Partnerzy serwisu:
Mobilność

Kto chce budować Polski Elektrobus? Solaris, Volvo, Politechnika Śląska…

Dalej Wstecz
Data publikacji:
04-04-2018
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

MOBILNOŚĆ
Kto chce budować Polski Elektrobus? Solaris, Volvo, Politechnika Śląska…
Fot. Solaris
Narodowe Centrum Badań i Rozwoju otworzyło wnioski o udział w postępowaniu na projekt i dostawę „narodowego” autobusu elektrycznego. Zgłosiło się dziewięć firm, instytucji i konsorcjów. Poza firmami autobusowym jest tam m.in. Medcom, który produkuje elektryczne napędy i Politechnika Śląska.

Dziewięciu chętnych dopiero złożyło wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu. Do 10 kwietnia NCBiR ma zdecydować, którzy chętni dają nadzieję na złożenie sensownych ofert. Oni zostaną dopuszczeni do pierwszego etapu. Wstępnie szacowano, że takich firm będzie nie więcej niż 30, ale już teraz wiadomo, że chętnych jest mniej.

Zwycięzca postępowania będzie musiał zaprojektować, a potem wyprodukować, elektrobusy w wersji dziesięcio-, dwunasto- i osiemnastometrowej, w dodatku takie, które będą mogły autonomicznie poruszać się po zajezdni. Na część badawczo–rozwojową zwycięzca dostanie 100 mln zł. Z kolei 2,3 mld zł dostaną samorządy, które za te pieniądze kupią nowe autobusy. Jest się o co bić.

Wśród kandydatów są firmy już dziś znane z produkcji autobusów, w tym Solaris i polski oddział szwedzkiego Volvo, które elektrobusy produkują od wielu lat, a także Autosan (w konsorcjum z Instytutem Elektrotechniki, WB Electronics i Ośrodkiem Badawczo–Rozwojowym Urządzeń Mechaniczych) oraz Ursus (w konsorcjum z Zakładem Elektroniki Przemysłowej ENIKA, Innovative Trade and Product Strategies oraz ITM Poland), które elektrobusy dopiero chcą produkować i sprzedawać na większą skalę.

Poza nimi w wyścigu o 2,3 mld zł startują też firmy technologiczne i instytuty badawcze. To Medcom, który produkuje napędy elektryczne (m.in. dla elektrobusów Solarisa), krakowska firma RIOT założona przez studentów robotyki z Akademii Górniczo–Hutniczej, warszawski Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów, który również buduje roboty, Politechnika Śląska, a także PBG Operator, czyli spółka celowa Grupy Kapitałowej PBG, czyli konsorcjum kiedyś mocne w branży budowlanej (spółki z grupy budowały m.in. Stadion Narodowy na Euro 2012), potem jednak przechodzące kłopoty, upadłość, by dziś zajmować się głównie branżą paliwową i energetyczną.

Wybrane firmy, choć bardzo możliwe, że wszystkie, które zgłosiły chęć udziału w konkursie, zostaną poproszone o złożenie formalnych ofert. W drugim etapie najwyżej siedem firm będzie musiało zaprezentować prototyp 12–metrowego autobusu. W trzecim etapie, do którego trafią najwyżej trzy firmy, trzy egzemplarze testowe pojazdów każdej długości zostaną przetestowane w ruchu miejskim.

Według założeń faza wdrożeniowa, czyli zakupy autobusów, ma się zakończyć w 2023 r. Dziś polskie samorządy zadeklarowały chęć zakupu ponad 200 autobusów w ramach programu i dodatkowo blisko 900 w ramach opcji.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Studium sieci metra. Wygodne perony. A co z przesiadkami? [schematy]

Przestrzeń

Studium sieci metra. Wygodne perony. A co z przesiadkami? [schematy]

Witold Urbanowicz 07 września 2023

W Krakowie nowe przystanki dla Nowej Huty. Dwie umowy

Komunikacja

W Krakowie nowe przystanki dla Nowej Huty. Dwie umowy

inf. prasowa Ministerstwa Infrastruktury 07 września 2023

Dwa nowe czarterowe kierunki z Radomia. 70 tys. obsłużonych pasażerów

Komunikacja

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Studium sieci metra. Wygodne perony. A co z przesiadkami? [schematy]

Przestrzeń

Studium sieci metra. Wygodne perony. A co z przesiadkami? [schematy]

Witold Urbanowicz 07 września 2023

W Krakowie nowe przystanki dla Nowej Huty. Dwie umowy

Komunikacja

W Krakowie nowe przystanki dla Nowej Huty. Dwie umowy

inf. prasowa Ministerstwa Infrastruktury 07 września 2023

Dwa nowe czarterowe kierunki z Radomia. 70 tys. obsłużonych pasażerów

Komunikacja

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5