Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Łódź. 40 nowych autobusów w MPK. Wynajęte, nie kupione

Dalej Wstecz
Autor:

Roman Czubiński

Data publikacji:
2014-07-21 09:08
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Łódź. 40 nowych autobusów w MPK. Wynajęte, nie kupione
Mercedes Benz Conecto w Pradzefot. Kevin.B, lic. GNU/CC 3.0
Do końca roku flotę MPK Łódź zasili 25 przegubowych i 15 jednoczłonowych autobusów Mercedes Benz Conecto. Po raz pierwszy nowe pojazdy nie staną się jednak własnością przewoźnika, lecz zostaną przez niego wynajęte od dostawcy na okres 8 lat.

- Sposób zakupu jest bardzo innowacyjny, realizowany po raz pierwszy w Polsce. W nowatorski sposób łączy on koszty kapitałowe z kosztami serwisu - mówi prezes EvoBus Polska Antonio Cavotta. Usługę serwisową wliczono w cenę wynajmu. Kwota, jaką MPK zapłaci za każdy przejechany wozokilometr, to około 70 groszy (po uśrednieniu dla obu typów pojazdów).

Bez niespodzianek w kosztach napraw

- Kalkulując warunki przetargu, wiedzieliśmy, ile kosztuje nas przeciętnie serwisowanie autobusu. Koszt zaproponowany przez producenta jest poniżej tego poziomu. Ponoszone przez nas koszty są - po uwzględnieniu finansowych kosztów leasingu - per saldo podobne, główną zaletą jest jednak ich stabilizacja. Nie będziemy narażeni na żadne niespodzianki, zwłaszcza po upływie okresu gwarancji - przekonuje prezes MPK Łódź Zbigniew Papierski.

Termin dostawy to 18 tygodni, zatem na początku listopada pierwsza partia pojazdów powinna pojawić się w Łodzi. Do końca 2015 r. trwa jednak miejski "szczyt inwestycyjny" - skumulowane remonty infrastruktury, w tym dużych odcinków sieci tramwajowej (m. in. Trasy W-Z Retkinia - Widzew i odcinków przy dworcu Łódź Fabryczna). Do czasu jego zakończenia MPK ograniczy kasacje najstarszych autobusów. - W związku z obsługą linii zastępczych flota autobusów będzie czasowo większa. Potem znów ograniczymy liczbę pojazdów do 370-380 sztuk, do zapewni nam możliwość wysyłania na miasto nieco ponad 300 autobusów - zapowiada prezes.

Dziś silniki Euro VI, jutro elektryczne?

Pod względem technicznym nowe Mercedesy nie będą znacząco różniły się od partii zakupionej w ubiegłym roku. Najważniejsza zmiana to silniki spełniające normę Euro VI, w których - jak twierdzi producent - dzięki technologii BlueTec znacznie obniżono emisję tlenków azotu i dwutlenku węgla. Poza tym we wnętrzu autobusów pojawią się fabrycznie zamontowane biletomaty.

Po 8 latach przewoźnik ma możliwość wykupu autobusów, ale na razie - według deklaracji zarządu - nie rozważa skorzystania z niej. - MPK zamierza odtąd wymieniać - również na drodze wynajmu z usługą serwisową - co roku 35-40 sztuk pojazdów, aby utrzymać średni wiek taboru autobusowego na poziomie 7 lat. Nie są wykluczone również dalej idące zmiany. - W ciągu 2 lat, być może, w skład którejś z partii wejdzie 10 autobusów elektrycznych - dodaje Z. Papierski.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Częstochowa. MZDiT woli wyburzać niż zmieniać trasy autobusów

Komunikacja

Częstochowa. MZDiT woli wyburzać niż zmieniać trasy autobusów

Dominik Wójcik 18 sierpnia 2014

Częstochowa. Jak poprawić komunikację w alei NMP

Komunikacja

Częstochowa. Jak poprawić komunikację w alei NMP

Dominik Wójcik 06 sierpnia 2014

Lublin: 60 nowych autobusów i 50 trolejbusów do 2020 r.

Komunikacja

Lublin: 60 nowych autobusów i 50 trolejbusów do 2020 r.

Paweł Rydzyński 05 sierpnia 2014

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5