Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Lipsk – miasto przyszłości?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
11-03-2014
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Lipsk – miasto przyszłości?
Joeb07Lipsk
Lipsk jest jedynym miastem we wschodnich Niemczech, które nie tylko się nie wyludnia, ale również przyciąga mieszkańców, również z zachodu kraju. Jednym z fenomenów tego miasta jest doskonale zorganizowana komunikacja zbiorowa.

Wadze Lipska miały świadomość tego, jak zbudować miasto z potencjałem. Kiedy do niemieckich miast napływały zachodnie fundusze, część z nich postawiła na rewitalizację zabudowy. Tak było w przypadku Goerlitz – miasta położonego na południowym wschodzie Niemiec, która ma aż 45 proc. pustostanów, mimo iż zdobywa nagrody najpiękniejszego miasta w kraju. W tych pięknych kamienicach nie ma kto mieszkać, ponieważ nie zadbano o stworzenie nowych miejsc pracy. Inaczej było w przypadku Lipska, który fundusze publiczne przeznaczył na dwie kwestie: tworzenie terenów dla potencjalnych inwestorów korporacyjnych z zachodu kraju oraz transport publiczny. Ten drugi trend wynikał ze sposobu myślenia o mieście, w którym przede wszystkim powinno żyć się wygodnie.

Nowy, podziemny Lipsk

Dużą rolę w mieście odgrywają rowerzyści. Mimo, iż długość dróg rowerowych w Lipsku nie jest porażająca – liczy bowiem 260 km, to cała sieć tworzy spójną całość, połączenia zaś pociągnięto promieniście do centrum i obwodnicowo. Poskutkowało to tym, że w 2013 roku odnotowano w mieście ruch rowerowy na poziomie prawie 16 procent.

Dodatkowo od 1990 roku konsekwentnie rozbudowywany jest tutaj system transportu szynowego. Dziś znajdziemy tu 150 km tras tramwajowych, uzupełnianych komunikacją autobusową. W grudniu 2013 roku uruchomiono tu również podziemną kolej miejską – budowa tunelu średnicowego dla kolei trwała 10 lat i był to jeden z ważniejszych projektów komunikacyjnych w Niemczech. Tunel ma trzy zadania – ułatwia komunikację lokalną służąc za metro dla mieszkańców miasta, dowozi mieszkańców regionu do pracy w ścisłym centrum (jak kolej aglomeracyjna) oraz znacznie skraca przejazd pociągów dalekobieżnych z Berlina do Norymbergi, Monachium i innych miast położonych na południu kraju. Sam tunel ma niecałe 4 km długości i zrewolucjonizował komunikacyjnie to półmilionowe miasto i 2,5 milionową aglomerację.

Wyeliminowanie samochodów z centrum

Obecnie co piąty mieszkaniec Lipska porusza się po mieście tramwajem, autobusem i koleją miejską. W ciągu ostatnich 15 lat spadła również liczba samochodów w mieście. Jeszcze dziesięć lat temu 44 proc. ludzi używało samochodu, by poruszać się po mieście. Dziś jest to już 39 proc. podróży. Mieszkańcy coraz częściej wybierają komunikację zbiorową i rower.

W centrum miasta stosowane są ograniczenia prędkości do 30/40 km/h, podwyższane są również opłaty parkingowe. Mieszkańcy często wybierają tramwaj, zamiast samochodu – tramwaj porusza się bowiem po mieście z prędkością 23 km/h, a więc jest szybkim środkiem lokomocji i stanowi realną konkurencję dla samochodu, który często po prostu stoi w korku.

Wszystkie te działania zmierzające do stworzenia miasta przyjaznego mieszkańcom poprzedzone były w Lipsku zakrojonymi na szeroką skalę prognozami komunikacyjnymi i rozwojowymi. Prace nad nimi rozpoczęły się jeszcze w latach 90. XX wieku. Studium robione było pod koniec XX wieku i sięgało aż do lat 30. XXI wieku. To pokazuje, jak ważna jest umiejętność planowania i przewidywania, ale również gotowość do stawiania przed sobą pytań dotyczących tego, w jakim mieście chcę żyć za kilka lub kilkadziesiąt lat.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Wieleń zrewitalizował Bulwary Nadnoteckie

Przestrzeń

Wieleń zrewitalizował Bulwary Nadnoteckie

Redakcja/inf. pras. 16 sierpnia 2022

Sopot. Jak zmieni się plac Przyjaciół Sopotu?

Przestrzeń

Sopot. Jak zmieni się plac Przyjaciół Sopotu?

Redakcja/inf. pras. 19 lipca 2022

Kielce chcą zazielenić śródmieście

Przestrzeń

Kielce chcą zazielenić śródmieście

Redakcja/inf. pras. 15 lipca 2022

Zobacz również:

Wieleń zrewitalizował Bulwary Nadnoteckie

Przestrzeń

Wieleń zrewitalizował Bulwary Nadnoteckie

Redakcja/inf. pras. 16 sierpnia 2022

Sopot. Jak zmieni się plac Przyjaciół Sopotu?

Przestrzeń

Sopot. Jak zmieni się plac Przyjaciół Sopotu?

Redakcja/inf. pras. 19 lipca 2022

Kielce chcą zazielenić śródmieście

Przestrzeń

Kielce chcą zazielenić śródmieście

Redakcja/inf. pras. 15 lipca 2022

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5