Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Ksawerów: Gmina walczy o utrzymanie tramwaju

Dalej Wstecz
Autor:

Kasper Fiszer

Data publikacji:
2017-04-14 08:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Ksawerów: Gmina walczy o utrzymanie tramwaju
Tramwaj jadący z Pabianic do Łodzi.fot. Kasper Fiszer.
Władze Pabianic zapewniają, że przygotowywany wniosek o dofinansowanie remontu linii tramwajowej uda się złożyć w terminie. Wójt Ksawerowa wskazuje jednak na niepewną przyszłość połączenia i apeluje o pomoc do Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego. Region nie zamierza jednak wspierać przedsięwzięcia poza konkursem RPO.

Podczas wtorkowych konsutacji społecznych dotyczących komunikacji na obszarze powiatu pabianickiego sporo miejsca poświęcono dalszemu funkcjonowaniu linii tramwajowej łączącej Łódź z Pabianicami przez Ksawerów. Jej przyszłość nie jest jasna, bo stan infrastruktury jest obecnie bardzo zły. Lokalne samorządy chcą wnioskować o dofinansowanie dużego remontu trasy w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego, ale powodzenie projektu w konkursie nie jest pewne.

Tymczasem rola tramwaju jest dziś bardzo duża. – Z tego połączenia korzysta dziennie ok. 9 tys. pasażerów – mówił Adam Topolski, wójt gminy Ksawerów (to wynik dwukrotnie lepszy niż jeszcze kilka lat temu). – Dla nas najważniejszym celem jest więc w tej chwili utrzymanie tramwaju przy życiu. A już w tej chwili np. linia napowietrzna nie nadaje się do dalszego użytku i na gwałt szukamy ponad 200 tys. zł na bieżącą naprawę – wskazywał. Zgodnie z założeniami przygotowywanego wniosku niezbędny kompleksowy remont kosztowałby 120 mln zł.

Remont to olbrzymie obciążenie dla budżetów gmin

Zdaniem Adama Topolskiego zastąpienie tramwaju autobusem, co może okazać się nieuniknione w przypadku niepowodzenia w konkursie RPO, będzie wiązało się z bardzo dużymi problemami. Tramwaje są bowiem zdecydowanie pojemniejsze, oparcie transportu na komunikacji drogowej wymusiłoby zatem znaczne zwiększenie liczby brygad. Zwrócił się też do przedstawicieli Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego o pomoc finansową w przeprowadzeniu niezbędnych prac. – Dla gminy takiej jak nasza wydać 25 mln zł na pierwszy po ok. 60 latach duży remont to olbrzymie obciążenie – dodał (tyle pochłonęłaby inwestycja na samym tylko obszarze Ksawerowa).

Podnoszony od kilku lat przez różne podmiejskie gminy postulat został jednak ponownie odrzucony. – Nie leży on bowiem w kompetencjach urzędu marszałkowskiego – stwierdziła Alina Giedryś, doradca marszałka województwa łódzkiego. Tymczasem podmiejska komunikacja tramwajowa łączy w aglomeracji łódzkiej różne powiaty, co zdaniem przedstawicieli niektórych gmin uprawniałoby UMWŁ do jej współfinansowania (podobne stanowisko wyrażały m.in. władze Lutomerska).

Prace nad wnioskiem RPO idą zgodnie z planem

– Termin złożenia wniosku o dotację z RPO mija 4 maja – przypomniał Andrzej Różański, naczelnik Wydziału Infrastruktury Technicznej i Komunikacji Urzędu Miejskiego w Pabianicach. Przekonywał, że prace przy jego przygotowywaniu idą sprawnie. – Mamy już w tej chwili złożony wniosek [o decyzję środowiskową] do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska, przygotowywane jest studium wykonalności projektu. Myślę, że wspólnie z Ksawerowem w terminie złożymy dokumenty – zapowiadał.

Kongres Transportu Publicznego 2017

VI Kongres Transportu Publicznego

Szósta edycja Kongresu Transportu Publicznego odbędzie się w Centrum Nauki Kopernik w Warszawie w dniach 12-13 października 2017 roku.

Wydarzenie to jest największym w Polsce spotkaniem przedstawicieli firm, instytucji i organizacji związanych z transportem publicznym. Wśród wątków które zostaną poruszone w tym roku znajdą się tematy takie jak:
  • alternatywne paliwa w transporcie a niska emisja w polskich miastach,
  • mobilność miejska,
  • technologie i źródła finansowania ekomobilności,
  • oświetlenie i jego wpływ na komfort i bezpieczeństwo pasażerów w transporcie publicznym oraz aktywność mieszkańców miast
  • wpływ „uwolnienia” stawek za parkowanie na spójny rozwój miast • tworzenie zintegrowanych systemów informacji pasażerskiej
  • centra przesiadkowe – planowanie, realizacja, najlepsze praktyki.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Łódź: Prace ws. tramwajów podmiejskich znów opóźnione

Komunikacja

Łódź: Prace ws. tramwajów podmiejskich znów opóźnione

Kasper Fiszer 06 kwietnia 2017

Pabianice: Szkodliwy brak integracji taryfowej

Komunikacja

Pabianice: Szkodliwy brak integracji taryfowej

Kasper Fiszer 21 marca 2017

Pabianice: Tramwaj przynajmniej do końca roku

Komunikacja

Pabianice: Tramwaj przynajmniej do końca roku

Kasper Fiszer 08 marca 2017

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS