodłogowych zamówionych przez MPK. – Prowadzimy rozmowy na temat dostarczenia niezbędnych części i naprawy – ujawnia rzecznik spółki Sebastian Grochala.

Tabor nowoczesny, ale tory...

Piętnaście wagonów typu Cityrunner zostało dostarczonych do Łodzi w 2002 r. Były one pierwszymi tramwajami kupionymi po sprowadzeniu w 1990 r. ostatniej partii wagonów 805Na i stanowiły w stosunku do nich ogromny skok technologiczny. Zmontowane w Zakładzie Techniki MPK przy ul. Tramwajowej (z wyjątkiem pierwszego i ostatniego egzemplarza, które przyjechały do Łodzi jako gotowe) pojazdy skierowano do zajezdni Telefoniczna, z której wyjeżdżały na linie 10 i 12. Niestety, torowiska na ich trasach wyremontowano tylko częściowo. Zły stan dużych odcinków torów (zwłaszcza na drugiej z wymienionych linii) doprowadzał do przyspieszonego zużycia nowoczesnych tramwajów, a to z kolei do odstawiania kolejnych egzemplarzy. Obecnie, jak wynika z obserwacji liniowych, odstawione są Cityrunnery o numerach taborowych 1202, 1209 i 1214. Wcześniej przez trzy lata rolę "dawcy" pełnił wagon 1201, uszkodzony w wyniku zderzenia z autobusem na Retkini.

Stopniowe naprawy

– Każdy, zwłaszcza niskopodłogowy wagon tramwajowy jest dla nas cenny. Od dawna prowadzimy z producentem, firmą Bombardier, rozmowy na temat naprawy trzech uszkodzonych wagonów – zapewnia rzecznik MPK. Trudności sprawia jednak niewielka dostępność części do kilkunastoletnich pojazdów, wyprodukowanych na dodatek w takiej konfiguracji w małej serii. – Części do nich zostały już wycofane z obiegu bądź ich pozyskanie wiązałoby się z bardzo wysokimi kosztami. Dlatego w przypadku kolizji czy stłuczek Cityrunnerów demontowaliśmy części z już odstawionych pojazdów, by zamontować je w tych, które jeszcze jeździły – tłumaczy Grochala.

W końcu udało się jednak pchnąć sprawę do przodu. – Ustaliliśmy z producentem, że w ciągu najbliższych miesięcy rozpoczniemy prace nad jednym z Cityrunnerów. Mamy nadzieję, że uda się przywrócić go do ruchu. Jeśli to się uda, zaczniemy remontować kolejne egzemplarze – deklaruje rzecznik.

Przydział liniowy raczej bez zmian

Po remoncie tramwaje będą zapewne kierowane na te linie, na których można spotkać niskopodłogowe wagony obecnie: 11, 15 i 16A (de facto skrócony wariant jedenastki). – Szkoda nam wysyłać ich na inne trasy: stan torowisk mógłby doprowadzić do ich zniszczenia. Gdy jednak zostanie oddana do użytku zmodernizowana Trasa W-Z, Cityrunnery i Pesy 122N będą mogły zasilać obsadę linii nr 10, obsługiwanej zasadniczo przez najnowsze wagony Pesa Swing. Na razie nie podejmujemy jednak decyzji w tej sprawie – zaznacza rzecznik.

Na marginesie warto zauważyć, że uszkodzenia nie były jedyną przyczyną długiej nieobecności wielu spośród Cityrunnerów na łódzkich liniach tramwajowych. Kilka egzemplarzy było także wypożyczanych do Walencji (lata 2005-2007, wagony 1202, 1203, 1204, 1205, 1206 i 1210) oraz do Genewy (lata 2004-2005, wagony 1207 i 1214, który jednak powrócił do Łodzi o rok wcześniej). Wypożyczenia miały podreperować budżet MPK, które przechodziło wówczas poważny kryzys finansowy i taborowy. Natomiast w 2009 r. ówczesny prezydent Łodzi Jerzy Kropiwnicki wydał polecenie, by Cityrunnery nie wyjeżdżały na linię podczas temperatur przekraczających 25 stopni Celsjusza (wagony posiadały tylko niewielkie uchylne lufciki, co przy braku klimatyzacji powodowało dyskomfort u pasażerów). Obecnie MPK montuje w Cityrunnerach okna z częścią przesuwną.

Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Łódź: Komunikacja po wakacjach bez deficytu pracowników

Komunikacja

Łódź: Komunikacja po wakacjach bez deficytu pracowników

Kasper Fiszer 08 września 2023

Modertrans dostarczył swoją setną Gammę

Komunikacja

Modertrans dostarczył swoją setną Gammę

Redakcja/inf. pras. 05 września 2023

Łódź sprowadzi używane tramwaje z Jeny

Przestrzeń

Łódź sprowadzi używane tramwaje z Jeny

Witold Urbanowicz 30 sierpnia 2023

Łódź: Cityrunnery pokonał mróz

Komunikacja

Łódź: Cityrunnery pokonał mróz

Kasper Fiszer 06 marca 2018

Łódź: Powrót Cityrunnera po wymianie napędu

Komunikacja

Łódź: Powrót Cityrunnera po wymianie napędu

Roman Czubiński 10 grudnia 2015

Zobacz również:

Łódź: Komunikacja po wakacjach bez deficytu pracowników

Komunikacja

Łódź: Komunikacja po wakacjach bez deficytu pracowników

Kasper Fiszer 08 września 2023

Modertrans dostarczył swoją setną Gammę

Komunikacja

Modertrans dostarczył swoją setną Gammę

Redakcja/inf. pras. 05 września 2023

Łódź sprowadzi używane tramwaje z Jeny

Przestrzeń

Łódź sprowadzi używane tramwaje z Jeny

Witold Urbanowicz 30 sierpnia 2023

Łódź: Cityrunnery pokonał mróz

Komunikacja

Łódź: Cityrunnery pokonał mróz

Kasper Fiszer 06 marca 2018

Łódź: Powrót Cityrunnera po wymianie napędu

Komunikacja

Łódź: Powrót Cityrunnera po wymianie napędu

Roman Czubiński 10 grudnia 2015

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5