Partnerzy serwisu:
Felietony i komentarze

Kultura współdzielenia – szansa dla zabytkowych miast?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
2016-06-07 14:35
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Kultura współdzielenia – szansa dla zabytkowych miast?
fot. Magiczny Kraków/krakow.pl
W kontekście planowanych podczas Mobility Poland dyskusji odnośnie zmian w mobilności mieszkańców obszarów zurbanizowanych warto zwrócić uwagę na szanse jakie daje kultura współdzielenia, określana po angielsku jako „sharing”. Współdzielenie nie jest niczym nowym. Przywykliśmy do wypożyczania narzędzi, publicznych pralni oraz przekazywania sobie ubrań dziecięcych. Najlepszym przykładem jest fakt, iż od kilku lat gdy chcemy posłuchać muzyki, najczęściej nie kupujemy już płyt cd, w zamian otwieramy youtube i słuchamy dowolnie wybranych utworów równolegle z milionami innych użytkowników na całym świecie.

Podobnie może być w kwestii naszej mobilności. Samochód stanowiący dla pokoleń wychowanych w poprzednim ustroju, był i wciąż często jest symbolem sukcesu, jednak pokolenia „Millenialsów” i młodsze zamieszkujące obszary zurbanizowane coraz częściej traktują to narzędzie jako źródło większej ilości problemów i ograniczeń, niż korzyści i wolności. To z myślą przede wszystkim o nich, nie wykluczając oczywiście innych grup wiekowych, promowane są coraz częściej w miastach na całym świecie systemy „bikesharing” czyli roweru publicznego oraz „carsharing”, czyli samochodu publicznego.
Kultura współdzielenia otwiera nowe możliwości dla miast, w szczególności miast zabytkowych o zwartej i ciasnej zabudowie śródmiejskiej, gdzie przestrzeń publiczna jest mocno ograniczona i zarazem bardzo cenna.

Miasto Kraków również widzi dużą szansę w zaoferowaniu swoim mieszkańcom, coraz częściej osiedlającym się w centrum zamiast przedmieść, innowacyjnych systemów opierających się na kulturze współdzielenia, która może przyczynić się do odzyskania części przestrzeni publicznej zajmowanej obecnie przez parkujące samochody i oddania jej na bardziej pożyteczne funkcje takie jak zieleń, ciągi piesze, usługi czy place zabaw.

Kraków był pierwszym miastem w Polsce, które zaoferowało mieszkańcom rower publiczny, a obecnie Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu ambitnie podjął się wdrożenia pierwszego w Polsce systemu roweru publicznego czwartej generacji, naszpikowanego technologiami pojazdu, przenoszącego użytkownika w innowacyjny świat mobilności.

Z kolei Wydział Gospodarki Komunalnej UMK, z sukcesem realizujący od ponad dekady najbardziej innowacyjne projekty transportowe, ogłosił dialog techniczny odnośnie wdrożenia systemu „carsharing”, upatrując w systemie potencjał do poprawy jakości życia oraz mobilności mieszkańców obszaru Śródmieścia.

System samochodu publicznego to bardzo trudne przedsięwzięcie, które ma szansę powodzenia w określonych warunkach, głównie sprawnym zaplanowaniu, ale również wyraźnym podniesieniu świadomości mieszkańców oraz wytworzeniu „mody” na kulturę współdzielenia. Sukces jak pokazują dane z wielu miast europejskich przynosi jednak bardzo wymierne korzyści, ponieważ jeden samochód w systemie zastępuje od 5 do 10 samochodów prywatnych, które obecnie okupują chodniki centrum miasta. Jeżeli projekt zakończy się pozytywnie, obszar Śródmieścia, a w konsekwencji całe miasto, może zmienić charakter przestrzeni publicznej, co w efekcie przełoży się na jakość życia, w zasadzie najważniejszy cel w zarządzaniu miastem.


Kongres Transportu Publicznego 2017

VI Kongres Transportu Publicznego

Szósta edycja Kongresu Transportu Publicznego odbędzie się w Centrum Nauki Kopernik w Warszawie w dniach 12-13 października 2017 roku.

Wydarzenie to jest największym w Polsce spotkaniem przedstawicieli firm, instytucji i organizacji związanych z transportem publicznym. Wśród wątków które zostaną poruszone w tym roku znajdą się tematy takie jak:
  • alternatywne paliwa w transporcie a niska emisja w polskich miastach,
  • mobilność miejska,
  • technologie i źródła finansowania ekomobilności,
  • oświetlenie i jego wpływ na komfort i bezpieczeństwo pasażerów w transporcie publicznym oraz aktywność mieszkańców miast
  • wpływ „uwolnienia” stawek za parkowanie na spójny rozwój miast • tworzenie zintegrowanych systemów informacji pasażerskiej
  • centra przesiadkowe – planowanie, realizacja, najlepsze praktyki.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Jak amerykański Deloitte radzi walczyć z korkami w miastach

Mobilność

Jak amerykański Deloitte radzi walczyć z korkami w miastach

Jakub Dybalski 23 marca 2016

Wrocław. Car–sharing mieszany? Bierz auto skąd chcesz

Mobilność

Wrocław. Car–sharing mieszany? Bierz auto skąd chcesz

Jakub Dybalski 23 grudnia 2015

Łukasz Puchalski: Chaos warszawski jest atrakcyjny

Przestrzeń

Łukasz Puchalski: Chaos warszawski jest atrakcyjny

Jakub Dybalski 28 listopada 2015

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS