Miasto nie obejmie na razie obsługą komunikacyjną ul. ks. Brzóski na Bałutach. Mimo wprowadzenia dużego pakietu zmian do zeszłorocznej reformy transportu publicznego wciąż nie zostanie zatem zrealizowana jedna z istotnych koncepcji zmniejszania odległości dojścia do najbliższych przystanków. Przeszło kilometrowy spacer przestanie być konieczny nie wcześniej niż w momencie zakupu przez MPK pojazdów mniejszych niż najmniejsze eksploatowane dziś jelcze vero.
Jednym ze sztandarowych haseł wdrożonej w ubiegłym roku reformy komunikacji miejskiej w Łodzi było wprowadzenie transportu zbiorowego w głąb pozbawionych dotychczas obsługi osiedli. Jednym z nich miało być duże blokowisko leżące w północnej dzielnicy Bałuty, ale relatywnie blisko ścisłego centrum Łodzi. Z okalających je ulic dojazd do Śródmieścia zajmuje około kwadransa.
Wpisane w kwadrat ulic Limanowskiego – Hipoteczna – Pojezierska – Zgierska/Zachodnia osiedle przecina ul. ks. Brzóski. To nią skierowana miała zostać jedna z linii autobusowych – zaznaczono ją nawet na rozwieszonych na przystankach schematycznej mapie nowej siatki połączeń (z dopiskiem „po ogłoszeniu”). Niedługo przed wejściem w życie zeszłorocznego pakietu zmian miasto wycofało się jednak z tej koncepcji. Wówczas
argumentowano to problemami z przejazdem wąską ulicą o charakterze osiedlowym.
Rezygnacja z autobusu wynika z... wsłuchania się w głosy mieszkańcówNa początku lutego, a więc za nieco ponad tydzień, wprowadzony zostanie spory pakiet zmian, który ma być odpowiedzią na problemy wynikłe w pierwszych miesiącach funkcjonowania komunikacji po reformie. Mieszkańcy wspomnianego osiedla będą musieli jednak nadal dochodzić do najbliższych przystanków autobusowych czy tramwajowych nawet nieco ponad kilometr. Objęcie ul. ks. Brzóski obsługą komunikacyjną znów zostało bowiem odsunięte w czasie.
– Obecnie nie planujemy zmian w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej na tym terenie – potwierdza Tomasz Andrzejewski, rzecznik prasowy Zarządu Dróg i Transportu Urzędu Miasta Łodzi. Tłumaczy on, że miasto wsłuchuje się w ten sposób w głos samych mieszkańców osiedla. –Przy wprowadzaniu nowej siatki połączeń spotkaliśmy się z dezaprobatą wobec puszczenia autobusu przez ul. ks. Brzóski – stwierdza (przed niespełna rokiem argument ten nie był przez ZDiT podnoszony).
MPK-Łódź potrzebuje pojazdów z segmentu miniNasz rozmówca zapewnia przy tym, że plany rozszerzenia funkcjonowania komunikacji na Bałutach nie zostały całkowicie zarzucone. – Do tematu możemy wrócić po zakupie przez MPK węższych pojazdów z segmentu mini, które pozwolą pogodzić argumenty stron – stwierdza. Na razie nie precyzuje jednak, kiedy mogłoby to nastąpić.
Przypomnijmy, że zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami lutowe zmiany
obejmą inne bałuckie osiedla. Autobus linii 78 z Aleksandrowa Łódzkiego będzie ponownie wjeżdżał w głąb Teofilowa, a następnie pojedzie do pl. Wolności przez m.in. ul. Drewnowską. Tym samym odtworzony zostanie przebieg trasy sprzed wejścia w życie ubiegłorocznej reformy.