Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Lipsk – miasto przyszłości?

Dalej Wstecz
Autor:

Justyna Urbaniak

Data publikacji:
2014-03-11 15:39
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Lipsk – miasto przyszłości?
LipskJoeb07
Lipsk jest jedynym miastem we wschodnich Niemczech, które nie tylko się nie wyludnia, ale również przyciąga mieszkańców, również z zachodu kraju. Jednym z fenomenów tego miasta jest doskonale zorganizowana komunikacja zbiorowa.

Wadze Lipska miały świadomość tego, jak zbudować miasto z potencjałem. Kiedy do niemieckich miast napływały zachodnie fundusze, część z nich postawiła na rewitalizację zabudowy. Tak było w przypadku Goerlitz – miasta położonego na południowym wschodzie Niemiec, która ma aż 45 proc. pustostanów, mimo iż zdobywa nagrody najpiękniejszego miasta w kraju. W tych pięknych kamienicach nie ma kto mieszkać, ponieważ nie zadbano o stworzenie nowych miejsc pracy. Inaczej było w przypadku Lipska, który fundusze publiczne przeznaczył na dwie kwestie: tworzenie terenów dla potencjalnych inwestorów korporacyjnych z zachodu kraju oraz transport publiczny. Ten drugi trend wynikał ze sposobu myślenia o mieście, w którym przede wszystkim powinno żyć się wygodnie.

Nowy, podziemny Lipsk

Dużą rolę w mieście odgrywają rowerzyści. Mimo, iż długość dróg rowerowych w Lipsku nie jest porażająca – liczy bowiem 260 km, to cała sieć tworzy spójną całość, połączenia zaś pociągnięto promieniście do centrum i obwodnicowo. Poskutkowało to tym, że w 2013 roku odnotowano w mieście ruch rowerowy na poziomie prawie 16 procent.

Dodatkowo od 1990 roku konsekwentnie rozbudowywany jest tutaj system transportu szynowego. Dziś znajdziemy tu 150 km tras tramwajowych, uzupełnianych komunikacją autobusową. W grudniu 2013 roku uruchomiono tu również podziemną kolej miejską – budowa tunelu średnicowego dla kolei trwała 10 lat i był to jeden z ważniejszych projektów komunikacyjnych w Niemczech. Tunel ma trzy zadania – ułatwia komunikację lokalną służąc za metro dla mieszkańców miasta, dowozi mieszkańców regionu do pracy w ścisłym centrum (jak kolej aglomeracyjna) oraz znacznie skraca przejazd pociągów dalekobieżnych z Berlina do Norymbergi, Monachium i innych miast położonych na południu kraju. Sam tunel ma niecałe 4 km długości i zrewolucjonizował komunikacyjnie to półmilionowe miasto i 2,5 milionową aglomerację.

Wyeliminowanie samochodów z centrum

Obecnie co piąty mieszkaniec Lipska porusza się po mieście tramwajem, autobusem i koleją miejską. W ciągu ostatnich 15 lat spadła również liczba samochodów w mieście. Jeszcze dziesięć lat temu 44 proc. ludzi używało samochodu, by poruszać się po mieście. Dziś jest to już 39 proc. podróży. Mieszkańcy coraz częściej wybierają komunikację zbiorową i rower.

W centrum miasta stosowane są ograniczenia prędkości do 30/40 km/h, podwyższane są również opłaty parkingowe. Mieszkańcy często wybierają tramwaj, zamiast samochodu – tramwaj porusza się bowiem po mieście z prędkością 23 km/h, a więc jest szybkim środkiem lokomocji i stanowi realną konkurencję dla samochodu, który często po prostu stoi w korku.

Wszystkie te działania zmierzające do stworzenia miasta przyjaznego mieszkańcom poprzedzone były w Lipsku zakrojonymi na szeroką skalę prognozami komunikacyjnymi i rozwojowymi. Prace nad nimi rozpoczęły się jeszcze w latach 90. XX wieku. Studium robione było pod koniec XX wieku i sięgało aż do lat 30. XXI wieku. To pokazuje, jak ważna jest umiejętność planowania i przewidywania, ale również gotowość do stawiania przed sobą pytań dotyczących tego, w jakim mieście chcę żyć za kilka lub kilkadziesiąt lat.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Mongolia. Gruntową drogą wśród baranów

Przestrzeń

Mongolia. Gruntową drogą wśród baranów

Kasper Fiszer 19 lipca 2014

Dlaczego Amerykanie wciąż wolą samochód? Sprawdź sam

Przestrzeń

Dlaczego Amerykanie wciąż wolą samochód? Sprawdź sam

Jakub Dybalski 10 lipca 2014

Boston. Bilet miesięczny zamiast gimbusa. Rodzice się boją

Komunikacja

Boston. Bilet miesięczny zamiast gimbusa. Rodzice się boją

Jakub Dybalski 04 lipca 2014

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS