Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Łódź: Kolej otwarta na rozmowy o węźle Żabieniec

Dalej Wstecz
Autor:

Kasper Fiszer

Data publikacji:
2018-05-14 10:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Łódź: Kolej otwarta na rozmowy o węźle Żabieniec
Budynek dawnego dworca Łódź ŻabieniecFot. Kasper Fiszer
PKP Polskie Linie Kolejowe zapewniają o gotowości do rozmów o zmianach w węźle komunikacyjnym na łódzkim Żabieńcu. Remont tamtejszej stacji ma być prowadzony w ramach modernizacji ciągu Łódź – Kutno. Czy inwestycja będzie szansą na skrócenie odległości pomiędzy peronami kolejowymi a tramwajowymi?

Na początku miesiąca szeroko opisywaliśmy problemy z przesiadkami pomiędzy koleją a komunikacją miejską przy stacji kolejowej Łódź Żabieniec. Z tamtejszego przystanku pasażerskiego – zwanego często z przyczyn historycznych dworcem – relatywnie trudno jest dostać się do tramwaju. Jeszcze dłuższą drogę muszą przejść chcący wsiąść do autobusów kilku linii jadących w stronę Teofilowa Przemysłowego. Bezpośrednio przed wyjściem z tunelu prowadzącego na perony znajdują się natomiast przystanki innych linii autobusowych.

Obie strony są gotowe do rozmów, ale ich nie podjęły

Łódzki samorząd wskazał wówczas, że problemy węzła są mu znane. – Jeśli PKP podczas modernizacji linii kolejowej chciałoby wprowadzić zmiany na dworcu Łódź Żabieniec, jesteśmy otwarci na współpracę, aby lepiej skomunikować pociągi z komunikacją miejską – powiedział nam wówczas Tomasz Andrzejewski, rzecznik prasowy Zarządu Dróg i Transportu Urzędu Miasta Łodzi. Dziś w bardzo podobnym tonie wypowiada się także strona kolejowa.

– PLK są otwarte na rozmowy z władzami samorządowymi na temat funkcjonalności węzła transportowego w oparciu o stację Łódź Żabieniec – usłyszeliśmy od Karola Jakubowskiego z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. Podobnie jak łódzki magistrat, zarządca infrastruktury nie precyzuje przy tym, jakie rozwiązania mogłyby zostać zastosowane. Nie wskazuje także na żadne toczące się w tej sprawie konkretne rozmowy.

Żabieniec raczej nie dla pociągów dalekobieżnych

Przy okazji poznaliśmy szczegóły planowanej na lata 2019 – 2021 przebudowy kolejowej części węzła. – Modernizacja stacji Łódź Żabieniec to istotna poprawa komfortu obsługi pasażerów dzięki przebudowie peronów i układu torowego – ocenił nasz rozmówca. – Dotychczasowe perony zostaną rozebrane. W ich miejsce powstaną dwa nowe perony o długości 200 m i wysokości 0,76 m wyposażone w wiaty, ławki, stojaki rowerowe i obiekty informacji pasażerskiej – wylicza nasz rozmówca. Warto przy tej okazji przypomnieć, że do niedawna na Żabieńcu zatrzymywały się pociągi dalekobieżne. Skrócenie długości peronów najprawdopodobniej trwale wykluczy stację z obsługi połączeń o charakterze ponadlokalnym lub przynajmniej znacznie ograniczy możliwość ich obsługi.

– Odnowione zostanie także przejście podziemne, które zyska nowe posadzki, ściany oraz system odwodnienia. Wygodne dojście na perony umożliwią windy przystosowane do obsługi osób o ograniczonej zdolności poruszania się – uzupełnia przedstawiciel PKP PLK. To powinno rozwiązać problem utrudnionego dostępu na perony w dniach z obfitymi opadami deszczu. Zdarza się bowiem, że istniejące przejście jest zalewane. Sprawę opisywaliśmy już na łamach „Rynku Kolejowego”.

Prace obejmą cały ciąg linii z Łodzi do Kutna

– Sprawniejsze połączenia kolejowe zapewni 5,9 km nowych torów oraz 20 nowych rozjazdów. Na stacji wymieniona zostanie sieć trakcyjna, przebudowane będą urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Ponadto remont przejdą nastawnie zlokalizowane na obszarze stacji. Inwestycja zostanie przeprowadzona w ramach projektu pn.: „Prace na liniach kolejowych nr 15, 16 na odcinku Łódź Kaliska – Zgierz – Kutno” – podsumowuje zakres planowanych prac Karol Jakubiwski.



VII Kongres Kolejowy
 

Celem kongresu CITY MATTERS jest zgromadzenie w jednym miejscu przedstawicieli samorządów, miejskich aktywistów, polskich i zagranicznych ekspertów oraz przedsiębiorców aby móc dyskutować o przyszłości naszych miast.

Wspólnym mianownikiem tematycznym wydarzenia jest szeroko rozumiana jakość życia w mieście oraz promowanie rozwiązań technicznych i organizacyjnych wpływających na jej poprawę. Istotną funkcją kongresu jest umożliwianie osobom decydującym o kształcie polskich miast nawiązania kontaktu, wymiany poglądów i opinii.

Wśród zagadnień, jakie poruszymy będą m.in.: wspólne miasto, jakość powietrza, transport, polityka mieszkaniowa, zieleń miejska, miasto dla pieszych, placemaking oraz estetyka przestrzeni publicznych. Sprawdź program i zarejestruj się tutaj

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Łódź: Szansa na przyjaźniejszy węzeł na Żabieńcu?

Komunikacja

Łódź: Szansa na przyjaźniejszy węzeł na Żabieńcu?

Kasper Fiszer 02 maja 2018

Adamczyk: Umowa na łódzki tunel zapewne we wrześniu

Komunikacja

Adamczyk: Umowa na łódzki tunel zapewne we wrześniu

Roman Czubiński 21 maja 2017

Co dalej z dworcem Łódź Żabieniec?

Przestrzeń

Co dalej z dworcem Łódź Żabieniec?

Kasper Fiszer 17 listopada 2016

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS