Stanisław Lamczyk, poseł PO z Pomorza, uważa że wprowadzenie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej do północnych dzielnic Gdyni to najważniejszy – obok kompleksowej modernizacji linii 201 – priorytet inwestycyjny w transporcie kolejowym w woj. pomorskim w perspektywie unijnego finansowania 2014-2020.
Niedawno Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni,
ujawnił za naszym pośrednictwem, że władze tego miasta, planują utworzenie nowego połączenia kolejowego z centrum miasta do północnych dzielnic: Pogórza, Obłuża i Oksywia, jednak inną trasą niż ta biegnąca przez stację Gdynia Chylonia, która była wykorzystywana w ruchu pasażerskim do lat 90. XX w. Teraz pociągi do Oksywia miałyby pojechać inną trasą. Częściowo mogłaby ona wykorzystać istniejącą infrastrukturę, a częściowo konieczna byłaby najprawdopodobniej budowa nowej linii.
Byłaby to trasa prowadząca z Gdyni Głównej przez Gdynię Stocznię, a następnie przez rejon stacji Gdynia Port do dzielnic Pogórze, Obłuże i docelowo do Oksywia. Pierwsze dwa przystanki obsługiwałyby skupisko kilku tysięcy miejsc pracy, a dalsze – obszar zamieszkany przez około 60 tys. ludzi, z czego ok 50 tys. w Gdyni i ok 10 tys. w gminie Kosakowo.
Zdaniem posła Stanisława Lamczyka, koncepcja poprowadzenia trasy na północ Gdyni w nowym przebiegu jest jak najbardziej zasadna. – Jeśli pociągi mają obsłużyć północne dzielnice Gdyni, jak również stanowić usprawnienie dojazdu z Gdyni do gminy Kosakowo, to trasa nie może być poprowadzona w starym przebiegu przez Chylonię. Czas jazdy będzie wówczas dłuższy, a przez to stanie się nieatrakcyjny dla użytkowników. Nowy przebieg to prawidłowe myślenie – ocenia Lamczyk.
Poseł zauważa też, że aby ten projekt miał sens realizacji, należy rozważyć doprowadzenie PKM także do górnej części Oksywia, Obłuża i Pogórza, położonej jeszcze bardziej na północ od istniejącej linii kolejowej nr 228 (która przebiega w dolnej części tych dzielnic). Linią 228 pociągi pasażerskie do lat 90. XX w. dojeżdżały do stacji Gdynia Port Oksywie. Doprowadzenie PKM do górnej części tych dzielnic „przybliży” kolej do gminy Kosakowo, w której w ostatnich latach odnotowywany jest znaczący wzrost liczby mieszkańców. W perspektywie lat 2003-12, liczba mieszkańców gminy Kosakowo wzrosła z 7 do 11 tys. mieszkańców.
– Realizacja II etapu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, polegającego na
zwiększeniu roli transportu kolejowego na terenie Gdyni, to zdecydowanie najważniejsza inwestycja kolejowa, obok kluczowego dla przewozów towarowych podniesienia przepustowości linii nr 201, która powinna zostać przeprowadzona w obrębie perspektywy finansowej 2014-20 – ocenia Stanisław Lamczyk.