Współczesne oświetlenie uliczne, budowane z wykorzystaniem technologii LED, w niczym nie przypomina tego, z którymi spotykaliśmy się w miastach i na drogach poza nim, jeszcze kilka lat temu. Oprawy oświetleniowe mogą spełniać wiele funkcji, dotąd trudnych do wyobrażenia. Mogą też czynnie wpływać na poprawę bezpieczeństwa na drogach.
Zielonogórski LUG to unikatowa firma na polskim rynku. Dość powiedzieć, że wykonała oświetlenie dla trzech systemów metra na trzech różnych kontynentach w ciągu jednego roku,
o czym piszemy tutaj. LUG to także twórca nowoczesnych rozwiązań, dzięki którym możliwe są zupełnie nowe zastosowania oświetlenia. Wyobraźmy sobie na przykład system, który z daleka wskaże załodze karetki pogotowia miejsce wypadku, pulsując nad miejscem kolizji, dzięki czemu dojedzie ona szybciej na miejsce. Albo system, który z oddali wykryje naszą obecność i późno w nocy zapewni nam jasną ścieżkę przejścia na 100 metrów przed nami, wyłączając się 100 metrów za nami.
– Nie jest to już science fiction. Wkrótce z tego typu zastosowaniami spotkamy się w naszym kraju. Korzyści z tego będą czerpać wszyscy – mówił Mariusz Ejsmont, wiceprezes LUG SA na Kongresie Transportu Publicznego w Warszawie.
Energooszczędność na pierwszym miejscu– Trzeba zwrócić uwagę na energooszczędność, która wynika z zastosowania LEDów w połączeniu z inteligentnymi systemami sterowania. Takie oświetlenie można dostosować dokładnie do potrzeb użytkownika i zamawiającego, a w konkretnym wymiarze na przykład do natężenia ruchu czy warunków pogodowych. Biała barwa LEDów w istotny sposób poprawia też bezpieczeństwo użytkowników ruchu, zwłaszcza pieszych – wyjaśniał Ejsmont.
Można więc powiedzieć, że światło jest skoncentrowane na człowieku i jego potrzebach.
Oświetlenie „jeszcze mądrzejsze”LUG to nie tylko oprawy oświetleniowe z sukcesem sprzedawane w kilkudziesięciu krajach, ale także technologie informatyczne pomagające w jego utrzymaniu i inteligentnej obsłudze. Nad czym pracuje obecnie producent z Zielonej Góry?
– Aktualnie kończymy prace nad autorskim systemem zarządzania oświetleniem, który pozwala nie tylko na programowanie i zdalne sterowanie systemami oświetleniowymi, ale również na dostęp w czasie rzeczywistym do danych na temat funkcjonowania urządzeń, jak np. bieżący pobór prądu, temperatura wewnątrz oprawy oraz diagnostykę zarówno całego systemu jak i poszczególnych urządzeń – wyjaśnia Ryszard Wtorkowski, prezes zarządu LUG SA w rozmowie,
którą publikujemy tutaj. – Pozwala on także na zbieranie, za pośrednictwem czujników umieszczonych w oprawach, informacji np. na temat natężenia ruchu w określonym czasie czy ilości wolnych miejsc parkingowych w danej lokalizacji.
Eksperci szacują, że do 2020 roku na całym świecie zainstalowanych będzie 155 mln opraw oświetlenia ulicznego, z czego aż 100 mln będą stanowić oprawy w technologii LED. Dla porównania w 2013 roku, na 140 mln opraw oświetlenia ulicznego, zaledwie 19 mln opartych było o technologię diod elektroluminescencyjnych.