Łódzki magistrat przedstawił plany inwestycji drogowych na 2018 r. Oprócz rozpoczęcia prac przy rewitalizacji obszarowej oraz kolejnych etapów projektu „Tramwaj dla Łodzi” i przebudowy dojazdu do węzła autostradowego przewidziano wiele mniejszych inwestycji. Inwestycje drogowe mają kosztować łącznie ok. 200 mln zł.
–
Tramwaj dla Łodzi to szczególnie ważna inwestycja. Jej wartość wyniesie ponad 600 mln zł – przypomina prezydent miasta Hanna Zdanowska. Umowa z Ministerstwem Rozwoju w sprawie unijnego dofinansowania umożliwi kontynuowanie prac, rozpoczętych jeszcze w sierpniu ubiegłego roku przebudową skrzyżowania al. Śmigłego-Rydza z ul. Dąbrowskiego. W roku 2018 prace nabiorą rozpędu: wiosną zacznie się przebudowa ul. Dąbrowskiego (
wykonawca jest już wybrany), nieco później – przebudowa al. Śmigłego-Rydza między al. Piłsudskiego a Przybyszewskiego (przetarg zostanie ogłoszony jeszcze w tym roku). W obu przypadkach prace obejmą zarówno torowisko, jak i jezdnie, chodniki oraz drogi rowerowe, a dla Śmigłego-Rydza także zburzenie i budowę od podstaw wiaduktów przy ul. Zbiorczej. Zostanie tam zastosowane rozwiązanie znane już z przystanku Rokicińska – Gogola na Trasie W-Z (torowisko biegnące w poziomie 0 między estakadami drogowymi, pod którymi zostanie poprowadzone bezkolizyjne przejście dla pieszych).
Kontynuowane będą też prace przy budowie dróg dojazdowych do dworca Łódź Fabryczna oraz Nowego Centrum Łodzi. Aleja Scheiblerów
zostanie przedłużona od Tuwima do Trasy W-Z, a al. Grohmanów – od Wierzbowej do Wydawniczej (w tym drugim przypadku prace przygotowawcze rozpoczęły się
już w tym roku). Dzisiejsza ul. Targowa również zostanie przebudowana na ulicę o uspokojonym ruchu. Przetarg zostanie ogłoszony wspólnie z Łódzką Spółką Infrastrukturalną.
– Na etapie finalnym jest
przetarg na ul. Rokicińską – informuje wicedyrektor Zarządu Inwestycji Miejskich Katarzyna Mikołajec. Mowa o wschodnim odcinku drogi wojewódzkiej nr 713 w kierunku Tomaszowa Mazowieckiego. Ulica stanowi dojazd ze wschodniej części Łodzi (głównie z osiedla Andrzejów) do węzła Łódź Wschód na autostradzie A1. Ulica zyska nową nawierzchnię, oświetlenie, drogę rowerową, a także chodniki, których do tej pory w wielu miejscach brakowało. Przebudowa ma potrwać 2 lata i wiązać się z poważnymi utrudnieniami z dojazdem do stolicy województwa od tej strony.
Ważnym przedsięwzięciem będzie rewitalizacja obszarowa centrum Łodzi. Oprócz samego odnawiania kamienic i aranżowania przestrzeni publicznych obejmie ona także przebudowy odcinków dróg. W pierwszej kolejności prace rozpoczną się na odcinkach ul.:
Gdańskiej,
Wschodniej, Sienkiewicza, Jaracza, Tuwima i
Traugutta. W większości przebudowa będzie oznaczała uspokojenie ruchu samochodowego i wprowadzenie rozwiązań przyjaznych dla pieszych (poszerzone chodniki, wyniesione przejścia dla pieszych, a w niektórych miejscach – woonerfy). W Śródmieściu powstaną także nowe ulice, przebiegające przez środek zwartej zabudowy i dzielące kwartały na mniejsze części. Pierwsza z takich dróg połączy ul. Tuwima i Moniuszki.
Nieco podobnym w sferze infrastrukturalnej programem jest
Zielone Polesie. Kolejne odcinki ulic są porządkowane (poprzez zwężenie jezdni i wydzielenie miejsc parkingowych) i obsadzane drzewami, co w tym rejonie miasta, dotychczas ubogim w zieleń, ma szczególne znaczenie. – Na Starym Polesiu powstanie pakiet ulic-ogrodów. Zaplanowane na wiele lat prace będą kontynuowane – zapowiada prezydent Zdanowska. Odcinki, których przebudowa miała być ukończona jeszcze w tym roku, zostały jednak przesunięty na przyszły. Powodem było – według ZIM – nieplanowane wcześniej rozszerzenie zakresu prac.
Władze miasta planują też budowę i przebudowę ok. 12 km dróg rowerowych (szczegółów na razie nie podano) oraz masową skalę modernizacji chodników. – Spotkania z mieszkańcami wykazały, że jest to najpilniejsza potrzeba – wyjaśnia Zdanowska. Plany obejmują też kontynuację budowy kanalizacji i utwardzania ulic – między innymi – na osiedlach Sikawa i Andrzejów.