Fot. Kasper FiszerZastępcze Z12 na tymczasowym krańcu Kopernika – Włókniarzy
Kolejne fazy remontu trasy W – Z nieustannie zmieniają układ linii komunikacyjnych Łodzi. Czerwcowe zmiany na węźle Łódź Kaliska znacząco utrudniły dojazd do tamtejszych dworców – kolejowego i autobisowego, głównie od strony Teofilowa.
Wciąż nieczynna jest cała przebudowywana trasa W – Z, jeden z dwóch podstawowych ciągów komunikacyjnych Łodzi. Powoduje to od miesięcy bardzo duże utrudnienia dla podróżujących komunikacją miejską. W połowie czerwca roboty weszły w kolejną fazę, która wymusiła zamknięcie dalszej części już wcześniej remontowanego węzła drogowego Łódź Kaliska, jednego z istotniejszych punktów na mapie drogowej w zachodniej części miasta.
Roboty wymusiły odcięcie od sieci kolejnego fragmentu torów tramwajowych – ulicy Kopernika na odcinku od alei Włókniarzy (gdzie wychodzi z węzła przy dworcu kolejowym) do al. Politechniki. To z kolei stwarza o tyle duże komplikacje, że równoległa do ciągu W – Z ulica w ostatnim okresie służyła jako podstawowa trasa objazdowa i pełniła znaczącą rolę w komunikowaniu z centrum miasta dzielnicy Polesie.
Linia zastępcza tramwaju nie zastąpi
Wprowadzone w obsłudze komunikacyjnej zmiany znacząco utrudniły też dojazd na najważniejsze w okresie prac nad przeniesieniem Łodzi Fabrycznej pod ziemię sąsiadujące ze sobą dworce kolejowy i autobusowy. Dotarcie tam stało się skomplikowane nie tylko dla tych, którzy dojeżdżali do pociągu czy autokaru od strony zamkniętej Kopernika, ale przede wszystkim dla mieszkańców bałuckich osiedli Żubardź, Teofilów i Żabieniec.
Tramwaje przekierowano bowiem na odległą od dworca ul. Legionów, a jedyna linia komunikacji zastępczej – Z12 – styka się ze zmienionymi trasami tramwajów jedynie na drugim końcu objazdu. Pasażerowie mogą więc przesiąść się na kursującą dość rzadko miejską linię 52 lub któryś z autobusów podmiejskich, które dojeżdżają pod dworzec – 6, 50 i 93 – ale przesiadka jest ze względu na umiejscowienie przystanków niewygodna, a każda z wymienionych linii kursuje jeszcze rzadziej niż 52 – nie częściej niż co pół godziny w dni robocze i tylko raz na godzinę przez większą część niedzieli.
Krótkie vero zamiast dwuwagonowego tramwaju
Jeszcze trudniejsza jest podróż w kierunku z dworca. Autobusy wyjeżdżają ze swojej pętli standardowymi trasami, bez objazdu prowadzącego przez ul. Legionów, więc przesiadka nie jest możliwa w ogóle. Podróżni muszą korzystać z kursujących objazdami linii 80 i 86, które zatrzymują się jednak jedynie na tyłach stacji kolejowej, w znacznej odległości od dworca PKS.
Ciekawym przypadkiem jest również wspomniane zastępcze Z12. Linia zastępująca dwie istotne linie tramwajowe i jedną autobusową obsługiwana jest bowiem... najmniejszymi pojazdami łódzkiego MPK, jelczami vero. Autobus kursuje jednak z przyzwoitą częstotliwością 10 – 12 minut we wszystkie dni tygodnia, poziom obsługi jest więc wystarczający dla potoku z zaledwie kilku przystanków. Sporym utrudnieniem jest jednak doprowadzenie trasy jedynie do skraju węzła drogowego – w dość znacznej odległości od dworca kolejowego, choć należy zauważyć, że taka decyzja pozytywnie wpływa na punktualność kursów.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.