Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Legnica. Więcej samochodów, cierpi komunikacja miejska

Dalej Wstecz
Autor:

Paweł Rydzyński

Data publikacji:
2014-10-07 09:29
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Legnica. Więcej samochodów, cierpi komunikacja miejska
rynek w Legnicyfot. Taw, lic. CC BY-SA 3.0
Liczba pasażerów komunikacji miejskiej w Legnicy w ciągu ostatniej dekady spadała. Ostatecznie, na koniec 2013 r. była co prawda minimalnie wyższa niż 10 lat wcześniej, ale też prawie o jedną piątą niższa niż np. w 2006 r. Władze miasta tłumaczą, że koronny wpływ na spadek liczby pasażerów miał wzrost liczby prywatnych samochodów.

Według najnowszych danych GUS, w ubiegłym roku z komunikacji miejskiej w całej Polsce korzystaliśmy 3,6 mld razy. To o 6 proc. mniej niż rok wcześniej i najmniejsza liczba pasażerów od 10 lat. Pytani przez nas eksperci, proszeni o skomentowanie danych przedstawionych przez GUS, wskazywali, że głównymi czynnikami wpływającymi na zmniejszanie się liczby pasażerów komunikacji miejskiej jest wzrost zainteresowania komunikacją rowerową, jak również rosnące zjawisko suburbanizacji – wyprowadzania się bogatych mieszkańców centrów miast na obrzeża. Jeśli w ślad za suburbanizacją nie postępuje rozwój transportu zbiorowego obsługującego przedmieścia i peryferia, wówczas nowi mieszkańcy przedmieść wybierają motoryzację indywidualną.

Jak w Legnicy zmieniała się liczba pasażerów komunikacji miejskiej w ostatnim 10-leciu? Arkadiusz Rodak, rzecznik UM Legnica, przedstawił nam tabelę, z której wynika, że w 2004 r. liczba pasażerów wynosiła 13,51 mln osób, a w 2013 r. wskaźnik ten wyniósł 13,82 mln, czyli był o 2,3% większy. W tym okresie liczba pasażerów wahała się od 12,8 mln (2005 r.) do 16,8 mln (2006 r.). Od 2006 r. do chwili obecnej ma miejsce praktycznie rokroczny spadek liczby pasażerów legnickiej komunikacji. W 2013 r. z usług MPK Legnica skorzystało o 17,9% mniej pasażerów w porównaniu z 2006 r.



W analizowanym okresie trzykrotnie miała miejsce podwyżka cen biletów jednorazowych (w 2007, 2011 i 2012 r.), a w 2012 r. wzrosła też cena biletów okresowych. Jednocześnie, w 2009 r. władze Legnicy obniżyły ceny biletów jednorazowych z 2,20 do 2,00 zł, czyli powrócono do cen z 2007 r. Ponowna podwyżka (do 2,50 zł) nastąpiła w 2011 r.

– Analizując te dane, należy stwierdzić, że wzrost cen biletów nie posiadał wpływu na ilość przewiezionych pasażerów w komunikacji miejskiej. Czynnikiem, który posiadał dominujący wpływ na liczbę przewiezionych pasażerów, jest rozwój motoryzacji oraz wzrost liczby samochodów osobowych – mówi Arkadiusz Rodak.

Władze Legnicy zamierzają walczyć o pasażera inwestycjami taborowymi. W ostatnim czasie miasto zakupiło w sumie 11 nowych pojazdów (tabor MPK składa się z 62 autobusów), ostatnia inwestycja miała miejsce w marcu br., kiedy to na legnickich ulicach pojawiło się 6 nowych autobusów Solaris Urbino. Legniccy włodarze zapowiadają także w kolejnych latach dalsze inwestycje w tabor.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Co czwarty Europejczyk nie zna komunikacji miejskiej

Komunikacja

Co czwarty Europejczyk nie zna komunikacji miejskiej

Jakub Dybalski 17 czerwca 2014

Dobry transport publiczny to miks „kija” i „marchewki”

Komunikacja

Dobry transport publiczny to miks „kija” i „marchewki”

Jakub Dybalski 26 kwietnia 2014

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS