Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Kto będzie woził olsztynian? Przetarg na nowego przewoźnika

Dalej Wstecz
Data publikacji:
13-07-2015
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
Kto będzie woził olsztynian? Przetarg na nowego przewoźnika
fot. Martyn Janduła
Po wprowadzeniu w październiku 2013 roku KDD & Blue Line na olszyński rynek pasażerski Zarząd Dróg, Zieleni i Transportu zdecydował teraz o kolejnym uwolnieniu linii autobusowych. Rozpisano właśnie przetargu na obsługę ok. 20% tras, co przełoży się na niższe stawki za wozokilometr.

ZDZiT ogłosił właśnie przetarg na świadczenie usług komunikacji miejskiej w Olsztynie w zakresie przewozów autobusowych. Zadanie realizowane byłoby w latach 2015-2025. Miasto planuje, że wyłoniony z przetargu wykonawca usług przewozowych będzie realizował w maksymalnej ilości rocznej 1 300 000 wozokilometrów. – W 2014 roku na zlecenie ZDZiT wykonano 7 779 000 wozokilometrów. Udział innego prywatnego przewoźnika, konsorcjum firm KDD i Blue Line w tej puli wynosił około 10%, a było to dokładnie 700 tys. wozokilometrów – porównuje wielkość zamówienia przetargowego Paweł Pliszka, rzecznik prasowy Zarządu Dróg, Zieleni i Transportu.

Wymogi oferentów

– Teraz w przetargu chcemy przekazać realizację w przybliżeniu i w tak zwanym starym układzie komunikacyjnym około 20% tras, ale trzeba wiedzieć, że to się zmieni po wdrożeniu w życie nowego układu komunikacyjnego – wyjaśnia Pliszka. Należy pamiętać, że pod koniec tego roku pojawią się na olsztyńskich ulicach tramwaje, wymusi to także wiele zmian w komunikacji. Część linii zostanie zmodyfikowana, inne zostaną zlikwidowane, a także pojawią się zupełnie nowe.

Wiadomo, że operator ma posiadać co najmniej 23 pojazdy. Jednocześnie w ruchu w ciągu jednego dnia do realizacji zadań przewozowych planowanych będzie maksymalnie 20 autobusów – pozostałe co najmniej 3 autobusy stanowić będą tzw. rezerwę minimalną.

ZDZiT podpisze umowę z wykonawcą na 10 lat z zastrzeżeniem, że w ciągu roku przewoźnik zrealizuje do 1,3 mln wozokilometrów. – Nie powierzamy jakichś konkretnych linii autobusowych. Obsługa będzie odbywała się tak jak do tej pory, gdzie na tej samej linii jeżdżą pojazdy i MPK, i KDD/ Blue Line – wyjaśnia rzecznik.

Autobusy przewoźnika muszą spełniać wiele wymogów w kwestiach parametrów technicznych. Szczegółowo zaznaczono, że długość nie może być mniejsza niż 11,5 m, a także większa niż 12,5 m. W pojeździe ma być zapewnione miejsce dla 90 podróżnych, z czego dla 28 osób ma być przewidziane miejsce siedzące. Rok produkcji pojazdów nie może być wcześniejszy niż 2015, a maksymalny przebieg pojedynczego pojazdu w momencie wprowadzenia do ruchu – nie większy niż 2000 km. 

Na ogólną ocenę przetargową będą miały wpływ dwa kryteria. Największą wagę stanowić będzie cena zaproponowana za wozokilometr przez oferenta (90%). Resztę, czyli 10%, stanowić będzie zaproponowany termin rozpoczęcia wykonywania przewozów pasażerskich od 1 dnia kalendarzowego kolejnego miesiąca po upływie maksymalnie 180 dni od daty podpisania umowy.

Zestawienie kosztów

W tej chwili koszt wozokilometra realizowanego przez MPK, czyli miejskiego przewoźnika to 9,33 zł, a KDD – 6,22 zł. – Tak zwane oszczędności przeznaczaliśmy na zwiększanie liczby kursów na istniejących liniach, pozwoliły też one na przykład uruchomić linię 35 z os. Podgrodzie – informuje Paweł Pliszka. – W przypadku tego przetargu będzie podobnie. Pieniądze, które nam zostaną przeznaczymy na zwiększenie częstotliwości kursowania autobusów – dodaje.

Składanie ofert potrwa do 21 sierpnia. Jednak nie prędko olsztyniacy ujrzą kolejne autobusy pod flagą kolejnej firmy lub znanej dotychczas. – Pojazdy nowego przewoźnika mogłyby zacząć jeździć na ulicach Olsztyna dopiero na początku 2016 roku, nawet można powiedzieć, że dopiero w pierwszym kwartale – mówi Paweł Pliszka, rzecznik prasowy Zarządu Dróg, Zieleni i Transportu.

Więcej o specyfikacji autobusów na portalu Monitor


Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

ZTM Warszawa szuka operatorów z używanymi autobusami

Komunikacja

ZTM Warszawa szuka operatorów z używanymi autobusami

Witold Urbanowicz 14 kwietnia 2023

Kraków zapowiada przetarg na przewozy autobusowe

Komunikacja

Kraków zapowiada przetarg na przewozy autobusowe

Witold Urbanowicz 16 lutego 2022

Bydgoszcz szuka przewoźnika do obsługi 11 linii do końca 2031 r.

Komunikacja

Wrocław wybrał przewoźnika do obsługi komunikacji aglomeracyjnej

Przestrzeń

Elbląg: Zamieszanie w przetargu na przewoźników

Prawo & Finanse

Elbląg: Zamieszanie w przetargu na przewoźników

Witold Urbanowicz 03 listopada 2020

Bytów będzie miał komunikację miejską [oferty]

Prawo & Finanse

Bytów będzie miał komunikację miejską [oferty]

Jakub Madrjas, Michał Szymajda 25 listopada 2020

Zobacz również:

ZTM Warszawa szuka operatorów z używanymi autobusami

Komunikacja

ZTM Warszawa szuka operatorów z używanymi autobusami

Witold Urbanowicz 14 kwietnia 2023

Kraków zapowiada przetarg na przewozy autobusowe

Komunikacja

Kraków zapowiada przetarg na przewozy autobusowe

Witold Urbanowicz 16 lutego 2022

Bydgoszcz szuka przewoźnika do obsługi 11 linii do końca 2031 r.

Komunikacja

Wrocław wybrał przewoźnika do obsługi komunikacji aglomeracyjnej

Przestrzeń

Elbląg: Zamieszanie w przetargu na przewoźników

Prawo & Finanse

Elbląg: Zamieszanie w przetargu na przewoźników

Witold Urbanowicz 03 listopada 2020

Bytów będzie miał komunikację miejską [oferty]

Prawo & Finanse

Bytów będzie miał komunikację miejską [oferty]

Jakub Madrjas, Michał Szymajda 25 listopada 2020

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5