Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Lamczyk: Nowa linia kolejowa w Gdyni to pomorski priorytet inwestycyjny

Dalej Wstecz
Data publikacji:
22-05-2014
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Lamczyk: Nowa linia kolejowa w Gdyni to pomorski priorytet inwestycyjny
fot. Leinad, lic. CC BY-SA 3.0 Wikimedia commonsStacja Gdynia Port Oksywie
Stanisław Lamczyk, poseł PO z Pomorza, uważa że wprowadzenie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej do północnych dzielnic Gdyni to najważniejszy – obok kompleksowej modernizacji linii 201 – priorytet inwestycyjny w transporcie kolejowym w woj. pomorskim w perspektywie unijnego finansowania 2014-2020.

Niedawno Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni, ujawnił za naszym pośrednictwem, że władze tego miasta, planują utworzenie nowego połączenia kolejowego z centrum miasta do północnych dzielnic: Pogórza, Obłuża i Oksywia, jednak inną trasą niż ta biegnąca przez stację Gdynia Chylonia, która była wykorzystywana w ruchu pasażerskim do lat 90. XX w. Teraz pociągi do Oksywia miałyby pojechać inną trasą. Częściowo mogłaby ona wykorzystać istniejącą infrastrukturę, a częściowo konieczna byłaby najprawdopodobniej budowa nowej linii.

Byłaby to trasa prowadząca z Gdyni Głównej przez Gdynię Stocznię, a następnie przez rejon stacji Gdynia Port do dzielnic Pogórze, Obłuże i docelowo do Oksywia. Pierwsze dwa przystanki obsługiwałyby skupisko kilku tysięcy miejsc pracy, a dalsze – obszar zamieszkany przez około 60 tys. ludzi, z czego ok 50 tys. w Gdyni i ok 10 tys. w gminie Kosakowo.

Zdaniem posła Stanisława Lamczyka, koncepcja poprowadzenia trasy na północ Gdyni w nowym przebiegu jest jak najbardziej zasadna. – Jeśli pociągi mają obsłużyć północne dzielnice Gdyni, jak również stanowić usprawnienie dojazdu z Gdyni do gminy Kosakowo, to trasa nie może być poprowadzona w starym przebiegu przez Chylonię. Czas jazdy będzie wówczas dłuższy, a przez to stanie się nieatrakcyjny dla użytkowników. Nowy przebieg to prawidłowe myślenie – ocenia Lamczyk.

Poseł zauważa też, że aby ten projekt miał sens realizacji, należy rozważyć doprowadzenie PKM także do górnej części Oksywia, Obłuża i Pogórza, położonej jeszcze bardziej na północ od istniejącej linii kolejowej nr 228 (która przebiega w dolnej części tych dzielnic). Linią 228 pociągi pasażerskie do lat 90. XX w. dojeżdżały do stacji Gdynia Port Oksywie. Doprowadzenie PKM do górnej części tych dzielnic „przybliży” kolej do gminy Kosakowo, w której w ostatnich latach odnotowywany jest znaczący wzrost liczby mieszkańców. W perspektywie lat 2003-12, liczba mieszkańców gminy Kosakowo wzrosła z 7 do 11 tys. mieszkańców.

– Realizacja II etapu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, polegającego na zwiększeniu roli transportu kolejowego na terenie Gdyni, to zdecydowanie najważniejsza inwestycja kolejowa, obok kluczowego dla przewozów towarowych podniesienia przepustowości linii nr 201, która powinna zostać przeprowadzona w obrębie perspektywy finansowej 2014-20 – ocenia Stanisław Lamczyk.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5