Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Lekki S-Bahn na torach tramwajowych

Dalej Wstecz
Autor:

Kasper Fiszer

Data publikacji:
2013-12-22 07:39
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Lekki S-Bahn na torach tramwajowych
fot. Kasper Fiszer
Wspólna taryfa biletowa nie jest jedynym elementem łączącym zuryską linię lekkiej kolei aglomeracyjnej i miejską sieć tramwajową. Lokalne pociągi... korzystają na końcowym odcinku trasy z torowiska tramwajowego i uzupełniają ofertę komunikacji miejskiej.

W Polsce sieci tramwajowe oddzielone są od kolei w zasadzie całkowicie. Nie używa się żadnych łącznic pozwalających na przejazd pojazdu jednego standardu na sieć drugiego typu, mimo że tory najczęściej nie różnią się rozstawem. Inaczej skonstruowany jest tabor przeznaczony do obsługi ruchu ulicznego, inaczej – do jazdy po wydzielonych torowiskach kolejowych, zaś liczne różnice prawne skutecznie konserwują ten stan. Tymczasem istnieją systemy, w których podział na tramwaje i „klasyczną” kolej nie jest wyraźny. Jednym z nich jest 13-kilometrowa szwajcarska linia lekkiej kolei Forchbahn łącząca miasteczka Esslingen i Forch ze stolicą aglomeracji – Zurychem.

Wąskotorowa, jak tramwaj

Podmiejska trasa włączona jest do systemu zuryskiej S-Bahn (nosi numer S18), ale ma inny niż normalnotorowa reszta sieci rozstaw szyn – 1000 mm. Dodatkowo Forchbahn nie styka się w żadnym punkcie z którąkolwiek inną linią kolei miejskiej. Kursującymi na trasie S18 pociągami można jednak dojechać do węzłowej stacji kolejowej Stadelhofen, gdzie spotyka się osiem linii S-Bahn. Linia z Esslingen nie kończy się bowiem kozłem oporowym, a łącznikiem z miejską siecią tramwajową.

Dwie linie tramwajowe i kolej

Na przystanku Zürich Rehalp czteroczłonowe lekkie pociągi Stadler Tango wyjeżdżają więc z trasy kolejowej i włączają się do normalnego ruchu miejskiego. Zmienia się też napięcie w sieci elektrycznej – z 1200 na 600 V. W ramach sieci tramwajowej pociągi przejeżdżają sześć przystanków (3 km), ale zatrzymują się tylko na połowie z nich. Choć S18 kursuje nawet co kwadrans i dzieli torowisko z dwiema liniami miejskimi, rozkład jazdy ułożony jest tak, by tramwaje nie blokowały przyspieszonych kursów S-Bahn. Dzięki wspólnej taryfie biletowej ci, którzy podróżują na odcinku wspólnym, mogą bez dopłat i komplikacji skorzystać z tego środka transportu, który przyjedzie pierwszy.

Na stacjach Forchbahn i na wspólnych przystankach rozkład jazdy prezentowany jest w formacie znanym z komunikacji miejskiej, ale kursy S18 wpisane są też do grafiku kolejowego na dworcu Stadelhofen. Na pętli tramwajowej zlokalizowanej bezpośrednio przy wyjściu ze stacji wyjątkowa linia korzysta z własnych stanowisk odjazdowych, na których zamontowane są wyświetlacze pokazujące najbliższe odjazdy. Można je sprawdzić także w budynku stacyjnym na ekranach zawierających godziny zbliżających się kursów wszystkich linii S-Bahn.

Pociąg z kierunkowskazami czy tramwaj z pierwszą klasą?

Inaczej niż tramwaje, a tak samo jak pozostałe linie kolejowe, pociągi kursujące na Forchbahn prowadzą pierwszą klasę. Komfort, jaki oferują siedzenia w „jedynce“, odbiega od standardów komunikacji miejskiej. Kolejowy jest także sposób prowadzenia ruchu i sygnalizacja na oddzielnym fragmencie trasy. Sam tabor natomiast wyposażony jest w elementy niezbędne do kursowania po mieście, jak np. kierunkowskazy.

Szwajcarska linia to przykład rozwiązania, które pozwala przybliżać kolej do ostatecznego celu podróży. Choć nie jest to układ, który można powielić na większości tras kolei miejskiej, sprawdza się na linii z infrastrukturą o lekkim charakterze, z częstymi, ale stosunkowo mało obłożonymi kursami.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
41 tramwajów popłynie z Chin do Addis Abeby

Komunikacja

41 tramwajów popłynie z Chin do Addis Abeby

Jakub Dybalski 27 sierpnia 2014

Paryż złym wzorcem rozwiązań komunikacyjnych?

Komunikacja

Paryż złym wzorcem rozwiązań komunikacyjnych?

Michał Jagusiak 19 sierpnia 2014

Mińsk. Tramwajem wśród dawnego przemysłu

Przestrzeń

Mińsk. Tramwajem wśród dawnego przemysłu

Kasper Fiszer 06 lipca 2014

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS