Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Łódź: Korekta układu komunikacji miejskiej. Wraca 57, znika 88

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
15-12-2017
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Łódź: Korekta układu komunikacji miejskiej. Wraca 57, znika 88
fot. Roman Czubiński
4 lutego nastąpi zapowiadana od dawna korekta układu linii łódzkiej komunikacji miejskiej. Zmiany będą dotyczyły tras 12 linii autobusowych, w tym linii 57, której skrócenie wywołało największe kontrowersje. Powstanie też nowa szczytowa linia tramwajowa, a jedna z istniejących zostanie wydłużona.

Zmiany zostały zaplanowane w oparciu o pomiary frekwencji w autobusach i tramwajach oraz zgaszane przez łodzian uwagi. – Konsultacje nie zawsze miały charakter bezpośredni. Uruchomiony jeszcze w ubiegłym roku proces wzbudził w mieszkańcach chęć zgłaszania uwag. Na wszystkie staraliśmy się odpowiadać – zapewnia wicedyrektor Zarządu Dróg i Transportu Maciej Sobieraj.

Z 12 powstanie 18

Wprowadzenie nowej linii 18 z Retkini przez Kilińskiego na Telefoniczną jest wynikiem wniosków z obserwacji linii 12B. Podczas przebudowy ul. Kopernika i remontu Gdańskiej jeździła ona latem objazdem przez al. Mickiewicza, przystanek przesiadkowy Piotrkowska Centrum, al. Piłsudskiego, Kilińskiego, al. Rodziny Poznańskich i Tramwajową. Zmieniona tymczasowo trasa cieszyła się dużą popularnością. – Linia 18 zostanie wydzielona z 12A. Będzie kursowała w szczycie porannym i popołudniowym – informuje Sobieraj. Warto zauważyć, że będzie to pierwsze regularne bezpośrednie połączenie wspomnianego węzła przesiadkowego z dworcem Łódź Fabryczna i Nowym Centrum Łodzi. Jej dodatkowym zadaniem będzie – w połączeniu z ponownie wydłużoną trasą linii autobusowej 65 – zastąpienie linii 88 (autobus kursujący z lotniska na dworzec Łódź Fabryczna został przeznaczony do likwidacji).

Sama linia 12A zostanie wydłużona do pętli Telefoniczna, co pozwoli na obsługę osiedla studenckiego Lumumbowo. Przesunięcie części brygad szczytowych na nową linię spowoduje jednak rozrzedzenie kursów po ul. Kopernika. – Jeśli MPK będzie dysponowało większą liczbą tramwajów – a zbliża się czas dostarczenia pierwszej partii wagonów kupionych w Pesie oraz używanych NF6D z Bochum – będziemy mogli wzmacniać linie tam, gdzie okaże się to potrzebne. Takiego działania wymagają także takie linie, jak 4 i 7. Również mieszkańcy ul. Paderewskiego zgłaszali postulat przywrócenia połączenia tramwajowego z Piotrkowską i al. Kościuszki – mówi wiceprezydent Wojciech Rosicki.

Kadry MPK: wciąż brak jasnych deklaracji

W tym celu należałoby jednak zatrudnić większą liczbę motorniczych. To właśnie braki kadrowe spowodowały czasowe – jak zapewniali przedstawiciele samorządu – obniżenie częstotliwości na liniach 4, 7 i 16. Prezes MPK Zbigniew Papierski unika jednak konkretnych deklaracji co do tego, o ile i kiedy ewentualnie powiększy się grono prowadzących. – Organizujemy cyklicznie kursy. Każdy z nich kończy 24-25 motorniczych. Jeśli chodzi o stan liczebny, nie będzie problemu. Czekamy na dostawy nowych pojazdów – mówi tylko szef MPK.

Tymczasem duża liczba prowadzących wkracza w wiek emerytalny, nie wiadomo więc, jaki będzie bilans przyjęć nowych pracowników oraz odejść. – Trudno, byśmy zatrudniali nowych motorniczych już dziś, nie mając dla nich wagonów. Na razie liczba pojazdów, które wystawiamy, się nie zmniejsza. Nie zakładamy, że wszystkie tramwaje mają jeździć co 12 minut nawet bez pasażerów – mówi Papierski. Słowa te wydają się stać w sprzeczności z deklaracjami przedstawicieli ZDiT i władz miasta, którzy dostrzegają potrzebę częstszych kursów. – Siatka nie jest idealna, ale z naszej perspektywy – optymalna, biorąc pod uwagę możliwości finansowe i taborowe. Korekta to duży krok w dobrym kierunku – dodaje prezes MPK.

Kompromis na Marysinie

Linia 57 powróci na trasę sprzed 2 kwietnia. W odpowiedzi na liczne żądania mieszkańców (według wiceprezydenta to właśnie tej trasy dotyczyło najwięcej zgłaszanych uwag) autobus nie zakończy trasy przy dworcu Łódź Fabryczna, lecz ponownie pojedzie przez Sterlinga, Północną i al. Palki na pętlę Marysińska Stadion. Linia 85 pozostanie natomiast na trasie wprowadzonej w kwietniu. Oznacza to próbę pogodzenia obu grup mieszkańców – zadowolonych z szybszego o kilka minut dojazdu do dworca i Placu Dąbrowskiego oraz rozczarowanych utratą połączenia z węzłem Strykowska – Wojska Polskiego. Dodatkową korzyść z utrzymania linii 85 stanowi obsługa kilku ulic, które do kwietnia bieżącego roku były komunikacyjną białą plamą. Wiceprezydent sygnalizuje możliwość skierowania jej w przyszłości dalej przez ul. Franciszkańską. O skomplikowanej sytuacji na Marysinie pisaliśmy wkrótce po wprowadzeniu reformy.

– Wiele głosów dotyczyło przebiegu linii 78 z Aleksandrowa – kontynuuje Rosicki. Domagano się jej ponownego wydłużenia do Placu Wolności, a także przywrócenia trasy przez ul. Rojną na Teofilowie (pozwala to wzmocnić linię 96 w dojazdach do rejonu centrum handlowo-rozrywkowego Manufaktura). Władze miasta postanowiły wyjść naprzeciw obu postulatom.

– Model po zmianach nadal nie jest optymalny – przyznaje wiceprezydent Wojciech Rosicki. Jak tłumaczy, władze miasta muszą liczyć się z ograniczeniami zarówno infrastrukturalnymi, jak i finansowymi. – Spełniamy jednak obietnicę konsultowania siatki połączeń z mieszkańcami. Również po 4 lutego będziemy obserwować, jak sprawdzają się wprowadzone zmiany – deklaruje urzędnik. Należy też brać pod uwagę zbliżające się liczne inwestycje (przebudowa al. Śmigłego-Rydza, Placu Wolności, podziemnego przystanku kolejowego Łódź Centrum wraz z węzłem multimodalnym), które będą musiały spowodować czasową zmianę tras wielu linii.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Łódź: Pierwsze wnioski po korekcie układu linii

Komunikacja

Łódź: Pierwsze wnioski po korekcie układu linii

Roman Czubiński 07 lutego 2018

Łódzka reforma komunikacyjna: Jakie zmiany na osiedlach?

Komunikacja

Łódzka reforma komunikacyjna: Stan obecny nie jest ostateczny

Komunikacja

Łódzka reforma komunikacyjna: Szklana – studium przypadku

Komunikacja

Łódzka reforma komunikacyjna: Co wyniknie z chaosu?

Komunikacja

Łódzka reforma komunikacyjna: Co wyniknie z chaosu?

Roman Czubiński 04 kwietnia 2017

Zobacz również:

Łódź: Pierwsze wnioski po korekcie układu linii

Komunikacja

Łódź: Pierwsze wnioski po korekcie układu linii

Roman Czubiński 07 lutego 2018

Łódzka reforma komunikacyjna: Jakie zmiany na osiedlach?

Komunikacja

Łódzka reforma komunikacyjna: Stan obecny nie jest ostateczny

Komunikacja

Łódzka reforma komunikacyjna: Szklana – studium przypadku

Komunikacja

Łódzka reforma komunikacyjna: Co wyniknie z chaosu?

Komunikacja

Łódzka reforma komunikacyjna: Co wyniknie z chaosu?

Roman Czubiński 04 kwietnia 2017

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5