W odpowiedzi na wnioski pasażerów łódzki Zarząd Dróg i Transportu zmodyfikował godziny odjazdów linii 18 tak, by umożliwić dojazd na odjeżdżające z dworca pociągi dalekobieżne. Ułatwi to dostanie się na dworzec pasażerom porannych pociągów, rozpoczynającym podróż na południu ścisłego centrum – w okolicach Trasy W-Z i jej skrzyżowań z Żeromskiego, al. Kościuszki, Piotrkowską i Sienkiewicza.
Do godzin odjazdów pociągów dopasowano rozkład jazdy trzech porannych kursów „osiemnastki”. – Kurs o 5:36 z Retkini dowozi pasażerów na pociąg IC 13105 „Reymont” do Krakowa. Kolejny tramwaj o 5:51 dowozi na IC 1517 „Mazury” do Olsztyna, a następny o 6:03 jest skoordynowany z pociągiem IC 1910 „Łodzianin” do Warszawy – wylicza rzecznik Zarządu Dróg i Transportu Tomasz Andrzejewski.
Dla pracujących w Łodzi i poza nią
Czas na przesiadkę wynosi zwykle 5 minut, jednak w przypadku „Mazur” i najbardziej popularnego „Łodzianina” pasażerowie mogą wybrać też wcześniejszy kurs – w takim wypadku na dojście na peron pozostaje 18 minut. – Rozkład jazdy tramwaju musiał uwzględniać również inne tramwaje na trasie, jednocześnie zachowując możliwość dojazdu na dworzec Łódź Fabryczna. W razie potrzeby będziemy wprowadzać zmiany, jeśli pasażerowie będą potrzebowali więcej czasu na przesiadkę – dodaje rzecznik ZDiT.
Początkowo rozkład jazdy układano z myślą o pasażerach dojeżdżających pociągami do pracy lub szkół w Łodzi, tak, by umożliwić szybkie dostanie się w rejon Urzędu Marszałkowskiego i skrzyżowania al. Piłsudskiego – Mickiewicza – Piotrkowska. Niemal natychmiast po uruchomieniu linii w lutym pojawiły się jednak uwagi dotyczące braku koordynacji z pociągami odjeżdżającymi rano z dworca. ZDiT był gotowy do ich uwzględnienia już wcześniej, postanowiono jednak poczekać na opublikowanie przez PKP PLK kolejowego rozkładu jazdy po marcowej korekcie, by nie wprowadzać chaosu zbyt częstymi zmianami godzin porannych odjazdów.
Kontrowersje wokół nowej linii
Przedstawiciel ZDiT nie odpowiedział na pytanie, czy do Zarządu po zmianach nadal napływają uwagi niezadowolonych pasażerów. Wiadomo jednak, że w sprawie samej celowości utworzenia linii 18 opinie są podzielone. Jej zwolennicy deklarują zadowolenie z tego, że przynajmniej w godzinach szczytu pojawiło się bezpośrednie połączenie między przystankiem przesiadkowym Piotrkowska Centrum (węzeł na styku głównych tras Północ – Południe i Wschód – Zachód) a dworcem Łódź Fabryczna i osiedlem akademickim na Lumumbowie. Część pasażerów domaga się rozszerzenia kursów nowej linii także na godziny pozaszczytowe i na weekendy, co jednak na razie nie jest możliwe z powodu braków kadrowych i taborowych w MPK.
Przeciwnicy zwracają natomiast uwagę, że brygady potrzebne do uruchomienia „osiemnastki” zostały zabrane z linii 12, która w efekcie przez część porannego i popołudniowego szczytu kursuje co 12 zamiast co 6 minut. Jest to odczuwalne szczególnie mocno na odcinku ul. Kopernika między al. Włókniarzy a Gdańską, na której 12 jest główną linią (druga z nich, 16, kursuje co 24 minuty, poza tym dowozi w innych relacjach). Drugim argumentem przeciw zmianom jest pogorszenie regularności porannych odjazdów z osiedla Retkinia. Nie jest jednak wykluczone, że w miarę dostaw nowego taboru lub znajdowania rezerw na innych trasach linia 12 zostanie ponownie wzmocniona.