Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Legnica planuje 10 ekologicznych autobusów

Dalej Wstecz
Autor:

Martyn Janduła

Data publikacji:
2016-05-30 09:07
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Legnica planuje 10 ekologicznych autobusów
fot. Krzychu6, domena publiczna
Ponad stutysięczne miasto z bogatą historią komunikacji publicznej, od kilku lat poważnie zabrała się za odmładzanie taboru. Pierwszym takim krokiem było sprzedanie udziałów w miejskiej spółce Solarisowi. Sukcesywnie od tego czasu miasto wzbogaca się o nowe pojazdy.

Operatorem autobusowym w Legnicy jest spółka MPK, która prawie w całości podlega miastu. Prawie, bo 6% udziałów posiada w niej Solaris. Obecnie tabor liczy 63 autobusy, w tym 6 szt. autobusów użyczonych przez Gminę Legnica do obsługi linii nr „4” i „8”. Cała flota jest niskopodłogowa, a składają się na nią takie marki jak Autosan, Man, Neoplan i właśnie Solaris.

Jak zauważa Zdzisław Bakinowski, prezes zarządu MPK w Legnicy, średni wiek taboru wynosi 12,54 lat. Na taki wynik mają wpływ całkiem niedawne zakupy, które poczyniło miasto. Sukcesywnie, bo co roku, Legnica kupuje nowe autobusy. W 2013 roku MPK zakupiło 2 szt. Solarisów Urbino 12. Rok później kolejną sztukę Solarisa – Urbino 15. Dodatkowo przy wsparciu unijnym udało się pozyskać dodatkowe 4 sztuki Urbino 12 oraz 2 sztuki Urbino 10. To jednak nie koniec inwestycji, bo w 2015 roku we flocie pojawił się kolejny Solaris z rodziny Urbino 12.

– Wszystkie ostatnio nabyte autobusy są niskopodłogowe z odchylaną rampą do przewozu osób z niepełnosprawnością – w tym na elektrycznych wózkach inwalidzkich. Ponadto autobusy zaopatrzone są w zewnętrzne oświetlenie drzwi, ostatnie posiadają zapowiedzi głosowe przystanków zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz autobusu. W czterech pojazdach zamontowano klimatyzację przestrzeni pasażerskiej. Autobusy wyposażone są także w monitoring oraz system gaszenia komory silnika, co wpływa na bezpieczeństwo podróży – wylicza Zdzisław Bakinowski.

Legnica jednak nie zamierza poprzestać i już przekazuje wyzwania z jakimi musi się zmierzyć. – Dalsza wymiana taboru, uruchomienie w ramach projektu ITS priorytetów dla komunikacji miejskiej, co znacznie poprawi komfort podróżowania oraz punktualności legnickich autobusów – mówi Bakinowski.

Jednym z celów miasta jest pozyskanie 10 szt. autobusów niskoemisyjnych, w tym 8 klasy MAXI (12m) oraz 2 klasy MEGA (15m) oraz rozbudowa systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej o dalsze 5 tablic przystankowych. – Zakup 8 szt. autobusów z normą Euro VI oraz 2 szt. hybrydowych (12m). Wybór determinuje dostępność środków unijnych dla osi Głogów-Polkowice-Lubin-Legnica oraz ceny autobusów z napędem alternatywnym – wyjaśnia prezes. Zaznacza jednak, że autobusy z napędem elektrycznym też są przez miasto rozważane, jednak jest to odległa wizja. – Są one z pewnością przyszłością w rozwoju komunikacji miejskiej. Jednak na chwilę obecną ich koszt jest zbyt wysoki, bo ok. 2 mln z punktem ładowania, a akumulatory jeszcze technologicznie nie przystosowane do realizacji całodziennej pracy przewozowej bez konieczności ładowania – mówi Kakinowski. – Ciężar baterii powoduje zmniejszenie ilości przewożonych pasażerów, co w konsekwencji niesie za sobą konieczność budowy kosztownych punktów ładowania na pętlach – dodaje.

Duży wpływ w rozwój legnickiej komunikacji ma także firma Solaris. Jest ona częściowym udziałowcem MPK. Jak do tego doszło? W marcu 1998 roku Spółka MPK ogłosiła przetarg na zakup fabrycznie nowych autobusów niskopodłogowych , średnio i wielkopojemnych dla potrzeb komunikacji miejskiej w Legnicy. Zamówienie obejmowało sprzedaż autobusów wraz z dostawą do siedziby MPK w ilości nie mniejszej niż 28 sztuk, w tym około 1/3 wielkopojemnych. Zamówienie należało zrealizować w terminie do 31 grudnia 1998 r. Jednym z kryteriów, które brano pod uwagę było zaangażowanie w restrukturyzację MPK. W szczególności liczyło się kapitałowe wsparcie, za które oferent mógł uzyskać do 40 pkt. Do przetargu przystąpiło czterech oferentów Man, Jelcz, Volvo i Solaris. – Firma Solaris zaproponowała udział finansowy w restrukturyzacji Spółki przez wykup 3.400 udziałów po 530 zł każdy, które zostały pokryte gotówką i podwyższyły kapitał zakładowy Spółki o 1.802.000 zł – wyjaśnia prezes. – Solaris stał się 6% udziałowcem MPK. Z tego tytułu tabor mógł powiększyć się o trzy dodatkowe średniopojemne autobusy marki Neoplan, co przyczyniło się do poprawy jakości świadczonych usług komunikacji miejskiej w Legnicy – dodaje.

Kongres Transportu Publicznego 2017

VI Kongres Transportu Publicznego

Szósta edycja Kongresu Transportu Publicznego odbędzie się w Centrum Nauki Kopernik w Warszawie w dniach 12-13 października 2017 roku.

Wydarzenie to jest największym w Polsce spotkaniem przedstawicieli firm, instytucji i organizacji związanych z transportem publicznym. Wśród wątków które zostaną poruszone w tym roku znajdą się tematy takie jak:
  • alternatywne paliwa w transporcie a niska emisja w polskich miastach,
  • mobilność miejska,
  • technologie i źródła finansowania ekomobilności,
  • oświetlenie i jego wpływ na komfort i bezpieczeństwo pasażerów w transporcie publicznym oraz aktywność mieszkańców miast
  • wpływ „uwolnienia” stawek za parkowanie na spójny rozwój miast • tworzenie zintegrowanych systemów informacji pasażerskiej
  • centra przesiadkowe – planowanie, realizacja, najlepsze praktyki.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Warszawa. Na Górczewską pomysłów od metra

Przestrzeń

Warszawa. Na Górczewską pomysłów od metra

Olga Plesińska 27 maja 2016

Transgraniczna Linia Europejska ma szansę wrócić do Świnoujścia

Komunikacja

Transgraniczna Linia Europejska ma szansę wrócić do Świnoujścia

Martyn Janduła 06 kwietnia 2016

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS