Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Legnica planuje 10 ekologicznych autobusów

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
30-05-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Legnica planuje 10 ekologicznych autobusów
fot. Krzychu6, domena publiczna
Ponad stutysięczne miasto z bogatą historią komunikacji publicznej, od kilku lat poważnie zabrała się za odmładzanie taboru. Pierwszym takim krokiem było sprzedanie udziałów w miejskiej spółce Solarisowi. Sukcesywnie od tego czasu miasto wzbogaca się o nowe pojazdy.

Operatorem autobusowym w Legnicy jest spółka MPK, która prawie w całości podlega miastu. Prawie, bo 6% udziałów posiada w niej Solaris. Obecnie tabor liczy 63 autobusy, w tym 6 szt. autobusów użyczonych przez Gminę Legnica do obsługi linii nr „4” i „8”. Cała flota jest niskopodłogowa, a składają się na nią takie marki jak Autosan, Man, Neoplan i właśnie Solaris.

Jak zauważa Zdzisław Bakinowski, prezes zarządu MPK w Legnicy, średni wiek taboru wynosi 12,54 lat. Na taki wynik mają wpływ całkiem niedawne zakupy, które poczyniło miasto. Sukcesywnie, bo co roku, Legnica kupuje nowe autobusy. W 2013 roku MPK zakupiło 2 szt. Solarisów Urbino 12. Rok później kolejną sztukę Solarisa – Urbino 15. Dodatkowo przy wsparciu unijnym udało się pozyskać dodatkowe 4 sztuki Urbino 12 oraz 2 sztuki Urbino 10. To jednak nie koniec inwestycji, bo w 2015 roku we flocie pojawił się kolejny Solaris z rodziny Urbino 12.

– Wszystkie ostatnio nabyte autobusy są niskopodłogowe z odchylaną rampą do przewozu osób z niepełnosprawnością – w tym na elektrycznych wózkach inwalidzkich. Ponadto autobusy zaopatrzone są w zewnętrzne oświetlenie drzwi, ostatnie posiadają zapowiedzi głosowe przystanków zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz autobusu. W czterech pojazdach zamontowano klimatyzację przestrzeni pasażerskiej. Autobusy wyposażone są także w monitoring oraz system gaszenia komory silnika, co wpływa na bezpieczeństwo podróży – wylicza Zdzisław Bakinowski.

Legnica jednak nie zamierza poprzestać i już przekazuje wyzwania z jakimi musi się zmierzyć. – Dalsza wymiana taboru, uruchomienie w ramach projektu ITS priorytetów dla komunikacji miejskiej, co znacznie poprawi komfort podróżowania oraz punktualności legnickich autobusów – mówi Bakinowski.

Jednym z celów miasta jest pozyskanie 10 szt. autobusów niskoemisyjnych, w tym 8 klasy MAXI (12m) oraz 2 klasy MEGA (15m) oraz rozbudowa systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej o dalsze 5 tablic przystankowych. – Zakup 8 szt. autobusów z normą Euro VI oraz 2 szt. hybrydowych (12m). Wybór determinuje dostępność środków unijnych dla osi Głogów-Polkowice-Lubin-Legnica oraz ceny autobusów z napędem alternatywnym – wyjaśnia prezes. Zaznacza jednak, że autobusy z napędem elektrycznym też są przez miasto rozważane, jednak jest to odległa wizja. – Są one z pewnością przyszłością w rozwoju komunikacji miejskiej. Jednak na chwilę obecną ich koszt jest zbyt wysoki, bo ok. 2 mln z punktem ładowania, a akumulatory jeszcze technologicznie nie przystosowane do realizacji całodziennej pracy przewozowej bez konieczności ładowania – mówi Kakinowski. – Ciężar baterii powoduje zmniejszenie ilości przewożonych pasażerów, co w konsekwencji niesie za sobą konieczność budowy kosztownych punktów ładowania na pętlach – dodaje.

Duży wpływ w rozwój legnickiej komunikacji ma także firma Solaris. Jest ona częściowym udziałowcem MPK. Jak do tego doszło? W marcu 1998 roku Spółka MPK ogłosiła przetarg na zakup fabrycznie nowych autobusów niskopodłogowych , średnio i wielkopojemnych dla potrzeb komunikacji miejskiej w Legnicy. Zamówienie obejmowało sprzedaż autobusów wraz z dostawą do siedziby MPK w ilości nie mniejszej niż 28 sztuk, w tym około 1/3 wielkopojemnych. Zamówienie należało zrealizować w terminie do 31 grudnia 1998 r. Jednym z kryteriów, które brano pod uwagę było zaangażowanie w restrukturyzację MPK. W szczególności liczyło się kapitałowe wsparcie, za które oferent mógł uzyskać do 40 pkt. Do przetargu przystąpiło czterech oferentów Man, Jelcz, Volvo i Solaris. – Firma Solaris zaproponowała udział finansowy w restrukturyzacji Spółki przez wykup 3.400 udziałów po 530 zł każdy, które zostały pokryte gotówką i podwyższyły kapitał zakładowy Spółki o 1.802.000 zł – wyjaśnia prezes. – Solaris stał się 6% udziałowcem MPK. Z tego tytułu tabor mógł powiększyć się o trzy dodatkowe średniopojemne autobusy marki Neoplan, co przyczyniło się do poprawy jakości świadczonych usług komunikacji miejskiej w Legnicy – dodaje.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Warszawski Chrzanów bez autobusów. Skutki braku planowania

Komunikacja

Warszawski Chrzanów bez autobusów. Skutki braku planowania

Łukasz Malinowski 25 maja 2023

Pułtusk wzbogaci się o elektrobusy. Ruszył przetarg

Komunikacja

Pułtusk wzbogaci się o elektrobusy. Ruszył przetarg

Witold Urbanowicz 30 sierpnia 2022

Gmina Bełchatów wybrała dostawcę autobusów

Komunikacja

Gmina Bełchatów wybrała dostawcę autobusów

Witold Urbanowicz 08 czerwca 2022

Gmina Bełchatów z ofertami na autobusy

Komunikacja

Gmina Bełchatów z ofertami na autobusy

Witold Urbanowicz 19 maja 2022

Poczesna wycofuje się z organizowania komunikacji gminnej. Bez powodu

Prawo & Finanse

Gmina Poczesna z ofertami na komunikację gminną

Komunikacja

Gmina Poczesna z ofertami na komunikację gminną

Dominik Wójcik 04 lutego 2022

Zobacz również:

Warszawski Chrzanów bez autobusów. Skutki braku planowania

Komunikacja

Warszawski Chrzanów bez autobusów. Skutki braku planowania

Łukasz Malinowski 25 maja 2023

Pułtusk wzbogaci się o elektrobusy. Ruszył przetarg

Komunikacja

Pułtusk wzbogaci się o elektrobusy. Ruszył przetarg

Witold Urbanowicz 30 sierpnia 2022

Gmina Bełchatów wybrała dostawcę autobusów

Komunikacja

Gmina Bełchatów wybrała dostawcę autobusów

Witold Urbanowicz 08 czerwca 2022

Gmina Bełchatów z ofertami na autobusy

Komunikacja

Gmina Bełchatów z ofertami na autobusy

Witold Urbanowicz 19 maja 2022

Poczesna wycofuje się z organizowania komunikacji gminnej. Bez powodu

Prawo & Finanse

Gmina Poczesna z ofertami na komunikację gminną

Komunikacja

Gmina Poczesna z ofertami na komunikację gminną

Dominik Wójcik 04 lutego 2022

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5