Liczba pasażerów komunikacji miejskiej w Legnicy w ciągu ostatniej dekady spadała. Ostatecznie, na koniec 2013 r. była co prawda minimalnie wyższa niż 10 lat wcześniej, ale też prawie o jedną piątą niższa niż np. w 2006 r. Władze miasta tłumaczą, że koronny wpływ na spadek liczby pasażerów miał wzrost liczby prywatnych samochodów.
Według najnowszych danych GUS, w ubiegłym roku z komunikacji miejskiej w całej Polsce korzystaliśmy 3,6 mld razy. To o 6 proc. mniej niż rok wcześniej i najmniejsza liczba pasażerów od 10 lat. Pytani przez nas eksperci, proszeni o skomentowanie danych przedstawionych przez GUS, wskazywali, że głównymi czynnikami wpływającymi na zmniejszanie się liczby pasażerów komunikacji miejskiej jest wzrost zainteresowania komunikacją rowerową, jak również rosnące zjawisko suburbanizacji – wyprowadzania się bogatych mieszkańców centrów miast na obrzeża. Jeśli w ślad za suburbanizacją nie postępuje rozwój transportu zbiorowego obsługującego przedmieścia i peryferia, wówczas nowi mieszkańcy przedmieść wybierają motoryzację indywidualną.
Jak w Legnicy zmieniała się liczba pasażerów komunikacji miejskiej w ostatnim 10-leciu? Arkadiusz Rodak, rzecznik UM Legnica, przedstawił nam tabelę, z której wynika, że w 2004 r. liczba pasażerów wynosiła 13,51 mln osób, a w 2013 r. wskaźnik ten wyniósł 13,82 mln, czyli był o 2,3% większy. W tym okresie liczba pasażerów wahała się od 12,8 mln (2005 r.) do 16,8 mln (2006 r.). Od 2006 r. do chwili obecnej ma miejsce praktycznie rokroczny spadek liczby pasażerów legnickiej komunikacji. W 2013 r. z usług MPK Legnica skorzystało o 17,9% mniej pasażerów w porównaniu z 2006 r.
W analizowanym okresie trzykrotnie miała miejsce podwyżka cen biletów jednorazowych (w 2007, 2011 i 2012 r.), a w 2012 r. wzrosła też cena biletów okresowych. Jednocześnie, w 2009 r. władze Legnicy obniżyły ceny biletów jednorazowych z 2,20 do 2,00 zł, czyli powrócono do cen z 2007 r. Ponowna podwyżka (do 2,50 zł) nastąpiła w 2011 r.
– Analizując te dane, należy stwierdzić, że wzrost cen biletów nie posiadał wpływu na ilość przewiezionych pasażerów w komunikacji miejskiej. Czynnikiem, który posiadał dominujący wpływ na liczbę przewiezionych pasażerów, jest rozwój motoryzacji oraz wzrost liczby samochodów osobowych – mówi Arkadiusz Rodak.
Władze Legnicy zamierzają walczyć o pasażera inwestycjami taborowymi. W ostatnim czasie miasto zakupiło w sumie 11 nowych pojazdów (tabor MPK składa się z 62 autobusów), ostatnia inwestycja miała miejsce w marcu br., kiedy to na legnickich ulicach pojawiło się 6 nowych autobusów Solaris Urbino. Legniccy włodarze zapowiadają także w kolejnych latach dalsze inwestycje w tabor.