Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

W komunikacji z kartą płatniczą. Teraz Łódź, niebawem Wrocław

Dalej Wstecz
Data publikacji:
18-10-2017
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

Od połowy września na tramwajowej linii nr 10 w Łodzi można płacić za bilet korzystając tylko z karty płatniczej. W ten sposób pasażerowie skorzystają z taryfy przystankowej. – Podczas konsultacji mieszkańcy podkreślali wygodę – mówi nam Kamila Kaliszyk, dyrektor ds. rozwoju rynku w Mastercard. – Zwracali uwagę, że nie będą musieli się martwić, że tramwaj stoi z powodu korka, albo pogody, a oni mają w ręku bilet 20–minutowy i nie wiadomo, czy im to wystarczy.

Jakub Dybalski, Transport–Publiczny.pl: Na czym polega nowość w Łodzi?

Kamila Kaliszyk, Mastercard: Jednym z najnowocześniejszych rozwiązań w transporcie miejskim jest karta płatnicza, która zastępuje bilet. W Polsce testowano podobne rozwiązania w mniejszych miastach, ale od połowy września tego rodzaju usługa działa w Łodzi. Mastercard razem z partnerami, takimi jak MPK Łódź, Mennica Polska, Elavon wdrożył rozwiązanie polegające na tym, że każdy posiadacz karty płatniczej, po wejściu do pojazdu może ją przyłożyć do czytnika i w ten sposób zapłacić za bilet. Przy wysiadaniu robi to znowu, dzięki temu system wybiera za niego najkorzystniejszą taryfę.

Dla pasażerów to korzystne, bo MPK zastosowało tzw. taryfę dynamiczną, wedle której pasażer płaci w zależności od liczby przejechanych przystanków i jest to korzystniejsza dla niego sytuacja, niż gdyby miał np. kupić bilet czasowy. Nie musi znać taryf, szukać kiosku, by kupić bilet. Tym co jest unikalne na skalę europejską jest fakt, że jedna karta może być biletem dla wielu osób. Jeśli rodzic podróżuje z dziećmi, może za pomocą jednej kary zapłacić za wszystkich. Z drugiej strony wymaga to zmiany przyzwyczajeń i „odbicia się” kartą zarówno przy wejściu, jak i przy wyjściu.

Pasażerom się to spodobało?

- Łódzki projekt dotyczy jednej linii tramwajowej, ale najdłuższej i najchętniej używanej, liczącej 32 przystanki, przejeżdżającej przez całe miasto w układzie wschód–zachód. Ruszył w połowie września i już naliczyliśmy 10 tys. pasażerów, którzy skorzystali z takiej formy biletu. Jesteśmy przyzwyczajeni, że wszędzie płacimy kartą, dlatego wydaje mi się naturalne, że i w komunikacji miejskiej pasażerowie chętnie z takiego sposobu płacenia skorzystają.

Myślę, że to dużo. W Łodzi działa „Migawka”, jest też wiele innych możliwości zapłacenia za bilet, a mówimy tylko o jednej linii. Gdy jeszcze przed uruchomieniem tej usługi konsultowaliśmy ją, mieszkańcy przede wszystkim podkreślali wygodę. Zwracali uwagę nawet nie tylko na to, że nie będą potrzebowali osobnego biletu, ale też, że nie będą musieli się martwić, że tramwaj stoi z powodu korka, albo pogody, a oni mają w ręku bilet 20–minutowy i nie wiadomo, czy im wystarczy. Taryfę przystankową doceniają też ci, którzy nie mają biletów miesięcznych, a muszą się przesiąść.

To rozwiązanie skierowane do regularnych pasażerów, czy okazjonalnych?

- Tego właśnie chcemy się m.in. dowiedzieć. Zobaczymy, kto z tego korzysta. O tym, czy to pasażerowie regularni dowiemy się pewnie od MPK Łódź. Ale już o tym, czy to turyści, czy łodzianie, jakie kwoty wydają na bilety, etc. będziemy wiedzieli analizując nasze dane. To będą też istotne informacje dla miasta.

Co po Łodzi?

- Podobny projekt czeka nas we Wrocławiu na początku przyszłego roku. W tym wypadku będzie już chodziło o całe miasto i 3,5 tys. czytników. Możliwość opłat kartą będzie tam funkcjonowała równolegle do obecnej taryfy. Nie chodzi przecież o to, by od konkretnego dnia wymusić na pasażerach całkowitą zmianę zachowań komunikacyjnych. Ale jesteśmy ciekawi jak szybko wszyscy się na to przestawią.

Ale nie każdy musi umieć lub chcieć korzystać z karty płatniczej. Czy to nie jest rozwiązanie utrudniające niektórym korzystanie z transportu publicznego?

– Nie. Według wszelkich nam dostępnych badań Polacy świetnie przyswajają nowe technologie i robią to znacznie lepiej niż pokazuje średnia europejska. W naszym kraju jest średnio 1,4 smartfona na osobę.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Częstochowa: Karta płatnicza zamiast biletu

Mobilność

Częstochowa: Karta płatnicza zamiast biletu

Redakcja 10 listopada 2020

Bydgoszcz: Bilet okresowy na karcie płatniczej

Przestrzeń

Karta płatnicza biletem nie tylko w dużych miastach

Komunikacja

Dlaczego miasta decydują się na kartę płatniczą jako bilet

Mobilność

Gdańsk: W liniach lotniskowych karta płatnicza będzie biletem

Mobilność

Zobacz również:

Częstochowa: Karta płatnicza zamiast biletu

Mobilność

Częstochowa: Karta płatnicza zamiast biletu

Redakcja 10 listopada 2020

Bydgoszcz: Bilet okresowy na karcie płatniczej

Przestrzeń

Karta płatnicza biletem nie tylko w dużych miastach

Komunikacja

Dlaczego miasta decydują się na kartę płatniczą jako bilet

Mobilność

Gdańsk: W liniach lotniskowych karta płatnicza będzie biletem

Mobilność

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5