MZK Kutno rozstrzygnęło przetarg na dostawę dwóch niskopodłogowych autobusów miejskich. Wygrał Solaris choć zaproponował autobusy droższe niż jego jedyny konkurent – Ursus. Jednak już nie pierwszy raz producent z Bolechowa zwycięża w przetargu dzięki kryteriom pozacenowym.
MZK Kutno zapłaci za dwa 12–metrowe autobusy mieszczące minimum 95 pasażerów, wózek inwalidzki, spełniające normę emisji spalin Euro 6 a także oferujące pasażerom wi–fi, 1 928 640 zł brutto. To wyraźnie więcej niż zażądał za swoje pojazdy Ursus Bus (1 795 800 zł), który dzięki temu już na wstępie zyskał kilkupunktową przewagę. Ale w tym przetargu cena stanowiła jedynie 65 proc. wagi oceny ofert, a zamawiający wskazał jeszcze trzy istotne kryteria.
15 proc. punktów można było otrzymać za kryteria techniczne, a 10 proc. punktów za posiadanie certyfikatu niepalności. W obu przypadkach obaj producenci otrzymali ich maksymalną ilość. Ale ostatnie 10 proc. punktów przyznawano za posiadanie 24–godzinnego sklepu internetowego, w którym przewoźnik mógłby o każdej porze dnia i nocy zamówić części zamienne. Sklep powinien posiadać referencje od co najmniej trzech polskich przewoźników i zapewnić dostarczenie części w ciągu dwóch dni. Solarisowi zadeklarował posiadanie takiej usługi i nie wzbudziło to zastrzeżeń. W przypadku Ursusa dokumentacja nie przekonała zamawiającego, na czym stracił do rywala 10 pkt. Ostatecznie oferta Solarisa została oceniona na 96 pkt., a Ursus otrzymał 90 pkt. na 100 możliwych.
Nie po raz pierwszy Solaris wygrywa dzięki bogatszej ofercie, choć proponuje droższe pojazdy. W zeszłorocznym przetargu na autobusy MZA dla Warszawy Solaris jako jedyny zadeklarował montaż paneli fotowoltaicznych na dachach autobusów. Było to kryterium o stosunkowo niewielkiej wadze (3 proc.), ale to wystarczyło, by pokonać EvoBusa, dystrybutora mercedesów, który zaproponował nieco niższą cenę, ale bez paneli. Dzięki temu firma z Bolechowa zyskała zamówienie na 60 autobusow przegubowych.
W Kutnie przetarg był dużo mniejszy, ale Solaris okazał się znów lepiej przygotowany. Droższa oferta nie jest specjalnym zmartwieniem dla MZK bo przewoźnik założył, że wyda na aitobusy 1,6 mln zł netto, a oferta Solarisa to 1,568 mln zł netto. Teraz zwycięzca będzie miał 135 dni od momentu podpisania umowy, na dostawę pojazdów.
Już 15 czerwca w Warszawie
#MobilityPoland - Konferencja inna niż wszystkie. Tam dowiesz się którędy w Polsce może pojechać hyperloop, jak się buduje miasto i kim będzie pasażer przyszłości.
Więcej na ten temat tutaj.