Partnerzy serwisu:
Felietony i komentarze

Kultura współdzielenia – szansa dla zabytkowych miast?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
07-06-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

FELIETONY I KOMENTARZE
Kultura współdzielenia – szansa dla zabytkowych miast?
fot. Magiczny Kraków/krakow.pl
W kontekście planowanych podczas Mobility Poland dyskusji odnośnie zmian w mobilności mieszkańców obszarów zurbanizowanych warto zwrócić uwagę na szanse jakie daje kultura współdzielenia, określana po angielsku jako „sharing”. Współdzielenie nie jest niczym nowym. Przywykliśmy do wypożyczania narzędzi, publicznych pralni oraz przekazywania sobie ubrań dziecięcych. Najlepszym przykładem jest fakt, iż od kilku lat gdy chcemy posłuchać muzyki, najczęściej nie kupujemy już płyt cd, w zamian otwieramy youtube i słuchamy dowolnie wybranych utworów równolegle z milionami innych użytkowników na całym świecie.

Podobnie może być w kwestii naszej mobilności. Samochód stanowiący dla pokoleń wychowanych w poprzednim ustroju, był i wciąż często jest symbolem sukcesu, jednak pokolenia „Millenialsów” i młodsze zamieszkujące obszary zurbanizowane coraz częściej traktują to narzędzie jako źródło większej ilości problemów i ograniczeń, niż korzyści i wolności. To z myślą przede wszystkim o nich, nie wykluczając oczywiście innych grup wiekowych, promowane są coraz częściej w miastach na całym świecie systemy „bikesharing” czyli roweru publicznego oraz „carsharing”, czyli samochodu publicznego.
Kultura współdzielenia otwiera nowe możliwości dla miast, w szczególności miast zabytkowych o zwartej i ciasnej zabudowie śródmiejskiej, gdzie przestrzeń publiczna jest mocno ograniczona i zarazem bardzo cenna.

Miasto Kraków również widzi dużą szansę w zaoferowaniu swoim mieszkańcom, coraz częściej osiedlającym się w centrum zamiast przedmieść, innowacyjnych systemów opierających się na kulturze współdzielenia, która może przyczynić się do odzyskania części przestrzeni publicznej zajmowanej obecnie przez parkujące samochody i oddania jej na bardziej pożyteczne funkcje takie jak zieleń, ciągi piesze, usługi czy place zabaw.

Kraków był pierwszym miastem w Polsce, które zaoferowało mieszkańcom rower publiczny, a obecnie Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu ambitnie podjął się wdrożenia pierwszego w Polsce systemu roweru publicznego czwartej generacji, naszpikowanego technologiami pojazdu, przenoszącego użytkownika w innowacyjny świat mobilności.

Z kolei Wydział Gospodarki Komunalnej UMK, z sukcesem realizujący od ponad dekady najbardziej innowacyjne projekty transportowe, ogłosił dialog techniczny odnośnie wdrożenia systemu „carsharing”, upatrując w systemie potencjał do poprawy jakości życia oraz mobilności mieszkańców obszaru Śródmieścia.

System samochodu publicznego to bardzo trudne przedsięwzięcie, które ma szansę powodzenia w określonych warunkach, głównie sprawnym zaplanowaniu, ale również wyraźnym podniesieniu świadomości mieszkańców oraz wytworzeniu „mody” na kulturę współdzielenia. Sukces jak pokazują dane z wielu miast europejskich przynosi jednak bardzo wymierne korzyści, ponieważ jeden samochód w systemie zastępuje od 5 do 10 samochodów prywatnych, które obecnie okupują chodniki centrum miasta. Jeżeli projekt zakończy się pozytywnie, obszar Śródmieścia, a w konsekwencji całe miasto, może zmienić charakter przestrzeni publicznej, co w efekcie przełoży się na jakość życia, w zasadzie najważniejszy cel w zarządzaniu miastem.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Kraków: Relokacja hulajnóg – to działa

Mobilność

Kraków: Relokacja hulajnóg – to działa

UM Kraków 08 września 2023

Paryż już bez hulajnóg elektrycznych

Mobilność

Paryż już bez hulajnóg elektrycznych

Łukasz Malinowski 03 września 2023

BlaBlaCar rośnie. Platforma uzupełnia luki w transporcie publicznym

Mobilność

Zobacz również:

PKP SA uruchomi carsharing przy dworcach

Mobilność

PKP SA uruchomi carsharing przy dworcach

Witold Urbanowicz 10 września 2019

Innogy z elektrycznym car sharingiem w Warszawie

Komunikacja

Innogy z elektrycznym car sharingiem w Warszawie

Witold Urbanowicz 14 marca 2019

Warszawa. ZDM rezygnuje z carsharingu. W dwa lata powstał sam

Przestrzeń

Pozostałe z wątku:

Kraków: Relokacja hulajnóg – to działa

Mobilność

Kraków: Relokacja hulajnóg – to działa

UM Kraków 08 września 2023

Paryż już bez hulajnóg elektrycznych

Mobilność

Paryż już bez hulajnóg elektrycznych

Łukasz Malinowski 03 września 2023

BlaBlaCar rośnie. Platforma uzupełnia luki w transporcie publicznym

Mobilność

Zobacz również:

PKP SA uruchomi carsharing przy dworcach

Mobilność

PKP SA uruchomi carsharing przy dworcach

Witold Urbanowicz 10 września 2019

Innogy z elektrycznym car sharingiem w Warszawie

Komunikacja

Innogy z elektrycznym car sharingiem w Warszawie

Witold Urbanowicz 14 marca 2019

Warszawa. ZDM rezygnuje z carsharingu. W dwa lata powstał sam

Przestrzeń

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5