PKP Polskie Linie Kolejowe zapewniają o gotowości do rozmów o zmianach w węźle komunikacyjnym na łódzkim Żabieńcu. Remont tamtejszej stacji ma być prowadzony w ramach modernizacji ciągu Łódź – Kutno. Czy inwestycja będzie szansą na skrócenie odległości pomiędzy peronami kolejowymi a tramwajowymi?
Na początku miesiąca szeroko opisywaliśmy problemy z przesiadkami pomiędzy koleją a komunikacją miejską przy stacji kolejowej Łódź Żabieniec. Z tamtejszego przystanku pasażerskiego – zwanego często z przyczyn historycznych dworcem – relatywnie trudno jest dostać się do tramwaju. Jeszcze dłuższą drogę muszą przejść chcący wsiąść do autobusów kilku linii jadących w stronę Teofilowa Przemysłowego. Bezpośrednio przed wyjściem z tunelu prowadzącego na perony znajdują się natomiast przystanki innych linii autobusowych.
Obie strony są gotowe do rozmów, ale ich nie podjęłyŁódzki samorząd
wskazał wówczas, że problemy węzła są mu znane. – Jeśli PKP podczas modernizacji linii kolejowej chciałoby wprowadzić zmiany na dworcu Łódź Żabieniec, jesteśmy otwarci na współpracę, aby lepiej skomunikować pociągi z komunikacją miejską – powiedział nam wówczas Tomasz Andrzejewski, rzecznik prasowy Zarządu Dróg i Transportu Urzędu Miasta Łodzi. Dziś w bardzo podobnym tonie wypowiada się także strona kolejowa.
– PLK są otwarte na rozmowy z władzami samorządowymi na temat funkcjonalności węzła transportowego w oparciu o stację Łódź Żabieniec – usłyszeliśmy od Karola Jakubowskiego z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. Podobnie jak łódzki magistrat, zarządca infrastruktury nie precyzuje przy tym, jakie rozwiązania mogłyby zostać zastosowane. Nie wskazuje także na żadne toczące się w tej sprawie konkretne rozmowy.
Żabieniec raczej nie dla pociągów dalekobieżnychPrzy okazji poznaliśmy szczegóły planowanej na lata 2019 – 2021 przebudowy kolejowej części węzła. – Modernizacja stacji Łódź Żabieniec to istotna poprawa komfortu obsługi pasażerów dzięki przebudowie peronów i układu torowego – ocenił nasz rozmówca. – Dotychczasowe perony zostaną rozebrane. W ich miejsce powstaną dwa nowe perony o długości 200 m i wysokości 0,76 m wyposażone w wiaty, ławki, stojaki rowerowe i obiekty informacji pasażerskiej – wylicza nasz rozmówca. Warto przy tej okazji przypomnieć, że do niedawna na Żabieńcu zatrzymywały się pociągi dalekobieżne. Skrócenie długości peronów najprawdopodobniej trwale wykluczy stację z obsługi połączeń o charakterze ponadlokalnym lub przynajmniej znacznie ograniczy możliwość ich obsługi.
– Odnowione zostanie także przejście podziemne, które zyska nowe posadzki, ściany oraz system odwodnienia. Wygodne dojście na perony umożliwią windy przystosowane do obsługi osób o ograniczonej zdolności poruszania się – uzupełnia przedstawiciel PKP PLK. To powinno rozwiązać problem utrudnionego dostępu na perony w dniach z obfitymi opadami deszczu. Zdarza się bowiem, że istniejące przejście jest zalewane. Sprawę
opisywaliśmy już na łamach „Rynku Kolejowego”.
Prace obejmą cały ciąg linii z Łodzi do Kutna – Sprawniejsze połączenia kolejowe zapewni 5,9 km nowych torów oraz 20 nowych rozjazdów. Na stacji wymieniona zostanie sieć trakcyjna, przebudowane będą urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Ponadto remont przejdą nastawnie zlokalizowane na obszarze stacji. Inwestycja zostanie przeprowadzona w ramach projektu pn.: „Prace na liniach kolejowych nr 15, 16 na odcinku Łódź Kaliska – Zgierz – Kutno” – podsumowuje zakres planowanych prac Karol Jakubiwski.