– Zmniejszanie ruchu kołowego w miastach na korzyść alternatywnego ruchu rowerowego i transportu publicznego jest koniecznością, jeśli chcemy żyć w przyjaznej przestrzeni – mówił podczas Kongresu Transportu Publicznego Tomasz Wojtkiewicz, prezes Nextbike Polska. To właśnie ta firma jest zdecydowanym liderem rynku i przez następne 4 lata ponownie będzie operatorem 5. największego w Europie systemu – warszawskiego roweru miejskiego Veturilo.
Nowe rowery, które staną na warszawskich stacjach w marcu 2017 roku, zostały oddane do dyspozycji uczestników Kongresu Transportu Publicznego. Czym różnią się od publicznych jednośladów, którymi dotąd jeździli warszawiacy? Zmieniono kierownicę, która ma być teraz wygodniejsza i uzupełniona o zintegrowany dzwonek, zamiast koszyka pojawi się aluminiowy stelaż z gumkami. Bardzo podobne rowery do tych, które warszawiacy zobaczą od marca 2017, można już znaleźć w Łodzi, gdzie funkcjonują w ramach uruchomionego w maju roweru publicznego. Ulepszone zostały także systemy oświetlenia oraz zastosowano bardziej wytrzymały rodzaj łańcucha.
E-rowery i przyjazne terminaleW Warszawie nowością będzie 100 rowerów ze wspomaganiem elektrycznym, ustawionych na 10 stacjach zlokalizowanych wzdłuż nadwiślańskiej skarpy – umożliwią wygodniejszy wjazd pod górę np. studentom zmierzającym z Biblioteki Uniwersyteckiej na kampus UW. Te rowery będzie można wypożyczać i zwracać tylko w obrębie przystosowanych do nich stacji.
– Styk, którym rower będzie się wpinać do stanowiska na stacji w „elektrykach” jest umieszczony nieco niżej niż w zwykłym rowerze. To właśnie przez ten styk będą ładowane baterie. Dodatkowo, z tyłu bagażnika operator będzie mógł podłączyć kabel, którym załaduje baterie poza stacją – wyjaśnia prezes Nextbike Polska. Ponadto sześć stacji zostanie wyposażonych w rowery dziecięce (dotąd były one obecne tylko przy stacji metra Pole Mokotowskie). Łącznie będzie też 45 tandemów, które po raz pierwszy na ulice Warszawy wyjechały latem 2015 roku i zostały bardzo przychylnie przyjęte.
Prawdziwą rewolucją będzie natomiast system terminali, który umożliwi wypożyczenie rowerów. Będą one nowe, szybsze i bardziej intuicyjne. Pojawi się również specjalna, dedykowana aplikacja, dzięki której będzie można wypożyczyć rower bez pomocy terminala, skanując za pomocą smartfonu kod QR znajdujący się bezpośrednio na rowerze. Wszystko ma zmierzać do osiągnięcia wyników z innych miast, gdzie nawet do 70 proc. wypożyczeń odbywa się przez telefon.
Nowe rowery – nowa infrastruktura– Po wprowadzeniu roweru publicznego do miast budzi się świadomość włodarzy i konieczności poprawy infrastruktury dla rowerzystów. Dzieje się tak wszędzie, gdzie jeżdżą nasze rowery, chociaż rewolucyjne zmiany dostrzegamy zwłaszcza w Warszawie. W Polsce jest już milion użytkowników roweru publicznego, nie należy bagatelizować opinii tych osób – uważa Wojtkiewicz. – Ci użytkownicy to dla nas wyzwanie, źródło wiedzy o potrzebach, ale i ogromna szansa na to, by centra miast uwolnić od spalin i hałasu – dodaje.
Warszawskie Veturilo to największy system roweru miejskiego w Polsce. W 200 stacjach na terenie niemal całej stolicy zlokalizowanych jest nieco ponad 3 tysiące rowerów. Po 4 latach na ulicach Warszawy są to jednoślady już zużyte, jednak w ramach nowe kontraktu Nextbike wymieni je wszystkie na nowe. Przez ostatnie 4 lata w systemie zarejestrowało się 410 tys. użytkowników, którzy wypożyczali rowery ponad 8 mln razy. To absolutny rekord w tej części Europy.
Więcej na temat nowych rowerów miejskich w Warszawie
można przeczytać tutaj.