Aż sześć nowych wzorów biletów krótkookresowych przedstawił łodzianom do wyboru Urząd Miasta. Według urzędników nowe grafiki mają być bardziej estetyczne od dotychczasowych oraz zachęcać odwiedzających miasto do poznawania jego atrakcji turystycznych. Bilety w nowej oprawie mają pojawić się w kioskach w czerwcu.
Głosowanie będzie odbywało się za pośrednictwem platformy internetowej Vox Populi. – Nie chcemy dokonywać wyboru biletów sami, oddajemy go łodzianom. Przedstawiliśmy sześć propozycji wyglądu biletów, między którymi można wybierać do niedzieli 2 kwietnia – mówi dyrektor Departamentu Prezydenta w Urzędzie Miasta Łodzi Tomasz Piotrowski.
Cel: estetyka i promocja
Wzór, który uzyska największą liczbę głosów, zostanie skierowany do druku. – Zamierzamy wprowadzić nowe bilety do obiegu jeszcze przed wakacjami – deklaruje Piotrowski. Jak twierdzi, miasto nie poniesie z tego tytułu dodatkowych kosztów, bowiem proponowane wzory zaprojektowali miejscy graficy. Również zmiana w druku ma być bezkosztowa. – Za te same pieniądze dostaniemy więc coś, co jest o wiele ładniejsze – podsumowuje. Nie zmieni się natomiast rodzaj papieru, na którym bilety są drukowane.
Jeden z projektów zawiera schematyczne sylwetki ważnych dla Łodzi obiektów, w tym wiaty nad centralnym przystankiem przesiadkowym u zbiegu Trasy W-Z i tzw. Łódzkiego Tramwaju Regionalnego, zrewitalizowanej elektrociepłowni EC1 oraz pomnika Tadeusza Kościuszki na Placu Wolności. Inny wykorzystuje motyw zegara wkomponowanego w charakterystyczną bramę łódzkiej fabryki. – Chcemy „przemycać” tożsamość miasta, a także zainteresować przedstawionymi obiektami odwiedzających Łódź turystów – tłumaczy Piotrowski. Urzędnicy nie wykluczają też wykorzystania rewersu biletu w celu umieszczania reklam – umożliwiłoby to MPK dodatkowy zarobek.
Drożeją krótkookresowe, tanieją roczne
Choć zmiana wzoru biletów nie ma nic wspólnego z podwyżkami ich cen, warto przypomnieć, jak zmienią się opłaty za przejazd od 2 kwietnia, równocześnie z wejściem w życie nowego układu linii. Najpopularniejsze bilety krótkookresowe normalne zdrożeją o 20 groszy. Za bilet normalny 20-minutowy zapłacimy po zmianach 2,80 zł, 40-minutowy – 3,60 zł, a godzinny – 4,40 zł. Zdrożeją też bilety 30-dniowe (z 80 do 90 zł) i 90-dniowe (z 192 do 225 zł), a bilet 24-godzinny będzie zastąpiony jednodniowym, tańszym wprawdzie o złotówkę (11 zł), ale ważnym tylko do północy w dniu skasowania. Bilet ulgowy kosztuje tyle, co połowa normalnego.
Nie w każdym przypadku zmiana taryfy uderzy jednak pasażerów po kieszeni. Największa obniżka ceny nastąpi w przypadku biletu rocznego (z 900 do 730 zł, co pozwoli na jazdę przez cały rok w przeliczeniu za 2 zł dziennie). Wprowadzono
specjalne bilety okresowe w preferencyjnych cenach dla uczniów szkół podstawowych (10 zł miesięcznie lub 100 zł rocznie) oraz dla osób między 65. a 70. rokiem życia (25 zł miesięcznie lub 250 zł rocznie).
3 dni bez biletu
Przewidziano też nowe rodzaje biletów: pięciodniowego za 33 zł i weekendowego za 10 zł (będą one dostępne jako indywidualne lub grupowe 2+3). Bilet grupowy pięciodniowy będzie kosztował 50 zł, a weekendowy oraz jednodniowy – 15 zł. Znikną natomiast bilety 3-, 7- i 14-dniowe oraz semestralne, które nie cieszyły się dużą popularnością. Usunięto bilety jednoprzejazdowe jako niespójne z systemem opartym na biletach czasowych.
Ostatnią z serii zmian będzie
wzajemne honorowanie biletów między MPK i Łódzką Koleją Aglomeracyjną w granicach miasta. Trwają prace nad rozszerzeniem tej zasady także na połączenia Przewozów Regionalnych. Warto pamiętać też, że 2, 3 i 4 kwietnia przejazd miejskimi autobusami i tramwajami będzie bezpłatny.